2021-ben nem kevés új kifejezést kellett megtanulnunk a tech szektortól, de a két legtöbbet használt valószínűleg a metaverzum és az NFT volt. Előbbit, a mindent magába foglaló, átjárható, átélhető virtuális világot még meghatározni, így elképzelni is nehéz ezen a ponton. Utóbbi viszont már egész kézzelfogható, már amennyire virtuális tárgyak kézzelfoghatóak lehetnek. Márciusban, az NFT-őrület első felvonása alatt írtunk a Rakétán a témáról, amikor valaki több mint húszmilliárd forintot fizetett ötezer digitális illusztráció tulajdonjogáért, illetve az azt képviselő, blokkláncon tárolt éremért. A technológia alapja ugyanis, hogy míg egy bitcoin és egy másik bitcoin közt nincs lényegi különbség, ahogy egy húszezres és egy másik húszezres közt sincs, az NFT-k (non fungible tokenek) egyediek, nem összekeverhetőek a blokklánc főkönyvében. Épp ezért alkalmasak arra, hogy egyedi tárgyak tulajdonjogát testesítsék meg. Így kelhettek el az említett illusztrációk mellett hatalmas összegekért mém-videók, zenék, fényképek, de dollártízmilliókat adtak egy-egy pixeles figuráért is.
Az elmúlt években megszokhattuk, hogy egy-egy sneakerért akár a fél lábukat is odaadnák gyűjtők és rajongók, még akkor is, ha akkor nem lenne mire felhúzni azt. Így talán nem is annyira meglepő, hogy a Nike bejelentette, hogy megvásárolta az RTFKT Studiost - számolt be a The Verge. Ez a cég februárban valódi és NFT cipőket adott el párban, hat perc alatt hatszázat, több mint hárommillió dollárért, nemrég pedig egy japán művésszel közösen adtak ki avatárokat, amelyeket, a virtuális cipőkkel együtt, valamikor a jövőben hordhatunk a metaverzumban, vagy a kedvenc számítógépes játékunkban.
A Nike, úgy tűnik, örülne, ha a legendás pipájuk is ott díszelegne rajtunk, miközben játszunk.
Néhány nappal később az Adidas fedte fel hasonló terveit: "Irány a metaverzum" nevű kollekciójukat a The Verge-ön egy rajongói klubhoz hasonlítják, ugyanis az NFT-k tulajdonosai hozzáférést kapnak a cég legfrissebb, limitált kiadású digitális és fizikai termékeihez. A tagság ára 0,2 ether, vagyis nagyjából kétszázötvenezer forint volt, és mind a harmincezret elkapkodták. Azzal kapcsolatban, hogy az egész hova vezet, nem árulnak zsákbamacskát a cégnél: "ezekkel az NFT-kkel egy közösséghez tartozol, amihez egyre több értéket adunk majd hozzá, és azzal együtt fejlődik, ahogyan egyre többet tudunk meg a szintén változó közösségről". Vagyis egy újabb digitális trend, amiről a készítők sem tudják pontosan, hogy micsoda, de lemaradni így sem szeretnének róla.
(Fotó: Adidas)