A Guardianben olvasható cikk kiemeli, hogy ezek a szoftverek már most működnek sok modern autóban, csak egyelőre viszonylag könnyű azokat kikapcsolni. Mostantól azonban minden egyes újraindításkor újra bekapcsolnak. A legtöbb esetben a navigációs rendszerben lévő információkra és a kamerák segítségével leolvasott közlekedési táblákra fognak támaszkodni. Ha túl gyorsan megyünk, különböző jelzésekkel figyelmeztetnek minket arra, hogy épp szabálytalanul közlekedünk - hasonlóan az övek bekapcsolására emlékeztető hangokhoz. Ugyanakkor a Telex tavasszal, egy ilyen technológiával felszerelt Volvo C40 Recharge tesztelésekor aláhúzta, hogy az EU által előírt minimális követelmény mindössze annyi, hogy legalább öt másodpercig csipogjon a szoftver.
A jogszabály bizonyos esetekben lehetővé teszi a sebességkorlátozó kiiktatását: "például akkor, ha a járművezető a rossz időjárási viszonyok, az építési övezetekben egymásnak ellentmondó ideiglenes útburkolati jelek vagy félrevezető, hibás vagy hiányzó közúti jelzőtáblák miatt hamis figyelmeztetéseket vagy nem megfelelő visszajelzéseket kap. Ennek a kikapcsoló funkciónak a járművezető ellenőrzése alatt kell maradnia. Lehetővé kell tennie az intelligens sebességszabályozó kikapcsolását mindaddig, ameddig szükséges, valamint azt, hogy a járművezető könnyen visszakapcsolhassa azt". Az előbb említett Volvo például akkor is felülírja a program utasításait, ha padlógázt adunk, azt feltételezve, hogy egy veszélyes helyzetet szeretnénk épp megúszni.
Az Európai Bizottság adatai szerint a közúti halálesetek száma folyamatosan csökken: 2012-ben még több mint huszonhatezren, 2022-ben húszezer-hatszázan vesztették így az életüket az EU-ban. Az áldozatok ötöde gyalogos volt. Ahogyan a Guardiannek nyilatkozó vezetéstámogatórendszer-szakértő, Yousif Al-Ani kiemelte, a közelmúltban az autók egyre jobban tudják megvédeni az utasaikat, de a többi közlekedő kitettségén ez sokszor nem segít. Ráadásul egyetlen km/h-val magasabb sebesség három százalékkal növeli a balesetek kockázatát, ám ez az arány a sebességgel együtt fokozatosan nő. Az Egyesült Királyságban a hetven mérföldes országúti sebességet a sofőrök közel hatvan százaléka lépi át, a nálunk harminc km/h-nak megfelelő húsz mérföldes határnál ez az arány már nyolcvan és kilencven százalék között van.
Steve Fowler autóipari tanácsadó és egykori szakújságíró ugyanakkor úgy véli, hogy az ilyen rendszerek bevezetésével, bár ez sok rajongó számára fájdalmasan hangzik, beléphet egy új generáció és szemlélet az autózásba, amely inkább nyugodtan szeretne eljutni az úti céljához, ráadásul alacsonyabb fogyasztással, mint a mai sofőrök.