Az európai Green Deal célkitűzéseinek egyik leghamarabb megvalósuló részeként a Fit for 55 elnevezésű klímavédelmi csomaghoz tartozó törvényt csütörtökön fogadták el egyöntetű támogatással az Unió törvényhozói - az új szabályozás értelmében 2035-re tűzték ki az újonnan értékesített belső égésű motoros személygépkocsik és kishaszongépjárművek kereskedelmének végét, vagyis innentől az EU-s országokban újonnan eladásra/forgalmazásra kerülő járműveknek kibocsátásmentesnek kell lennie és lassan eljöhet az elektromos akkumulátoros és hidrogénes autók ideje Európában.
A 2035-ös határidő lehetőséget ad rá, hogy fokozatosan csökkenjen az autók általi szén-dioxid kibocsátás szintje, de ezzel kapcsolatban a 2022 és 2035 közötti időszakra is meghatároztak különböző céldátumokat és elérendő kibocsátási mértékeket: 2030-ra például a 2021-es értékekhez viszonyítva 55%-kal csökkennie a személygépkocsik általi CO2 kibocsátásnak és 50%-kal a furgonok kibocsátásának. A 2035-re megvalósuló 100%-os szén-dioxid kibocsátás csökkentés az új autók esetében azt jelenti, hogy a gyártóknak az eladások tekintetében bizonyos szinteket kell elérniük az elkövetkező évek során: ezt a szint 25%-ot jelent az autók, 17%-ot a kishaszonjárművek értékesítésének területén, vagyis az összeladások ekkora részét kell kitennie a zéró, illetve alacsony kibocsátású járműveknek. Amennyiben egy gyártó eléri ezt a célt, akkor "kevésbé szigorú szén-dioxid célokkal jutalmazzák" az EU Tanácsának közleménye szerint.
The Council and @Europarl_EN have reached a provisional deal on stricter CO2 standards for cars and vans.
From 2035, all new cars and vans should be zero-emission vehicles. More info ?#Fitfor55— EU Council (@EUCouncil) October 28, 2022
A Tanács bejelentésben kitértek a szén-dioxid-semleges üzemanyagok használatának kérdésére is, a bejelentés szerint a Bizottság az érintettekkel való egyeztetés után javaslatot tesz majd arra vonatkozólag, hogy a 2035-ös határidő után is lehessen ilyen környezetbarát üzemanyaggal működő járműveket regisztrálni az EU területén, de csak bizonyos különleges esetekben. A Bizottság emellett ki fog dolgozni egy olyan metódust, ami alapján az Európai Unió piacán megjelenő járművek szén-dioxid kibocsátásának teljes ciklusát mérő és összefoglaló jelentést készíthetnek a gyártók az általuk értékesített autókról, de ennek elkészítése nem lesz kötelező érvényű.
A gyártók továbbra is piacra dobhatnak belső égésű motoros járműveket, de egyfajta büntetésre számíthatnak, ha nem sikerül elérniük a kijelölt szén-dioxid kibocsátás csökkentési határokat az adott évben: ekkor a kibocsátási határértéket meghaladó minden CO2 gramm/kilométer esetén 95 eurós prémiumot kell fizetniük járművenként,
"ennek következtében, az új célok kijelölésével, a kibocsátásmentes járművek végül olcsóbbak lesznek, mint a fosszilis üzemanyagokkal működőek."
- írja az EU Tanácsa.
(Fotó: Getty Images/Richard Newstead)