A kínai Shenzhen Pages beszámolója szerint Kínában felszállt az első repülő csészealj formájú jármű, ami valójában természetesen nem a filmekből ismerős földönkívüli technológiát képviseli, hanem egy egyszerű, bár látványos eVTOL megoldás, amit a Shenzen UFO Flying Saucer Technology nevű cég gyártott le. A jármű csak egyetlen személy szállítására alkalmas és pilóta általi irányítással, valamint autonóm üzemmódban is tud repülni, de nem sokáig és nem gyorsan: az Electrek leírása szerint 15 perc a hatóideje és maximálisan 50 km/h-val halad.
? 1/4 - After more than three years of research and development, Shenzhen UFO Flying Saucer Technology has manufactured the world's first electric vertical take-off manned flying saucer. pic.twitter.com/hRqcq0PdUI
— Shenzhen Pages (@ShenzhenPages) June 5, 2023
A légi eszközt a Beigang Egyetem és az NPU (Northwestern Polytechnical University) kutatói fejlesztették ki, és, ahogy a képeken látható, a csészealj forma egyfajta megoldást jelent a propellerek elrejtésére és ezáltal a biztonságosabb közlekedésre, de a speciális alakú szerkezet kialakítását elsősorban a látványos külső megteremtése indokolta. Az eVTOL-t turisztikai és marketing célokra használják majd, vagyis egyelőre nem indítják be a tömeggyártást, hogy a tehetősebb kínai lakosok miniatűr repülő csészealjakban tehessék meg a munkahelyükre vezető utat.
Egy másik cég, az amerikai ZEVA Aero viszont valami hasonlóra készül az Egyesült Államokban: a Washington Állami Egyetem kutatóival közösen fejlesztett Zero eVTOL szintén korong alakú és egy személy szállítására használható, azonban hatékonyság és használhatóság tekintetében jóval megelőzi kínai társát: az eszköz a tervek szerint 80 kilométerre jut majd egy feltöltéssel, vagyis nem csak városon belüli közlekedésre lesz alkalmas, és a maximális sebessége meghaladja majd a 250 km/h-át. A Zero tavaly januárban indult először szabadtéri demonstrációs útra, ekkor négy percen át bizonyították a jármű manőverezési képességeit, a lebegést, az alacsony sebességgel való haladást és a felfelé repülése való alkalmasságát is.
A ZEVA Aero gyártmánya azonban csak haladás közben veszi fel a csészealj formát, emelkedés és landolás közben vertikálisan helyezkedik el benne a pilóta.
(Fotó: Shenzen Pages)