2009 nyarán nyitottak ki a gazdaság kapui, és hat hét elég volt ahhoz, hogy tízmillióan kattanjanak rá a digitális földművelésre - pedig abban az időben világszerte még csak 250 millióan facebookoztak, szemben a mai, közel kétmilliárd felhasználóval. Akkor még talán csak sejteni lehetett, hogy az épp dübörgő PlayStation 3-ak és Xbox 360-ak alatt egyszer csak egy teljesen új játékplatform fog felnőni a közösségi médiának és az okostelefonoknak köszönhetően.
Mára a világ legnépszerűbb számítógépes játékai a Farmville-hez hasonló, tömegek számára elérhető, gyorsan elkezdhető és gyorsan félbehagyható címek, mint a Candy Crush vagy az Angry Birds. A Farmville-t készítő Zynga 2011-ben tőzsdére is ment, és a piaci értéke volt, hogy a tízmilliárd dollárt is meghaladta. Ugyan a vállalatnak akkora slágere, mint a Farmville, nem lett több, de abban elévülhetetlen érdemei vannak, hogy
hajlandóak vagyunk költeni játékokra - még az ingyenesnek tűnőkre is.
Úgy, hogy alig pár hónapig lehet már csak játszani a Farmville-lel, még mindig vidáman elverhettem volna 127 amerikai dollárt, azaz nagyjából negyvenezer forintot 650 farm cashre, akármit is jelentsen az, és akármit is lehet vele kezdeni. Ráadásul ezzel nem is lettem volna egyedül: a 152 milliárd dolláros videójáték piac majdnem felét, 68,5 milliárd dollárt mobil játékokra költjük. És ezt a folyamatot az iPhone megjelenése mellett az indította el, hogy ahogyan a hétköznapjaink részévé vált a közösségi oldalak végtelen görgetése, úgy tette ennek az univerzumnak a részévé a Facebook a játékokat.
Mielőtt bárki azt hinné, hogy a Farmville azért áll le, mert már senki sem játszik vele, az Ars Technica emlékeztet rá, hogy a játékot Flash-ben fejlesztették, és az egykor egyeduralkodó technológia idén év végén örökre elbúcsúzik tőlünk. A Facebook közben igyekszik a számítógépes játékok következő hullámait is hasonló sikerrel meglovagolni: a Facebook Gaminggel a Twitch-nek és más játék stream szolgáltatóknak épít konkurenciát, és eggyel távolabbra tekintve az Oculus VR-sisakokat is egyre szorosabban integrálja meglévő platformjával a cég. Reméljük, hogy a virtuális valóságban nem kapálgatva várjuk majd az ebédszünetet pár év múlva.