Az RCS, vagyis Rich Communication Services egy olyan szabvány, amely a közel negyvenéves SMS, és a jó húsz éve bevezetett MMS utódja hivatott lenni. Leginkább úgy érdemes gondolni rá, mint a Signalhoz, a Messengerhez vagy a WhatsApphez hasonló chatprogramok üzenetküldési élménye, csak egy külön alkalmazás nélkül. Az RCS-sel például ezekhez hasonlóan látjuk, ha a másik fél elolvasta az üzenetünket, ahogyan azt is, ha épp gépel, emellett magasabb felbontású képeket és videókat küldhetünk egymásnak, akár wifiről, és a csoportos üzenetküldés is egyszerűbb lesz. Persze csak akkor, ha a szolgáltatók és a mobiljainkon futó operációs rendszert gyártó cégek, vagyis a Google és az Apple, úgy döntenek, hogy implementálják a szabványt. Onnantól kezdve ugyanis mindegy, hogy ki a címzett, nem kell azon gondolkoznunk, hogy fut-e a telefonján a Viber, a Signal vagy a WhatsApp, elég az Apple-ös iMessage és az androidos Messages programokra hagyatkoznunk, a háttérben az RCS gondoskodik arról, hogy minden flottul menjen. A nagy szolgáltatók tekintélyes része így-úgy rábólintott már a kezdeményezésre,
így ahhoz, hogy valóban elterjedjen az újgenerációs SMS-ezés, a legnagyobb akadályt az Apple jelenti.
A Google nemrég úgy döntött, hogy a lobbizás helyett és mellett nyilvánosan is elkezd üzengetni Cupertinónak. Két hónapja, amikor Drake új albumán megjelent egy "Zöldre váltanak az SMS-ek" című szám, Twitteren rögtön odaszóltak az Apple mérnökeinek, hogy itt volna az ideje dolgozni a kérdésen. Augusztus elején egy teljes weboldalt szenteltek a kampányuknak, amelynek az üzenete egyértelmű: "Itt az ideje, hogy az Apple rendbe hozza az SMS-ezést".
Most a 9to5Google már arról ír, hogy New York városban nemsokára ötszáz digitális kültéri reklámon jelenik majd meg a kampány, ami nyomást próbál gyakorolni Tim Cookékra. A helyszín nem véletlen: míg globálisan az Android kenterbe veri az iOS-t, hiszen előbbi a készülékek hetvenkét százalékán, utóbbi csak a maradék huszonnyolcon fut, az Egyesült Államokban az Apple néhány százalékkal vezet egyetlen igazi versenytársa előtt.
Cupertinóban az elmúlt években nem látták szükségét annak, hogy bevezessék az RCS-t, amelynek rengeteg oka lehet. Biztosan fontos tényező, hogy a végpontok közti, úgynevezett end-to-end titkosítás csak utólag került a szabványba, ráadásul csak a kétszemélyes társalgásoknál fog működni. Szintén joggal írja az AppleInsider, hogy az üzenetküldés telefonszámhoz kötött, míg az iMessage használatához csak egy ingyenes Apple-azonosító kell. Az is igaz, hogy a Google már több üzenetküldő megoldást hagyott hátra, amikor azok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Ugyanakkor az Apple-nél korábban bevallották, hogy az iMessage az egyik legfontosabb program, ami hozzájuk köti a felhasználóikat, és szinte garantálja azt, hogy a szülők a gyerekeiknek szintén iPhone-t vegyenek. Nem biztos, hogy egy reklámkampány meg tudja győzni Tim Cookot arról, hogy lemondjon erről.
(Fotó: Unsplash / Google)