Még szeptemberben kilőhetik a holdrakétát, de csak pár komoly feltétellel

2022 / 09 / 09 / Felkai Ádám
Még szeptemberben kilőhetik a holdrakétát, de csak pár komoly feltétellel
Nem csak a mostani kilövést hátráltató hibát kell kijavítani, de az Űrhaderőnek is rá kell még bólintania a startra.

Jim Free, a NASA kutatórendszer-fejlesztési munkatársa tegnap bejelentette, hogy az előzetes várakozásokkal ellentétben, még szeptemberben kilőhetik az SLS-t – a két szóba jöhető dátum ebben a hónapban szeptember 23. és szeptember 27. lehetnek – számol be róla a Space.com. Hogy a startkísérletre egyáltalán sor kerülhet ezen dátumok valamelyikén, arra sem érdemes feltétlen nagyobb összegben fogadni, mivel a NASA-nak addig ki kell javítania a hidrogénszivárgást, le kell vezényelnie egy feltöltési tesztet, valamint meg kell szereznie az Űrhaderő engedélyét is. Az SLS kilövésével kapcsolatos problémákat a lentebbi cikkünkben foglaltuk össze:

Csak nem akar összejönni a holdrakéta kilövése – de miért? Tegnap másodszor nem jött össze az SLS startja, vagyis az Artemis 1 első, kritikus lépése ismét nem sikerült. Kérdés, hogy mi állhat a háttérben?

A többi feltétel valószínűleg nem igényel túl sok magyarázatot, ezért most foglalkozzunk az említett engedéllyel: az Űrhaderőnek kell ugyanis jóváhagynia, hogy az SLS repülésmegszakító rendszerének (FTS) az akkumulátora esetében meghosszabbítsák azt az időt, amikor legközelebb ellenőrizni kellene – ez a rendszer az, amely hiba esetén megsemmisíti a rakétát, és ezt 25 napot követően ellenőrizni kellene. Ehhez azonban a rakétának el kell hagynia a kilövőállást, mivel a tesztet csak a hangárban lehet lefuttatni. Ha erre most sor kerülne, az több hetes csúszást jelentene, ami miatt a startkísérlet mindenképp októberre csúszna. Jim Free elmondása szerint ezt a kérelmet a héten már benyújtották, és az Űrhaderőnél megértőnek tűntek. Hozzá kell tenni, hogy a fentebb említett 25 nap is már egy meghosszabbított idő, mivel eredetileg 20 nap után kellene a rendszerellenőrzést végrehajtani.

Az SLS kudarca kapcsán nem tolongtak a vezető iparági szereplők, hogy kifejtsék a véleményük, Elon Musk mindenesetre arra célzott, hogy az üzemanyagként használt hidrogén nagyon nehezen kezelhető, így ez lehet a legfőbb ok:

Nagyon egyszerűen oldaná meg a holdrakéta hidrogénszivárgását Elon Musk Nem használna hidrogént – legalábbis erre utalt a Twitteren, és nagyjából ő az egyetlen fontos iparági szereplő, aki bármilyen módon kommentálta az SLS startjának eddigi kudarcait.

A Futurism pedig interjút készített Sean O'Keefe-fel, aki 2001 és 2004 között vezette a NASA-t, és ebben kikérték a véleményét az SLS kudarcáról is, egész pontosan arról, hogy mi történik, ha a többi kísérlet is kudarccal fog zárulni. O'Keefe szerint erről kár spekulálni, mert ő a saját idejéből nem emlékszik vissza egyetlen startra sem, ami gördülékenyen ment volna, a késések, csúszások mindig is a hasonló küldetések részét képezték, és ennek oka a NASA fokozott törekvése a biztonságra. A NASA korábbi feje elmondta a véleményét a magáncégek fejlesztéseiről (SpaceX, Blue Origin), és szerinte ezek a cégek a rakétagyártás és az űrutazás fejlesztését az évtizedek alatt a NASA-tól vették át, de az űrhivatalnál hatékonyabban és jobb teljesítmény mellett művelik. Arra kérdésre azonban, hogy jó stratégia volt-e bevonni ezeket a magánvállalatokat a rakétafejlesztésbe, és mi lehet a következő lépés, O'Keefe azt válaszolta, hogy erre nehéz válaszolni, mert a cégek bár jelentősen optimalizálták a fejlesztési folyamatokat, de forradalmi előrelépés ebben a kontextusban egyelőre nem történt.


Gamernek keresel karácsonyi ajándékot? Mondjuk a tuti tippeket!
Ha nem szoktál játszani, akkor gamer barátodnak vagy családtagodnak karácsonyi ajándékot választani extra kihívást jelent, ezért az Acer segítségével mondunk öt tippet, amivel sikert arathatsz.
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.