Az újautó-értékesítésben, mint oly sok minden másban az autópiacon, a Tesla hozott be és terített szét széles körben egy furcsa újdonságot: az online megrendelés és vásárlás lehetőségét. A magyar autópiacon még extra furcsaság is járul ehhez a máig szokatlan értékesítési módszerhez: a vevők úgy rendelhetnek meg Teslát a neten, hogy magyar vezérképviselet, márkakereskedés vagy gyári márkaautószerviz egyáltalán nem is létezik, a mai napig sem.
Ettől még persze nem változott meg radikálisan az eddigi hazai autóvásárlások gyakorlata, bár a márkakereskedők egyöntetű véleménye szerint a vásárlók az utóbbi években lényegesen tudatosabban, felkészültebben érkeznek az autókereskedésekbe, mint korábban. Tudják, mit akarnak, de azért szeretnék megnézni, megtapogatni, kipróbálni a kiszemelt kocsit, mielőtt megrendelik. A koronavírus viszont felgyorsította a korábbi netre terelődési folyamatot az autóvásárlásban. Nézzük, hogy reagálnak ezekre az otthonmaradós, kijárási korlátozós időkre az autómárkák hazai képviseletei! Íme, öt érdekes reakció a vírushelyzetre:
A BMW már a nyitóoldalon jópofa képpel hívja fel a figyelmet a social distancingre, a biztonságos követési távolságra az emberek között:
A weboldal tematikáját pedig a koronavírus köré szervezte, hét tippel javasol otthoni programokat a márkarajongóknak. Némi újrahasznosítással még egy korábbi karácsonyi BMW-torta receptjét is belinkelték (igaz, maga a recept már csak angolul, a nemzetközi oldalon érhető el).
Az újautó-értékesítésben nem kínálnak újszerű megoldásokat, de a szervizelésben felajánlják a személyes kontaktusok nélküli autóleadást és visszavételt a járványhelyzet idejére, akár a szervizre vitt kocsi átadásával külső parkolóban, az irodába való belépés nélkül, akár hozom-viszem szolgáltatással.
A koreai márka nyitóoldala is "rendkívüli tájékoztatás"-sal fogad. A Kia felfüggesztette a tesztvezetéseket, próbautakat, viszont hozom-viszem szolgáltatással (megfelelő fertőtlenítésekkel, védőhuzatokkal) menti fel az ügyfeleket a személyes szervizlátogatások alól. Megrendeléseket fogadnak, de több európai gyártású modell kiszállításában is csúszással kell tervezni.
Jópofa otthonmaradós nyitóképpel fogad a márka a weboldalon, viszont a vírushelyzettel foglalkozó aloldal már korántsem ilyen mókás. A Merci mindent alárendelt a kockázatok elkerülésének, vészhelyzetekre 80-as telefonszámokat ajánl az ügyfeleknek.
A Skoda weboldalán a szervizlátogatások során kérhető autófertőtlenítési szolgáltatást hirdet, valamint ők is a hozom-viszem szolgáltatásra hívják fel a figyelmet azok számára, akik nem akarnak találkozni dolgozóikkal a járvány idején. Fontos információ, hogy a garanciális problémákat telefonos bejelentéssel fogadják és ha a garanciaidőn túlra nyúlik is a kocsi szervizbe jutása a rendkívüli körülmények miatt, a bejelentett hibákkal ezen túl is a jótállás keretein belül foglalkoznak majd. A kötelező karbantartások megtartása alól viszont nem ad felmentést a vírushelyzet!
Nem valami sok ez egy ilyen drámai helyzetben, mégis ki kell emelni, hogy a Skoda (és az Opel, Mitsubishi, Hyundai, stb.) legalább jól észlelhető közleményekkel reagált a szituációra a weboldalának átalakításával. Más kommersz márkáknál (Suzuki, Nissan, Renault, Dacia, Ford, stb.) cikkünk megjelenése idején legfeljebb a megváltozott autószalon-nyitvatartásokra tesz egy utalást a nyitóoldal.
Talán a Toyota kezelte a legprofibban, a legátfogóbb megközelítéssel a problémát: online autószalonná alakította hazai weboldalát.
Ez persze nem azt jelenti, hogy a bemutatótermeket beszippantotta a virtuális tér, mint a Tron vagy a Jumanji-remake játékosait, de a Toyota a személyes szalonlátogatás helyett komplex online megoldásokat kínál az érdeklődőknek, amelyek segítségével nem csupán otthonról, a mobilról, tabletről, laptopról, smart tévéről tájékozódhatnak a Toyota modellekről, de teljes egészében, a megrendeléstől a kiszállításig lebonyolíthatják a teljes autóvásárlási folyamatot.