A bonyolult fogaskerekekből és tárcsákból álló, több mint 2000 évesnek becsült eszközt a történelem egyik legkorábbi analóg számítógépeként tartják számon, amelyet az ókori görögök csillagászati számításokra, például az égitestek mozgásának követésére és nap- vagy holdfogyatkozások előrejelzésére használhattak.
Az argentin Mar del Plata-i Nemzeti Egyetem új tanulmánya azonban kétségbe vonja ezt az általánosan elfogadott véleményt, és arra a talán meglepő következtetésre jut, hogy az eszköz valószínűleg csak egy bonyolult játék vagy dísztárgy lehetett. A fogaskerekek és a fogazat részletes vizsgálata alapján a kutatók arra jutottak ugyanis, hogy a mechanizmus eredeti formájában valószínűleg nem is működhetett. Mike Edmunds, a Cardiffi Egyetem kutatója már korábban jelentős gyártási hibákat azonosított a szerkezet fogazatában, erre építve az új vizsgálatok szerint ezek a hibák olyannyira súlyosak voltak, hogy a mechanizmus valójában használhatatlanná vált volna.
„Úgy véljük, hogy az Edmunds által feltárt hibák mértéke messze túllépte a még tolerálható szintet, ami a működésképtelenséghez vezetett volna”
A kutatócsoport egy teljesen új megközelítést alkalmazott, amely során átfogó szimuláció segítségével vizsgálták a fogazat távolságának eltéréseit és a fogaskerekek forgási rendellenességeit. Modelljük során többször is előfordult, hogy a fogaskerekek beszorultak vagy kiugrottak a helyükről, ellehetetlenítve a pontos csillagászati számításokat. Ezek az eredmények megkérdőjelezik az eddigi feltételezést, miszerint a pontatlanságok kizárólag az ókori csillagászati ismeretek hiányosságaiból fakadtak.
„Modellünk több olyan esetet is kimutatott, amikor a fogaskerekek beszorultak vagy kiakadtak, és ezt mind a fogak véletlenszerű, mind pedig szisztematikus hibái okozták” – magyarázták a kutatók.
Mindazonáltal a kutatócsoport hangsúlyozza, hogy megállapításaik egyelőre spekulatív jellegűek. Az antiküthérai mechanizmus töredékei évszázadokon keresztül a tenger mélyén feküdtek, ami rendkívül megnehezíti a pontos rekonstrukciót. Emiatt a jelenlegi elméletek mögött továbbra is jelentős bizonytalanság és találgatás húzódik.
„Vizsgálatunk eredményei azt mutatják, hogy óvatosan kell kezelnünk azokat a feltételezéseket, amelyek szerint a meglévő töredékek alapján végzett mérések pontosan tükrözik a mechanizmus eredeti paramétereit” – emelték ki. Kutatásaik rámutatnak arra is, mennyire fontos a további alapos vizsgálatok folytatása, valamint a fejlettebb analitikai módszerek alkalmazása a mechanizmus valódi céljának a megértése érdekében.
A tanulmány egyelőre publikálás és szakmai lektorálás előtt áll.
(Kép: Ryan Baumann/Flickr/CC BY 2.0)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR