A gépi tanulással és a mesterséges intelligenciával létrehozott, elképesztő minőségű másolatok napjainkban már létező jelenségek. A TikTokon szereplő DeepTomCruise például Tom Cruise megdöbbentő minőségű deepfake másolata – a csatornán egy színész arcát teszi a számítógép hasonlóvá az ismert filmcsillagéhoz.
@deeptomcruiseTime to tame the ?!♬ Cool for the Summer - Sped Up (Nightcore) - Demi Lovato & Speed Radio
Képzeljük el azonban, hogy mire lehet képes ez az eszköz a reklámszakemberek kezében! A New Swinburne Műszaki Egyetem kutatói épp erről írtak tanulmányt – a „Preparing for an Era of Deepfakes and AI-Generated Ads: A Framework for Understanding Responses to Manipulated Advertising” című munka a deepfake jövőjét mutatja be a reklámiparban. Egy olyan jövőt, amire nagyon hamar sor is kerülhet – számol be róla a Techxplore.
Jelenleg a deepfake felhasználása ugyanis inkább a DeepTomCruise-hoz hasonló szórakoztató jelleggel vagy technológia demonstrációként történik. Ezek túlnyomó része esetében egyértelmű az is, hogy nem a valóságot látjuk, csak egy gépek által létrehozott, nagyon meggyőző hamisítványt. Viszont, mint látható, a technológia már most alkalmas arra, hogy összemossa a szemünk előtt a hamisítványt a valósággal. A kutatók egyik legfontosabb következtetése épp az, hogy az ilyen szintű deepfake alkalmazása talán nem is éri majd meg a reklámcégeknek.
A deepfake egy felhasználási területe lehet, hogy a reklámban a modell helyett konkrétan mi magunk fogunk szerepelni (a Különvélemény című egyébként az igazi Tom Cruise főszereplésével készült filmben valami hasonló eljárás már szerepelt). Mint a kutatók elmondják:
„Rengeteg olyan kutatás létezik, amelyek nagyobb pozitív hatást mutatnak, ha a fogyasztók hozzájuk hasonló embereket látnak a hirdetésekben. A márkák személyre szabhatják a hirdetéseket úgy, hogy a pontos etnikai hovatartozásunknak, magasságunknak megfelelő deepfake modellt jelenítenek meg, akik olyan ruhát viselnek, amely hasonló ahhoz, amit korábban vásároltunk, vagy amilyen megtetszett az interneten.”
Mindezzel a legkomolyabb probléma nem is a deepfake maga, amely akár valóban több értékesítéssel is járhat – sokkal inkább, hogy az említett modell megalkotáshoz mennyire kell megfigyelni a vásárlót. Ezt a „megfigyelést” ugyanis nem lenne szabad túlzásba vinni.
Akad azonban egy másik szempont is, amit figyelembe kellene venni – habár elsőre jó ötletnek tűnik a teljesen valóságos deepfake alkalmazása, a kutatások szerint azonban a vásárlók jobban kedvelik azokat a modelleket, amelyeken egyértelműen látszik, hogy hamisítványok. Magyarán ha egy cég ilyen nem teljesen valóságosnak látszó virtuális modellt hoz létre, az inkább nyerheti el a vásárlók tetszését, mint a zavarba ejtően valóságosak. Akárhogy is, a kutatók szerint a deepfake hirdetések kora egy évtizeden belül a mainstream média része lesz.
(Kép: Pixabay/Tumisu)