Magyar alkalmazás korszerűsíti a közúti teherszállítást

2022 / 03 / 21 / Bobák Áron
Magyar alkalmazás korszerűsíti a közúti teherszállítást
Az instantCMR által fejlesztett alkalmazás sokkal egyszerűbbé teszi a sofőrök életét, és még arról is szól, ha rosszkor lépnek a gázra.

A digitalizáció az elmúlt években számtalan módon tette gyorsabbá és kényelmesebbé az életünket. Ma már nehezen tudnánk elképzelni a hétköznapjainkat anélkül, hogy a banki ügyeinket ne intézhetnénk el az interneten, vagy ne fizethetnénk a telefonunkon keresztül a megrendelt termékekért, azonban a digitális átállás nem minden területen ment végbe olyan gyorsan, mint a pénzügyi szektorban. A szállítmányozó cégek például sokszor még ma is papír alapon végzik az adminisztráció jelentős részét, nem beszélve a munka egyéb aspektusairól, amelyben szintén nem feltétlenül érvényesülnek a digitális szolgáltatások által nyújtott lehetőségek.

A digitalizáció hiánya jelentősen lelassítja a munkafolyamatokat, a sokszor akár heteken keresztül a központtól távol lévő sofőrök például csak a visszaérkezésük után tudják leadni a fuvarleveleket, számlákat és egyéb dokumentumokat, ami jelentős likviditási kihívásokat okozhat a cégeknek. Európa egyik legnagyobb fuvarozó cége, a Waberer's ennek a helyzetnek a felszámolására kezdte el néhány éve használni a magyar instantCMR által fejlesztett Workflow Management szoftvert, amellyel a gépkocsivezetőik egyszerűen tudják bedigitalizálni és továbbítani a fuvarleveleket és egyéb dokumentumokat, jelentősen megkönnyítve az adminisztrációt. Ennek köszönhetően a cégnél a számlákat ma már nem hetek, hanem napok alatt képesek iktatni, és sokkal gyorsabban tudnak reagálni a balesetekre és más, váratlan helyzetekre is, mindezt kevesebb emberi beavatkozással, időhatékonyan. Az ehhez szükséges, a publikus internettől elkülönülő, biztonságos hálózatot - a SIM-kártyákhoz és az eszközökhöz hasonlóan - a Vodafone biztosítja a Waberer's-nek.

A vállalat nemrég egy a Vodafone-nal közösen tartott sajótájékoztatón jelentett be, hogy a szoftver képességeit tavasztól jelentősen kibővítik, így a papíralapú dokumentumok digitalizálása mellett egy olyan sokoldalú alkalmazást adnak a sofőrök kezébe, ami a munkájuk minden területén hasznos segítséget nyújt nekik. Erdélyi Barna, a Waberer's International igazgatósági tagja példaként az okostelefonok megjelenését hozta fel, amelyek mára egy utazás során egyszerre váltják ki a térképet, a fényképezőgépet, a készpénzt, a szótárt, a repülőjegyet, az utasbiztosítást és még számtalan egyéb dolgot. Elmondása szerint az instantCMR segítségével most valami hasonlót próbálnak megvalósítani a fuvarozási szektorban egy olyan, sokoldalú alkalmazással, ami kiváltja mindazokat az eszközöket, amelyekre a gépkocsivezetőiknek szükségük lehet a munkájuk során. Vizuálisan bemutatva ez úgy néz ki, hogy ezt...

... leváltja ez.

Az alkalmazás működését Szekér András, a Waberer's sofőroktatója mutatta be, aki elmondta, hogy a vezetők minden szükséges információt ezen keresztül fognak megkapni az ügyféladatoktól és rendszámoktól kezdve a kötelező tankolóhelyeken keresztül az esetleges sofőrcseréig. Amikor a sofőr megnyit egy állomást, a navigáció automatikusan megtervezi neki az útvonalat az adott szakaszra, az optimális útvonaltervet pedig akár menet közben, valós időben is tudják módosítani. A sofőrök a központtal egy beépített chat alkalmazáson keresztül tarthatják a kapcsolatot, és arra is lehetőségük nyílik, hogy a szükséges dokumentumokat (például a fuvarlevelet, munkaszerződést) az alkalmazáson keresztül mutassák be egy esetleges közúti ellenőrzés során.

Szekér elmondta, hogy a sofőröknek szigorú munkarendhez kell tartaniuk magukat, például az is pontosan meg van határozva, hogy mikor és mennyi pihenőt kell tartaniuk, amit több hetes időintervallumban már nehéz előre megtervezni. Az alkalmazás ezt a problémát is leveszi a vállukról, hiszen a Workflow Managemenetben pontosan látják, hogy mikor kell pihenőt beiktatniuk, mikor és mennyit kell vezetniük. A dokumentumok digitalizációja is rendkívül egyszerű, csak le kell fotózniuk a telefon kamerájával a dokumentumot, és amennyiben az alkalmazás elfogadja a fotót, máris elküldhetik a központnak.

Szekér beszélt arról is, hogy az alkalmazás a közeljövőben egy olyan funkcióval is kibővül, ami figyeli a sofőrök vezetési stílusát, ez alapján pedig hasznos tanácsokkal látja el őket arra vonatkozóan, hogyan tudnák optimalizálni a technikájukat például a gázpedál-kezelés vagy a kiegészítő fékrendszerek használata vonatkozásában. A Waberer's várakozásai szerint ez jelentős üzemanyag-megtakarítást fog eredményezni, ami nem csak a működési költségeket, de a vállalat ökológiai lábnyomát is jelentősen csökkenti.

Az ehhez hasonló digitális megoldások csak a kezdeti lépések a fuvarozási szektor átalakulásában, ami Erdélyi szerint már az elmúlt években is rengeteget fejlődött. Bár kívülről nem látszik, de egy mai kamion akár 25-30 százalékkal is kevesebbet fogyaszt, mint 6-8 évvel ezelőtt, a szenzorok által gyűjtött nagy mennyiségű adatnak köszönhetően pedig az operátorok arról is sokkal teljesebb körű információt kapnak, hogy milyen állapotban vannak a járművek. Bár a Waberer's képviselője szerint a bonyolult európai szabályozási környezet miatt a teljesen önvezető kamionok a következő években még nem fognak elterjedni a közúti forgalomban, ugyanakkor az elektromos járművek már öt éven belül is jelentős számban jelenhetnek meg a teherszállításban is.

(Fotó: Vodafone, Bobák Áron/Rakéta.hu)

A pénztárcánk is megsínyli, ha az önvezető kamionok nem veszik el időben az emberek munkáját A közúti szállítmányozásban ma a legnagyobb kérdés nem az, hogy a robotok elveszik-e az emberek munkáját, hanem hogy elég gyorsan ideérnek-e, mielőtt a helyzet teljesen tarthatatlanná válik.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.