Ma van hozzánk a legközelebb a Mars

2020 / 10 / 06 / Felkai Ádám
Ma van hozzánk a legközelebb a Mars
Távcsővel akár a bolygó korongját is megfigyelhetjük.

Ma, tehát október 6-án kerül a legközelebb a Föld a Marshoz, ami azt jelenti, hogy a két planéta között 62 millió kilométer lesz a távolság – írja az infostart. Egyébként a bolygó egész októberben nagyobbnak fog tűnni, mint általában, a déli égbolton minden csillagnál fényesebb, vörös pontként lesz látható. A Föld és a Mars nagyjából 26 havonta kerül közel egymáshoz, de a távolság köztük minden oppozíció esetén eltérő. Eddig 2003-ban volt a legkisebb a távolság: 55,7 millió kilométer – nyilatkozott Sárneczky Krisztián, a Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont munkatársa az MTI-nek.

A Marsot 15-17 évente lehet a Földről a legjobban megfigyelni, ezeket az eseményeket nevezik nagy oppozícióknak. Ilyenre legközelebb 2035-ben fog sor kerülni. Addig is marad elég látványosság már ebben az őszi hónapban is. Október 13-14-én például a Mars nappal is látható lesz, aminek oka, hogy ekkor kerül szembe a vörös bolygó csillagrendszerünk központi égitestével. A Marsot ekkor este a keleti, éjszaka a déli, hajnaltájt pedig a nyugati égbolton lehet majd kiszúrni egy minden csillagnál fényesebb vörös pontként. Emellett ekkor ideális őszi meteorokat is keresnünk, mivel októberben „hullanak az őszi meteorok legfényesebbjeit adó Déli Tauridák is”. Bár nem beszélünk túl sűrű meteorzáporról, ám ezek mindegyike igazán fényes és rendkívül látványos.

A szakember azt ajánlja, ha valaki meg szeretné tekinteni a Mars felszínét, az akkor jár a legjobban, ha ellátogat egy csillagvizsgálóba.

(Kép: NASA Science Mars Explaration Program)