A kezdeti, meghívásos szakasz után már mindenki számára elérhető az Artifact - számolt be a Gizmodo, bár nekünk egyelőre az App Store-ban nem, csak a Play Áruházban sikerült megtalálnunk a programot. A startup két alapítóját Instagram nevű fotómegosztó platformjuk tette híressé. Az appot jó tíz éve vásárolta meg a Facebook, a mai Meta elődje, egymilliárd dollárért, és azóta a vállalat egyik legsikeresebb terméke lett a Facebook és a WhatsApp mellett. Systrom az ügyvezetője, míg Krieger a technológiai vezetője volt az Instagramnak.
Új alkalmazásuk, az Artifact azt ígéri, hogy ha két hét alatt elolvasunk legalább huszonöt cikket azon keresztül, akkor elkezdi egyre ügyesebben személyre szabni a hírfolyamunkat.
Miután letöltöttük a kizárólag angol cikkeket listázó programot, regisztrálnunk sem kell, csak ki kell választanunk az előre felkínált témák közül, hogy melyek érdekelnek bennünket. Ezek után megadhatjuk, ha valamelyik kiadónál, például a The New York Times-nál előfizetők vagyunk, hogy a fizetős tartalmak is megjelenhessenek az alkalmazásban. Utána egy klasszikus hírolvasó app fogad minket, amelyben egy-egy rövid kivonatot láthatunk a cikkekből, amelyekre bökve megnyílik a kívánt tartalom. A rendszer egy idő után felismeri a mintákat a döntéseinkben, és ha minden igaz, egyre több, számunkra érdekesnek gondolt cikket fog nekünk javasolni. Ennek ellenére Systrom azt ígéri, hogy nem válik unalmassá a böngészés, az algoritmus elég "zavaros" ahhoz, hogy segítsen új területeket felfedezni. Emellett hangsúlyozta: ellenőrizni fogják az általuk kurált hírek valóságtartalmát, a teljes politikai spektrum mentén.
A következő hetekben kiderül, hogy az algoritmus nem lesz-e túl kiszámítható, vagy túl kiszámíthatatlan, mert az előbbi szükségtelenné, az utóbbi használhatatlanná tenné az Artifactet. A másik kérdés, hogy képes lehet-e egy startup nagy mennyiségű hírről megmondani, hogy azok valóban tényszerűek-e. Ez egyelőre egyik közösségi platformnak sem sikerült túl jól.
(Fotó: Pőcze Balázs/Rakéta.hu)