Már csak egy nap és életbe lép a Youtube új szabálya

2019 / 12 / 31 / Bobák Zsófia
Már csak egy nap és életbe lép a Youtube új szabálya
Január elsejétől nekünk kell eldöntenünk, a feltett videók tartalma gyerekeknek szól, vagy nem. De ki számít gyermeknek? És mit néznek pontosan a gyerekek?

Hogy kezdődött az egész?

Az Amerikai Egyesült Államok Kereskedelmi Bizottsága (FTC) szeptember negyedikén százhetven millió dollár büntetés kifizetését szabta meg a Google-nak, amiért a Youtube megszegte a gyermekek védelmére vonatkozó Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) szabályait. A törvény értelmében az online website-oknak tilos személyes adatokat gyűjteni a tizenhárom évesnél fiatalabb gyerekek internetezési szokásairól a szüleik beleegyezése nélkül. A személyes adatokba beletartoznak a család és keresztnevek, a sütikben (cookie) tárolt információk, melyek elmentik a böngészési adatainkat, preferenciáinkat, vagy felhasználóneveinket. A cookie-k engedélyezésére ugyan minden egyes weboldal rákérdez, de teljes letiltásuk gyakran azzal jár, hogy nem tudunk hozzáférni az oldal tartalmához, így általában nagyvonalúan az elfogadás opcióra kattintunk. A COPPA értelmében márpedig az adatgyűjtésnek számít ez is, mivel a Youtube a videóajánlásait a gyerekek keresési előzményeire alapozza, ez pedig nagy hasznot hajt a cégnek. A Központ a Digitális Demokráciáért fájdalmasan alacsonyak nevezte az büntetés összegét, mivel az néhány napi bevételét jelenti csak a cégnek.

Mi ez az új szabály?

A Youtube az eset után bejelentette, hogy 2020. január elsejétől új rendszer lép életbe, hogy pontosabban meghatározzák a gyerekeknek szóló tartalmat és elkerüljék a nekik szóló hirdetések megjelenítését és így a haszonszerzésre való felhasználásukat. A videók feltöltésénél egy kis jelölőnégyzetben kell majd bejelölnünk, hogy a tartalom gyerekeknek szól e, illetve azt is, hogy a másodlagos közönség lehet e gyermek. A súgóban megtalálható leírás szerint a döntésnél számos tényezőt kell figyelembe vennünk, például, hogy:

  • mi a videó tárgya (pl. oktatási célú tartalom óvodások számára);
  • a videó megcélzott vagy tényleges közönsége gyermekekből áll-e;
  • szerepel-e a videóban gyermekszínész vagy gyermekmodell;
  • szerepel-e a videóban gyermekek számára vonzó karakter, híresség vagy játékszer, ideértve az animált karaktereket és a rajzfilmfigurákat is;
  • a videó nyelvezete gyermekek számára is érthető-e;
  • szerepel-e a videóban gyermekek számára vonzó tevékenység, például szerepjáték, egyszerű dalok vagy játékok, illetve kisgyermekkori oktatási tartalom;
  • tartalmaz-e a videó gyermekek számára készült dalokat, történeteket vagy verseket;
  • bármilyen egyéb információ, amely segíthet a videó közönségének meghatározásában, például a tartalom közönségére vonatkozó, tapasztalati úton szerzett esetleges bizonyítékok.

Az oldal hozzáteszi, hogy ugyan Amerikában a tizenhárom évesnél fiatalabbak esnek a védeni kívánt kategóriába, de ez országonként eltérő lehet. Magyarországon a jogi definíció szerint a tizennyolc éven aluliak gyerekek, azonban minden bizonnyal nem ez a mérvadó a tartalmak meghatározásánál, az ennél fiatalabb korosztályra kell gondolni, de vajon milyen fiatalra? És vajon az olyan meghatározás, mint a „gyermekek számára vonzó híresség” mit takar pontosan? A Youtube jogi szakértő megkérdezését javasolja, de kérdéses, hogy a jogi szakképzésben benne foglalják e gyermekeknek szóló videók precíz analizálásának elsajátítását. Így leginkább a saját józan megítélésünkre kell hagyatkoznunk.

Mi történik, ha valaki nem tartja be a szabályt?

Mi van, ha megcsal minket a józan megítélésünk és nem a megfelelő helyen pipáljuk ki a rubrikát? Az ilyen esetek sajnos büntetéssel járnak, az FTC az Egyesült Államokban akár negyvenkétezer dollár/videó büntetés kiszabását is kilátásba helyezi, bár Magyarországon ebben az esetben is más szabályok lehetnek érvényesek. Az összeg meghatározásánál figyelembe veszik a feltöltő, vagy a feltöltő vállalat pénzügyi helyzetét is, így a maximum összeget nem valószínű, hogy gyakran alkalmaznák. A Youtube beveti a saját gépi algoritmusait is, hogy kiszűrje a hibásan megjelölt tartalmakat, de saját bevallásuk szerint is előfordulhat, hogy a masina téved, és esetleges felnőtteknek szóló tartalmakat is gyerek kategóriába sorol.

Mire számíthatnak a csatornatulajdonosok?

A bejelentést nagy felháborodás övezte, nem csak a homályos meghatározások miatt, hanem mert a gyerekcsatornák üzemeltetői a hirdetések megszüntetésével akár a bevételük kilencven százalékától is eleshetnek. Egy olyan korban, ahol a legnagyobb videósztárok gyakran gyerekek, akik jobban keresnek szüleiknél is, illetve ahol sokak konkrét megélhetése függ a videós tartalmak gyártásától, mivel már ez a fajta megélhetési forma régóta elfogadott része a világnak, a szigorítás nem vált ki nagy egyetértést még azoknál a csoportoknál sem, akik egyetértenek a gyerekjogok védelmének fontosságával és azzal, hogy ne vonjuk be őket túl korán a nyerészkedő reklámiparba. Sokak szerint ugyanis a gyerekcsatornák jövedelemkiesése csak egy dologhoz vezethet: le kell állítani a nagy részüket, vagyis a nézők is pórul járnak. A megoldás az lehet, hogy mostantól a Youtube Kidsre töltik fel a tartalmakat a készítők, de sokan az oldal elhagyását és más site-okra elköltözést fontolgatják.

Mi a konklúzió?

Január elsejétől konzultáljunk jogi tanácsadóinkkal, vagy annak hiányában kéznél lévő kiskorúinkkal, hátha ők fel tudnak világosítani arról minket, mi is számít gyermekeknek szóló tartalomnak.

(Fotó: Flickr/lisanessan, Pixabay)


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.