Meggyengült egy ponton a Földet védő mágneses mező – a kutatók kicsit aggódnak

2023 / 04 / 02 / Felkai Ádám
Meggyengült egy ponton a Földet védő mágneses mező – a kutatók kicsit aggódnak
A South Atlantic Anomaly (SAA) elnevezésű “gyenge pont” a minket védő mágneses pajzson nem veszélyes, bár az űreszközeink fokozott figyelmet igényelnek. Kérdés, hogy az anomália nem valami súlyosabb probléma kezdete-e?

Mire jó a mágneses mező a Föld körül? Ez a pajzs véd minket (valamint az űrbe küldött eszközeink javát) a Nap sugárzásának a legkárosabb következményeitől. A Marsnak jelenleg például nincs a miénkhez hasonló, az egész bolygóra kiterjedő mágneses mezője, és hát nem is az a tejjel-mézzel folyó Kánaán. Épp ezért kicsit nyugatlanító, hogy ezen a pajzson akad egy rés, pontosabban egy repedés – ez a dél-atlanti anomália (South Atlantic Anomaly/SAA), amiről a Popular Science írt.

A dél-atlanti anomália Dél-Amerika és Afrika között az égbolton található régió, ahol a mágneses mezőnk gyengébb, mint a bolygó többi részén. Mindez nem veszélyeztet minket jelenleg, de problémát jelent a pályára állított űreszközeink számára. Mint az ismert, a Föld közelében a bolygó mágneses mezője még védi a technológiai eszközeinket, ám ha ez hiányzik, az technikai nehézségeket jelent, és az eszközök jelentős károsodását okozhatja. A hatás ahhoz például már elég, hogy a régión áthaladó eszközök energiaellátását le kelljen kapcsolni. Épp ezért a NASA már régóta figyeli ezt a területet – a hivatalt elsősorban az érdekli, hogy az SAA nem valami kedvezőtlenebb folyamat előjele-e.

A Föld mágneses mezőjéhez a legnagyobb mértékben az olvadt fém mozgása járul hozzá a bolygónk külső magjában, ám mélyen a föld alatt épp az SAA alatti területen helyezkedik el egy rendkívül sűrű kőzetréteg – ez az African Large Low Shear Velocity Province nevű régió, és ez okozhatja ezt az anomáliát.

Magyarán ez az anomália nem a világ végét jelzi, de a kutatók egy része szerint van mire készülnünk: egyes elméletek szerint az SAA azt jelzi, hogy a Föld mágneses tere hamarosan megfordul (ez megtörténhet, bár több százezer év alatt), ami valószínűleg súlyos következményekkel járna az elektronikai és kommunikációs rendszereink szempontjából. Az SAA kapcsán a közelmúltban két megfigyelést is tettek egyébként: 2016-ban felfedezték, lassan elkezdett sodródni északnyugat felé, 2020-ban pedig az derült ki, hogy az SAA két kisebb régióra szakad szét, és mindkettő rendelkezik egy kiemelten gyenge területtel.

(Kép: Pixabay/Terranaut)