Amit a Forbes munkamódszeréről tudni szükséges: a bevételeket 2018. június elseje és 2019. június elseje közt figyelték, és a feltüntetett összeg mind adózás előtti. A Forbes pedig azt tekinti Youtube-sztárnak, akinek elsődlegesen erről a platformról származik a bevétele.
Az első hely tavalyhoz képest változatlan, ismét Ryan Kaji húzta be a legzsírosabb összeget, egész pontosan huszonhat millió dollárt. Mindezt úgy, hogy Ryan még csak nyolcéves, ám ennél is elképesztőbb, hogy az ipart háromévesen kezdte (akkor még csak játékokat bontott ki a kamera előtt). Mostanra a második osztály körül járó srác már tudományos kísérleteket is bemutat, sőt a tevékenysége túl is nőtt a videómegosztón, hiszen már különféle, saját márkás termékeket (játékokat, ruházati cikkeket és egyebeket) is árul, egy műsora fut a Nickelodeonon, és lezsírozott egy üzletet a streaming-szolgáltató Huluval.
A második helyen öt harmincas srác található a Dude Perfect nevű csatornával. A srácok sportolnak, kaszkadőrmutatványokat és elképesztő trükköket mutatnak be, időnként pedig Guinness rekordokat döntenek meg. Az említett időszakban húszmillió dollárt kerestek, és ők is kibuliztak maguknak egy saját műsort a Nickelodeonon.
A dobogó alján az ötéves orosz, Anastasia „Nastya” Radzinskaya áll. A kislányt gyermekkori agyi bénulással diagnosztizálták, és félő volt, hogy sosem tanul meg beszélni. Szülei, hogy a gyógyulását a barátok és a családtagok részére dokumentálják, indítottak egy YouTube csatornát. A csatorna hihetetlenül sikeres lett, Anastasia a vizsgált időszakban tizennyolcmillió dollárt keresett, és olyan márkák álltak be mögé, mint a Legoland és a Dannon.
A gyerekeket szerepeltető videók átlagosan háromszor akkora nézettséggel büszkélkedhetnek, mint az egyéb, nagyobb feliratkozó-bázissal rendelkező csatornák videói – állítja a Pew Research Center idei tanulmánya. A miértre pedig egy másik statisztikai adat a válasz: az amerikai szülők nyolcvanegy százaléka engedi, hogy tizenegy éves vagy annál is fiatalabb gyereke egyedül nézze a YouTube-ot. Ahogy Eya Baumel, a Nastyához hasonló digitális sztárok menedzselésére szakosodott vállalat ügyvezetője fogalmaz:
„A YouTube a világon a legnépszerűbb babysitter.”
Mielőtt azonban rohanvást kamera elé ültetjük a gyereket, hogy rakjon össze Ninjago Legókat, érdemes fontolóra vennünk, hogy mennyit változhat ez a helyzet a jövőben. Ugyanis a YouTube gyerekvideós aranylázának könnyen véget vethet az a drasztikus fordulat, amely a videómegosztó új szabályozásának lesz az eredménye, és 2020 januárjától lép életbe.
Mindez annak a szeptemberi megállapodásnak az eredménye, amely a YouTube és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Comission (FTC)) közt köttetett.
Ennek értelmében a videómegosztó rekord összegű büntetést, százhetvenmillió dollárt fizet, mivel megsértette gyermekek online személyiségi jogainak védelméről szóló törvényt (Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA)).
A törvény ugyanis kimondja, hogy tizenhárom éves kor alatti gyerek esetében adatok csak a szülők kifejezett beleegyezésével gyűjthetőek. Magyarán a YouTube ezekben az esetekben nem használhatja azokat a célzott reklámokat, amelyek a videómegosztó legfőbb bevételi forrását jelentik. Ez pedig – tekintve a fenti statisztikákat – elég kellemetlen hír a YouTube számára.
Tovább élezi a helyzetet, hogy nem csak pénzről van szó, hanem a gyerekek védelme miatt a YouTube és akár a Google hírnevéről is. Ennek megfelelően a videómegosztó 2020 januárjától szigorú szabályozást vezet be. A tartalomkészítőknek minden esetben fel kell tüntetniük, hogy az általuk készített videó vonzó lehet-e a gyerekek számára. Tehát nem csak olyan videókról van szó, amelyben gyerekek szerepelnek, vagy amelyek kifejezetten gyerekeknek készülnek, hanem olyanokról is, amelyek potenciálisan népszerűek lehetnek a kisebbek körében.
Ezeket a videókat a YouTube megjelöli, és alattuk blokkolva lesz az összes néző adatgyűjtése, illetve ezek a tartalmak elvesztenek egy csomó népszerű szolgáltatást, mint amilyen például a kommentelés lehetősége. Ráadásul ezeket a videókat innentől csak direkt kereséssel lehet megtalálni, a YouTube nem fogja feldobni őket magától. Ez persze hatalmas bevételkiesést jelent ezeknek a csatornáknak.
A Google és a YouTube ugyan közölte az irányelvet, hogy mely tartalmak lehetnek vonzóak a gyerekeknek, de ettől a helyzet több csatorna számára is homályos. A kiemelten Nintendo játékokat egy bábu műsorvezetővel elemző Arlo például nem kifejezetten gyerekeknek szól, de a külsőségek miatt vonzó lehet a gyerekeknek is (tapasztalataim szerint amúgy nem feltétlen az, legalábbis az én gyerekeimet kevéssé érdeklik a félórás videójáték elemzések).
A hasonló, relatíve kisebb csatornáknak tehát ez az intézkedés katasztrofális, aminek legfőbb oka a homályos szabályozás.
A YouTube mindenesetre mossa kezeit, és az FTC-vel kötött megállapodás értelmében innentől nem vállal felelősséget a hasonló tartalmakért, hanem minden jogi következmény a csatorna tulajdonosát terheli. Vagyis ha valaki nem tünteti fel, hogy a videói gyermekkorú nézőket vonzhatnak, az még a nézettségvesztésnél is súlyosabb következményekkel járhat.
(Kép: Pixabay, Flickr, Rego korosi)