Ahogy arról a The Verge beszámolt, az Egyesült Államok Nukleáris Szabályozási Bizottsága (NRC) most először hagyott jóvá olyan reaktordizájnt, amely az SMR kategóriába tartozik, ezzel pedig az utolsó akadály is elhárult annak útjából, hogy az energiaszolgáltatók ilyen típusú reaktorokra is megkaphassák az építési és üzemeltetési engedélyt. Az NRC döntése komoly mérföldkő a kis moduláris reaktorok történetében, hiszen bár Oroszországban és Kínában már léteznek hasonló reaktorok, a NuScale megoldása több szempontból is eltér ezektől.
A normál reaktorokhoz képest rendkívül kicsi, egyenként mindössze 50-75 MWe teljesítményű reaktorokból négy, hat vagy akár tizenkét darab is elhelyezhető egy közös medencében, így egy ilyen atomerőmű maximális kapacitása a 924 MWe-t is elérheti. Az SMR-technológiával kiépülő erőműveknek a hagyományos erőművekhez képest nagy előnye, hogy a szolgáltatás helyéhez sokkal közelebb is felépíthetők, a modularitásukból fakadóan több fázisban lehet őket felépíteni, emellett mivel a modulok tökéletesen megegyeznek egymással, így költséghatékonyan, sorozatgyártásban gyárthatók le.
A NuScale által tervezett VOYGR-12 erőmű első prototípusa várhatóan az évtized végére, 2028-2030 környékén épül majd fel az idahói nemzeti laboratóriumban, az amerikai Energiaügyi Minisztérium valamint a utah-i Utah Associated Municipal Power Systems energiaszolgáltató részvételével. Ez az erőmű a tervek szerint hat darab modult fog tartalmazni, az összteljesítménye pedig eléri a 462 MW-ot, ami megközelítőleg ugyanannyi, mint a Paksi Atomerőmű egy reaktorblokkjának a teljesítménye.
A Nemzetközi Atomenergiaügynökség a 300 MWe egységteljesítménynél kisebb, modulárisan felépülő atomerőműveket tekinti SMR-nek, amelyektől a szakértők azt várják, hogy jelentősen felpörgethetik az új erőművek építését. Hogy ez valóban így lesz-e, az még a jövő zenéje, és nagyban múlik azon is, hogy az SMR-eknek sikerül-e tartaniuk az ígért, meglehetősen kedvező árakat. A NuScale példája alapján ez okozhat problémákat, hiszen a cég nemrég már arról számolt be, hogy a korábban ígért, megawattóránkénti 40-65 dolláros költség helyett 89 dollár/MWh egységköltséggel tudnak majd villamosenergiát termelni az új reaktorral, ami jelentősen drágább, mint a hagyományos atomerőművek esetében.
(Fotó: NuScale)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR