Megkezdheti a repülést a világ első, kínai gyártmányú utasszállítója

2023 / 01 / 11 / Bodnár Barna
Megkezdheti a repülést a világ első, kínai gyártmányú utasszállítója
Kína célja, hogy az új gép, aminek 14 éven át tartó fejlesztését számos vita, illetve, ipari kémkedés tette viharossá, az európai Airbus A320 és az amerikai Boeing 737 egyenrangú versenytársa legyen a légiközlekedésben.

A COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China/Kínai Kereskedelmi Repülőgép Vállalat) saját fejlesztésű gépén 164 férőhely található, 8 üzleti és 156 pedig turistaosztályú ülés kap helyet az utastérben, ahol a háromüléses sorok középső ülőhelye 1,5 cm-rel szélesebb a szomszédosokénál, ezzel nagyobb kényelmet biztosítva a középen utazóknak, a 2,25 méteres belmagasságú folyósón pedig utasközpontú világítással és alacsony zajszinttel rendelkezik. Az első COMAC C919 típusú repülőgép várhatóan 2023 tavaszán áll majd forgalomba a China Eastern Airlines (CEA) kínai légitársaság égisze alatt, írja az AviationSource.

Bár riválisaihoz viszonyítva a kínai légi jármű szerényebb képeségekkel bír, azonban jóval olcsóbb is. Míg az egyik legnépszerűbb modell, az Airbus A320 egy repüléssel 9000 kilométert képes megtenni, a COMAC C919 csak 5500-at, viszont míg egy Airbus 111 millió dollárba (mintegy 41 milliárd forintba) kerül, a kínai gép ára 99 millió dollár (körülbelül 36 milliárd forint).


A repülőtéri személyzet tagjai csoportképen pózolnak az első C919 utasszállító repülőgép előtt a Haikou Meilan nemzetközi repülőtéren a 100 órás repülőgép-ellenőrzési folyamat során 2023. január 2-án Haikouban, Hainanban, Kínában. (Fotó: Getty Images/China News Service)

A C919 a részben az amerikai General Electric (GE) által gyártott LEAP-1C hajtóművel van felszerelve. Érdekesség, hogy 2020 februárjában a Reuters arról számolt be, hogy az Egyesült Államok kormánya fontolóra vette, hogy megakadályozza a GE-t a LEAP-1C eladását a Comacnak, mert attól tartott, hogy ez komoly lépéselőnyt jelent majd a kínai gyártónak a Boeing-gel szemben.

Az egyesült államokbeli Crowdstrike kiberbiztonsági cég jelentése és az Amerikai Igazságügyi Minisztérium vádirata szerint 2010 és 2015 között a Kínai Állambiztonsági Minisztérium Jiangsu-i irodájához köthető hackerek számos, C919-alkatrész beszállító cég rendszereibe hatoltak be ipari kémkedés céljából. A támadást elszenvedő vállalatok közt volt többek közt a GE és a Honeywell is.
2022 novemberében a cincinnati szövetségi esküdtszék elítélte a 42 éves Yanjun Xu-t többek között gazdasági kémkedésért, és  üzleti titok eltulajdonítási kísérlete miatt. Xu kulcsszerepet játszott abban, hogy üzleti titkokat lopjon el nyugati repülőgép-ipari cégektől, a C919 fejlesztése érdekében.

A fentiek ellenére, vagy éppen azok miatt, Kína végül számos nemzetközi vállalat segítségével hozta létre a C919-et.

A repülőgéptestet kivéve, amit teljes egészében a kínai Avic gyárt, a legtöbb rendszer és alkatrész nyugati és kínai cégek együttműködésének köszönhető.


Egy férfi egy LEAP motor bemutató modellt néz a GE standján a 4. Kínai Nemzetközi Import Expo (CIIE) Intelligens Ipari és Informatikai Kiállítási Területén 2021. november 8-án Sanghajban, Kínában (Fotó: Getty Images\China News Service)

Az elektronikáért, a tűzvédelemért és a világításért például az amerikai UTC Aerospace Systems (UTAS) felel, a futóműhöz és fékekhez a szintén egyesült államokbeli Honeywell szállít összetevőket, a hidraulikához és üzemanyag-rendszerhez pedig a Parker.

Kína nemzeti büszkeségként tekint a saját fejlesztésű repülőgépre, és a COMAC a tervek szerint a következő 20 évben 2000 C919-et fog értékesíteni, ezzel haladva nagyratörő célja felé, hogy 2035-re megszerezze a globális keskeny törzsű repülőgépek piacának ötödét és lefedje a kínai piac egyharmadát. A Financial Times elemzése szerint azonban a C919 10–15 éves lemaradásban van az Airbus A320 és a Boeing 737 legújabb verzióihoz képest, és valószínűleg az üzemeltetése is többe fog kerülni, mint a nyugati versenytársaké.

Elmondható, hogy nem volt könnyű dolga a Comac-nek, hogy felkeltse az érdeklődést a C919 iránt a nemzetközi piacon, többek közt azért, mert a C919 decemberi debütálását 14 éven át tartó tervezés, tesztelés és a határidők sorozatos elmulasztása előzte meg. Az biztos, hogy az sem lesz könnyű menet, ha a kínai gyártó fel akarja venni a versenyt az Airbus és a Boeing duopóliumával szemben: az Airbus nemrégiben megkapta az eddigi legnagyobb megrendelését Kínából, illetve a Boeing gépeket is széles körben használják az országban, bár a Boeing 737 Max modell még nem tért vissza a kereskedelmi forgalomba.

(Borítókép: Getty Images/VCG)


Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.