Először láthatjuk, milyen lehetett a Mayflower hajó vitorlabontása

2020 / 09 / 27 / Perei Dóra
Először láthatjuk, milyen lehetett a Mayflower hajó vitorlabontása
1620. szeptember hatodikán útnak indult Angliából a híres Mayflower, majd hatvanhat nappal később, november tizenegyedikén kikötött Cape Cod partjainál. A Mayflower nem pusztán hajó, de valóságos szimbólum az amerikaiak számára, mivel az angol protestáns vallás elnyomta a puritánokat és a kisebb vallási felekezeteket, de a Mayfloweren ők is gyakorolhatták hitvallásukat. Így a jármű a szabad vallásgyakorlás jelképe lett. Négyszáz évvel később, a kiterjesztett és a virtuális valóság technológiáknak köszönhetően pedig most mi is részesei lehetünk a kihajózás pillanatának.

Közleményük szerint a Virtuális Mayflower Projekt, a Birmingham Egyetem interaktív multimédia rendszerekkel foglalkozó csapatának az egyik legnagyobb kihívást jelentette, amivel valaha szembesültek: rengeteg időt szenteltek hiteles, történelmi kutatások keresésének, majd annak eldöntésére, hogyan használhatnák fel legjobban az interaktív technológiákat. A teljes projekt egyébként hat évig tartott.

Az egyetem munkatársai 2005 óta számos programban részt vettek - főként tenger alatti roncsokkal kapcsolatosakban -, melyeknél a virtuális valóság előnyeit kiaknázva úgyszólván láthatóvá tették a láthatatlan részleteket, mint ahogyan azt az 1990-es években tették a Virtuális Stonehenge projekt keretében. A virtuális Mayflower munkálatai kétszázötven mérföldnyire Plymouthtól keletre, a Pett Level Beachen, Hastings közelében kezdődtek. Ott áll ugyanis - azaz még ami megmaradt belőle - az Anne nevű, II. Károly haditengerészete számára épített, 1678-ban útnak indult hadihajó-roncsa. (1690-ben, a Beach Head csata során szándékosan megrongálták, nehogy a franciák kezére kerüljön.) Az egyetem munkatársai a Hastings Shipwreck Múzeummal együttműködve kidolgozták a hajó részletes és feltáró virtuális valóság modelljét, illetve a világon elsőként a kiterjesztett valóság (AR) technológia segítségével, felülnézetből is bemutatták a Mayflowert egy drón kameráján keresztül.

A Mayflower életre kel

Hogy sikerre vigyék a sztorit, a csapat először ellátogatott Massachusettsbe, ahol a Mayflower II-t őrzik, illetve Plimoth ültetvényre, a puritánok első otthonának tartott helyszínére az új világban. Ezt követően háromszázhatvan fokos gömb alakú panoráma kamerákkal felvételeket készítettek a hajó számos részéről, valamint megnézték a helyi ültetvények birtokában lévő lenyűgöző jelmeztárat is. (Ez felbecsülhetetlen jelentőségű volt a virtuális zarándokok és a hajó legénységének későbbi rekonstrukciója során.) Plusz bemutatták nekik a Mayflower II „dereglyéjét” - a hajó kicsinyített mását, amelyet 1620-ban négy darabban szállítottak át az Atlanti-óceánon, majd összerakták, hogy a korai felderítő csapatokat a Cape Cod-félszigetre (ma Provincetown kikötőként ismert) szállítsák, később pedig a zarándokokat vitték vele a Plymouth Rockhoz.

A látogatás során összegyűjtött adatok, valamint az online elérhető 3D-s eszközök széles skálája lehetővé tette számukra a VR-jelenetek létrehozását mind a Mayflower, mind a kisebb, tengeri hajózásra alkalmatlan, végül Sutton kikötőnél (egykori nevén Sutton Pool) hagyott Speedwell részvételével. Ezután nekiláttak a hajó és a kikötő részletesebb verzióinak fejlesztésén. Az egyik legnagyobb kihívás, amellyel szembesültek, az volt, hogyan lehet a legélethűbben megalkotni a Mayflower utasait és legénységét, valamint Sutton Pool lakóit. 2017-ben megismerkedtek a Perception Neutron mozgásrögzítő rendszerrel: az eszköz közvetlenül a testen viselhető, így egészen komplex mozgásokat is képes rögzíteni valós időben. Hamarosan megkezdték az első teszteléseket, de mivel nem voltak elégedettek a végeredménnyel, inkább Mike Acostára, a Royal Leamington Spa Főiskola videójáték-tervezőjére bízták az avatárok létrehozását. Ezek, valamint számos szerző és illusztrátor könyveiből és képeiről származó információk tették lehetővé a csapat számára a Sutton Pool területének részletes

3D-s modelljének kidolgozását, olyan elemekkel kiegészítve mint a világítás, a köd és egyéb környezeti hatások.

A weboldal látogatói részletesen elolvashatják a Virtual Mayflower történetet, a fejlesztők pedig azt remélik, hogy egy ilyen fontos történelmi esemény rekonstrukciója, nemcsak a Mayflower plymouthi villámlátogatásának jellegét hangsúlyozza, hanem méltón bemutatja a kikötő környékét is, valamint méltó örökségként szolgál a négyszázadik évfordulóra, és inspirációt ad a kreatív szakemberek jövő generációi számára.

Önvezető hajót is készítettek az évfordulóra

Az IBM és a Promare programozói készítették el azt a mesterséges intelligenciával vezérelt szoftvert, és valamivel később az önvezető hajót, ami 2020 szeptember tizenhetedikén futott ki az Atlanti-óceánra, és ugyanazt az utat teszi meg, mint anno 1620-ban az első angol puritánokat szállító Mayflower. A járművet az AI Captain nevű program irányítja, méghozzá ember nélkül:

felismeri a közeledő hajókat és bójákat, kielemzi a veszélyes helyzeteket és ezek alapján parancsokat ad az irányítóközpontnak.

A hajó speciális műszereket kapott, amelyek tudományos vizsgálatokat folytatnak az óceán élővilágáról. Hajtását nap- és szélenergia biztosítja, de a biztonság kedvéért ellátták egy diesel-motorral is. Míg a négyszáz évvel ezelőtti út közel két hónapig tartott, ez a mostani csupán két hétig. Rob High, az IBM programozás-technikai igazgatója szerint az elmúlt négy évszázadban jelentős technológiai fejlődés történt szerte a világon, ezért napjainkban az a legfontosabb kérdés, hogy hogyan lehetne minél jobban kihasználni ezt a technológiát az emberiség javára, és biztonságosabb életet teremteni.

(Fotó: Museumsassociaton.org/Chris Harvey/ HIT Team, University of Birmingham/Modux Ltd)


Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Donald Trump alelnök-jelöltje, J. D. Vance, és a legvalószínűbb demokrata elnökjelölt, Kamala Harris sem lenne könnyű ellenfél a Szilícium-völgy nagyvállalatainak.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.