Először sikerült bizonyítani a Mars szeizmikus aktivitását

2020 / 03 / 01 / Perei Dóra
Először sikerült bizonyítani a Mars szeizmikus aktivitását
A NASA InSight leszállóegysége 2018 óra rögzíti a vörös bolygó rezgéseit, mostanra pedig már a négyszázadik marsrengés is megvolt.

A BBC tudósított a hírről, miszerint az InSight 2018 novemberi landolása óta mintegy négyszázötven rengést mutatott ki a Marson. Bár a rezgések nem kifejezetten erősek - körülbelül három-négy magnitúdójúak -, felfedezésük nagyon fontos, hiszen a bolygó aktivitásáról tanúskodnak. Bruce Banerdt, a megfigyeléseket vezető kutató szerint első ízben sikerült bizonyítani a vörös bolygó szeizmikus aktivitását, vagyis kijelenthetik:

az égitest jóval aktívabb, mint a Hold, ahol az Apollo-program keretében végeztek hasonló méréseket. Az InSight információi alapján az Egyesült Királyságban fordulhatnak elő a marsihoz hasonló rengések.

Az InSight egyébként az Elysium Planitia régió egyik kráterében landolt a marsi egyenlítő közelében. Az űrkutatók a szeizmométer mellett egy talajba fúrható hőmérővel, és egy, az égitest tengely körüli billegését mérő műszerrel is felszerelték a gépet. Az InSight által a szakértők minden korábbinál több információt szerezhetnek a Mars geológiájáról. Az eddigi eredmények alapján az viszont egyelőre nem tisztázott, hogy lemeztektonika is zajlik-e a felszínén. A kutatók feltételezése szerint a rengések valószínűleg a lehűlés és az összehúzódás következményei.

Hozzátették: a vulkanizmus nyomai egyes helyeken még tízmillió évvel ezelőttről is észlelhetőek, éppen ezért nem kizárt, hogy a mélyben még mindig van magma.