Sok a gyerek YouTube-sztár, de jövőre ez megváltozhat

2019 / 12 / 23 / Felkai Ádám
Sok a gyerek YouTube-sztár, de jövőre ez megváltozhat
A Forbes idén is összeállította a legjobban kereső youtuberek listáját: sok a gyerek és sok a videójáték, de azért hellyel-közzel akad más is. Viszont lehet, hogy ez a lista utoljára néz ki így.

Amit a Forbes munkamódszeréről tudni szükséges: a bevételeket 2018. június elseje és 2019. június elseje közt figyelték, és a feltüntetett összeg mind adózás előtti. A Forbes pedig azt tekinti Youtube-sztárnak, akinek elsődlegesen erről a platformról származik a bevétele.

Aranytól a bronzig

Az első hely tavalyhoz képest változatlan, ismét Ryan Kaji húzta be a legzsírosabb összeget, egész pontosan huszonhat millió dollárt. Mindezt úgy, hogy Ryan még csak nyolcéves, ám ennél is elképesztőbb, hogy az ipart háromévesen kezdte (akkor még csak játékokat bontott ki a kamera előtt). Mostanra a második osztály körül járó srác már tudományos kísérleteket is bemutat, sőt a tevékenysége túl is nőtt a videómegosztón, hiszen már különféle, saját márkás termékeket (játékokat, ruházati cikkeket és egyebeket) is árul, egy műsora fut a Nickelodeonon, és lezsírozott egy üzletet a streaming-szolgáltató Huluval.

A második helyen öt harmincas srác található a Dude Perfect nevű csatornával. A srácok sportolnak, kaszkadőrmutatványokat és elképesztő trükköket mutatnak be, időnként pedig Guinness rekordokat döntenek meg. Az említett időszakban húszmillió dollárt kerestek, és ők is kibuliztak maguknak egy saját műsort a Nickelodeonon.

A dobogó alján az ötéves orosz, Anastasia „Nastya” Radzinskaya áll. A kislányt gyermekkori agyi bénulással diagnosztizálták, és félő volt, hogy sosem tanul meg beszélni. Szülei, hogy a gyógyulását a barátok és a családtagok részére dokumentálják, indítottak egy YouTube csatornát. A csatorna hihetetlenül sikeres lett, Anastasia a vizsgált időszakban tizennyolcmillió dollárt keresett, és olyan márkák álltak be mögé, mint a Legoland és a Dannon.

Miért a gyerekek?

A gyerekeket szerepeltető videók átlagosan háromszor akkora nézettséggel büszkélkedhetnek, mint az egyéb, nagyobb feliratkozó-bázissal rendelkező csatornák videói – állítja a Pew Research Center idei tanulmánya. A miértre pedig egy másik statisztikai adat a válasz: az amerikai szülők nyolcvanegy százaléka engedi, hogy tizenegy éves vagy annál is fiatalabb gyereke egyedül nézze a YouTube-ot. Ahogy Eya Baumel, a Nastyához hasonló digitális sztárok menedzselésére szakosodott vállalat ügyvezetője fogalmaz:

„A YouTube a világon a legnépszerűbb babysitter.”

Vége a gyereknapnak?

Mielőtt azonban rohanvást kamera elé ültetjük a gyereket, hogy rakjon össze Ninjago Legókat, érdemes fontolóra vennünk, hogy mennyit változhat ez a helyzet a jövőben. Ugyanis a YouTube gyerekvideós aranylázának könnyen véget vethet az a drasztikus fordulat, amely a videómegosztó új szabályozásának lesz az eredménye, és 2020 januárjától lép életbe.

Mindez annak a szeptemberi megállapodásnak az eredménye, amely a YouTube és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Comission (FTC)) közt köttetett.

Ennek értelmében a videómegosztó rekord összegű büntetést, százhetvenmillió dollárt fizet, mivel megsértette gyermekek online személyiségi jogainak védelméről szóló törvényt (Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA)).

A törvény ugyanis kimondja, hogy tizenhárom éves kor alatti gyerek esetében adatok csak a szülők kifejezett beleegyezésével gyűjthetőek. Magyarán a YouTube ezekben az esetekben nem használhatja azokat a célzott reklámokat, amelyek a videómegosztó legfőbb bevételi forrását jelentik. Ez pedig – tekintve a fenti statisztikákat – elég kellemetlen hír a YouTube számára.

Gyerekes videók

Tovább élezi a helyzetet, hogy nem csak pénzről van szó, hanem a gyerekek védelme miatt a YouTube és akár a Google hírnevéről is. Ennek megfelelően a videómegosztó 2020 januárjától szigorú szabályozást vezet be. A tartalomkészítőknek minden esetben fel kell tüntetniük, hogy az általuk készített videó vonzó lehet-e a gyerekek számára. Tehát nem csak olyan videókról van szó, amelyben gyerekek szerepelnek, vagy amelyek kifejezetten gyerekeknek készülnek, hanem olyanokról is, amelyek potenciálisan népszerűek lehetnek a kisebbek körében.

Ezeket a videókat a YouTube megjelöli, és alattuk blokkolva lesz az összes néző adatgyűjtése, illetve ezek a tartalmak elvesztenek egy csomó népszerű szolgáltatást, mint amilyen például a kommentelés lehetősége. Ráadásul ezeket a videókat innentől csak direkt kereséssel lehet megtalálni, a YouTube nem fogja feldobni őket magától. Ez persze hatalmas bevételkiesést jelent ezeknek a csatornáknak.

A Google és a YouTube ugyan közölte az irányelvet, hogy mely tartalmak lehetnek vonzóak a gyerekeknek, de ettől a helyzet több csatorna számára is homályos. A kiemelten Nintendo játékokat egy bábu műsorvezetővel elemző Arlo például nem kifejezetten gyerekeknek szól, de a külsőségek miatt vonzó lehet a gyerekeknek is (tapasztalataim szerint amúgy nem feltétlen az, legalábbis az én gyerekeimet kevéssé érdeklik a félórás videójáték elemzések).

A hasonló, relatíve kisebb csatornáknak tehát ez az intézkedés katasztrofális, aminek legfőbb oka a homályos szabályozás.

A YouTube mindenesetre mossa kezeit, és az FTC-vel kötött megállapodás értelmében innentől nem vállal felelősséget a hasonló tartalmakért, hanem minden jogi következmény a csatorna tulajdonosát terheli. Vagyis ha valaki nem tünteti fel, hogy a videói gyermekkorú nézőket vonzhatnak, az még a nézettségvesztésnél is súlyosabb következményekkel járhat.

(Kép: Pixabay, Flickr, Rego korosi)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Lezajlott az első, óceánon átívelő hologramtalálkozó
Lezajlott az első, óceánon átívelő hologramtalálkozó
Három nagy telekommunikációs cég munkatársai megtartották az első transzatlanti hologrammeetinget 5G kapcsolat segítségével.
Mesterséges intelligencia alapú, képzeletbeli embereket kreál a Meta, amelyekkel beszélgethetünk
Mesterséges intelligencia alapú, képzeletbeli embereket kreál a Meta, amelyekkel beszélgethetünk
A Meta a Quest 3 megjelenésével egyre inkább elmossa a határokat a valódi és virtuális világ között, de a mesterséges intelligencia rendszereket több módon is felhasználja.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.