Két fiatal magyar mérnökhallgató bebizonyította, hogy innovációval, rengeteg munkával és némi „sufnituninggal” a jövő intelligens közlekedése már a küszöbön toporog. Kis Mihály Bence és Varga Dániel Jonatán önvezető modellautója ugyanis mindenkit maga mögé utasított a RobonAUT versenyen.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME) immár 16. alkalommal rendezték meg a RobonAUT versenyt, ahol az egyetemi hallgatóknak egyforma alapjárművekből kellett a lehető legjobb autonóm járművet fejleszteniük. Kis Mihály Bence és Varga Dániel Jonatán „Sufnituning Kft.” csapata azonban egyedi módon közelített a feladathoz: a Verdák című rajzfilm népszerű karaktere, Matuka ihlette az általuk megépített önvezető modellt, amit találóan „Matesz”-re kereszteltek.
A „Matesz” különlegessége a hátsókerék-kormányzás volt, ami kiemelkedő manőverezési képességeket biztosított, lehetővé téve a szűkebb kanyarok bevételét, valamint a gyorsabb reagálást. A csapat saját szoftveres megoldásokkal, bonyolult útvonalkereső algoritmussal és modellalapú menetdinamikai szabályozással tette verhetetlenné a járművét.
A siker persze nem jött könnyen: Bence, aki már korábban is próbálkozott a versennyel, és jelenleg a Bosch hardverfejlesztő gyakornoka, elárulta, hogy a döntő előtti napokban a csapattársával együtt összesen mindössze 11 órát aludtak. Ez idő alatt közel 9000 sornyi programkódot írtak, és több mint 1 gigabájtnyi adatot dolgoztak fel a tökéletes eredmény eléréséhez.
Dániel, aki a szoftveres fejlesztésekért felelt, hangsúlyozta, hogy az elért eredmények bizonyítják, a magyar fiatalok képesek világszínvonalú technológiai innovációkra.
Az nem újdonság, hogy az önvezető autók már régóta nem csupán sci-fi kategóriába tartoznak. Egy friss Bosch-kutatás szerint Magyarországon a lakosság 87 százaléka hallott már az autonóm közlekedésről, és szinte mindenki érti is, miről van szó. Ugyanakkor csak minden hatodik-hetedik magyar szerint válhat az önvezetés tíz éven belül meghatározó technológiává.
A RobonAUT versenyhez hasonló események azonban nemcsak a tehetséges diákoknak kínálnak lehetőséget a bizonyításra, hanem felbecsülhetetlen értékű tapasztalatot nyújtanak a jövő mérnökeinek is, akik valódi körülmények között tesztelhetik az innovatív ötleteiket. Úgy tűnik, a jövő önvezető járműveihez már Magyarországon is adott a tudás és a kreativitásnak sem vagyunk híján – így talán csak idő kérdése, hogy mikor ülhetünk be mi magunk is egy valódi „Matesz” volánja mögé. Már ha rendelkezni fog még olyannal.
(Képek, forrás: Bosch Magyarország)