Az amerikai űrügynökség ritkán szokott véleményt nyilvánítani az űr kereskedelmi célú hasznosítását kitűző projektekkel kapcsolatban, így sokak figyelmét felkeltette, hogy a Szövetségi Kommunikációs Biztossághoz (FCC) beérkezett legújabb kérvényt ők is véleményezték.
Az Ars Technika beszámolója szerint a szóban forgó beadványt a texasi székhelyű AST & Science nyújtotta be, akik azt tervezik, hogy 243 műholdat állítanak pályára 720 kilométeres magasságban, amivel kezdetben 4G-s, a későbbiekben pedig akár 5G-s mobilhálózatot tudnak majd biztosítani. A terv alapvetően eltér a SpaceX által tervezett műholdas internettől, hiszen amíg a Starlinket csak egy kifejezetten erre szolgáló antennával lehet fogni, így elsősorban a vezetékes internet kiváltásra alkalmas, addig a SpaceMobile-nak elkeresztelt leendő hálózat közvetlenül biztosítana kapcsolatot a mobileszközökhöz.
A másik nagy különbség, hogy a SpaceX összesen 42 ezer műholdat tervez pályára állítani, vagyis 175-ször annyit, mint amennyiből az AST műholdrendszere állna. Na de akkor miért ezzel van problémája a NASA-nak, és nem a Starlinkkel? Az FCC-nek eljuttatott levelében az űrügynökség kifejti, hogy a műholdak zavaróan közel keringenének az A-Trainhez, vagyis ahhoz a négy műholdból álló műholdrendszerhez, amit a NASA és az Egyesült Államok Földtani Intézete (US Geological Survey) hozott létre a bolygónk tanulmányozására. A NASA szerint "az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az űrnek ebben a régiójában kifejezetten gyakoriak az űrobjektumok közötti találkozások", így a hatalmas műholdak telepítése növelné az ütközések kockázatát.
Az ATS műholdjai kétségkívül valóban nagyok, a 900 négyzetméteres összterületű eszközök nagyjából tízszer akkorák lennének, mint egy hagyományos műhold, ez pedig a NASA szerint kifejezetten nehézkessé tenné a velük való manőverezést. Az űrügynökség emellett azzal kalkulál, hogy mivel az AST-nek nincs tapasztalata ekkora műholdak építésében, az eszközöknek legalább a tíz százaléka meghibásodna. Ezek a műholdak magatehetetlenül keringenének az űrben, így manőverezni sem tudnának, ami a NASA szerint "elfogadhatatlanul megnövelné" az ütközések kockázatát.
A NASA levelére az AST vezető kutatója, Raymond Sedwick is reagált, aki azt mondta, hogy biztos benne, hogy közösen meg tudják oldani a NASA által felvetett problémákat, és felhívta rá a figyelmet, hogy a műholdak tervezésénél kifejezetten fontos szempont volt a Föld körül keringő űrhulladék problémájának kezelése.
"Nem egy rakás cowboy vagyunk, akik műholdakat lövöldöznek fel" - reagált egy fokkal hevesebben a NASA vádjaira Abel Avellan, az ATS alapítója, aki szerint a SpaceMobile egy komoly és biztos pénzügyi háttérrel rendelkező projekt. Az Ars Technika szerint a SpaceMobile eddig mintegy 120 millió dollárnyi befektetési tőkét gyűjtött össze, és az FCC-nek benyújtott számos vélemény támogatta a projekt megvalósítását. A beérkező leveleket böngészve a támogatók között megtalálhatjuk a Samsung NEXT-et, a Commercial Spaceflight Federationt és az Egyesült Államok szenátusát is, azonban az is látható, hogy a NASA mellett számos más cég is az AST kérvényének elutasítását szorgalmazta.
A T-Mobil USA és a Verizon mobilszolgáltatók arra figyelmeztettek, hogy az AST szolgáltatása zavarhatná a földi hálózataikat, míg a szintén műholdas internetben utazó Hughes Network egy petíciót is benyújtott, mivel szerintük az AST olyan frekvenciákat használna, amire nincs engedélyük. Szintén az AST kérvényének elutasítása mellett foglalt állást a Telesat is, akik a Hughes Networkhöz hasonlóan jóval magasabban, geostacionárius pályán mozgó műholdak segítségével biztosítanak internetszolgáltatást. A támogatók és ellenzők között a középutat az At&T, az Egyesült Államok legnagyobb mobilszolgáltatója képviselte, akik ugyan szintén felhívták a figyelmet néhány technikai problémára, ezzel együtt viszont azt írták, hogy az AST gyökeres változást hozhat az olyan területek lefedettségében, amiket a földi szolgáltatók nem tudnak elérni.
Avellan azt is elmondta, hogy a műholdjaik természetesen valóban nagyok, hiszen egy minimum 720 kilométerre levő telefonhoz csak hatalmas antennákkal lehet kapcsolatot biztosítani, ám számításaik szerint a műholdak ütközésének esélye még a kitérő manőverek nélkül is mindössze 1:5000-hez a teljes életciklusuk alatt, vagyis ha semmit nem csinálnának, akkor is csak 5% lenne az esély, hogy a műholdrendszer valamelyik tagja ütközzön.
(Fotó: Pixabay, NASA)