Mennyivel csökkenti az emberiség olajfelhasználását a koronavírus?

2020 / 03 / 18 / Rácz Tamás
Mennyivel csökkenti az emberiség olajfelhasználását a koronavírus?
Látjuk, hogy jóval kevesebb benzin, gázolaj, kerozin fogy ezekben a napokban, de vajon pontosan mennyivel? Hogyan befolyásolja az emberiség olajfelhasználását a vírushelyzet?

Folyamatosan jönnek és jönnek a hírek-cikkek az olajár eséséről, az olajár-háborúról. Amiről kevesebbet hallunk: miként hatott a koronavírus-járvány indukálta gazdasági leállás magára az olajkitermelés, olajfogyasztás volumenére? Látjuk, hogy alig van repülő az égen, alig járnak autók az úton, de mégis: mekkora a visszaesés valójában?

2019-ben a napi átlagos olajtermék-felhasználás 100 millió hordó nyersolajjal egyenértékű mennyiséget tett ki. Az OECD-országokban a kitermelt és feldolgozott olaj felét a közúti közlekedés, 14 százalékát a vegyipar, 8%-át a légi forgalom, 3,4%-át a hajózás, csaknem két százalékát a vasút és belvízi hajózás használja fel. És ez most mind hatalmasat fékezett. A koronavírus elleni védekezés mobilitási korlátozásai és az általános ipari termelés- és fogyasztás-csökkenés legfeljebb csak a lakossági és mezőgazdasági felhasználásra nincs negatív hatással. Ennek mértéke viszont a teljes olajpiacból még 10% sincs:


Find more statistics at Statista

A közlekedés és az ipar megtorpanása már mostanra olyan mértékű felhasználás-csökkenést eredményezett, ami az olajipari elemzők szerint már az 1980-as olajválságban tapasztaltakat is meghaladta. Ez a csökkenés viszont még így sem olyan nagy, mint amit az otthonukba zárkózott emberek a saját fogyasztásuk csökkentése alapján elképzelhetnek. A 2008-as válság után 2009-ben napi egymillió hordós fogyasztás-csökkenés következett be, a '70-es évek olajválsága pedig napi 2,65 millió hordós fogyasztáscsökkenéssel tetőzött, de az éves összesítésekben az olajfelhasználás végül korántsem zuhant be olyan látványosan, mint gondolnánk. A 2008-as válság hatása például alig feltűnő ezen a 25 éves távlatú grafikonon:

A jelenlegi válság a Goldmann Sachs becslése szerint februártól áprilisig havonta napi átlagos 4 millió hordós fogyasztáscsökkenést hozhat, de vannak tőkepiacai szereplők, akik még inkább elhúzódó olajfelhasználás-csökkenési időszakra és még nagyobb bezuhanásra számítanak. Összesítve ez tehát valószínűleg valahol 10-20% körüli éves olajpiaci volumencsökkenést okoz majd 2020-ra, ha néhány hét alatt valóban sikerül visszaszorítani a vírus terjedését és többé-kevésbé visszaáll minden a normál kerékvágásba. Ugye, hogy többre gondoltunk volna? (Persze ez még csak egy nagyon korai becslés, nem vállalunk garanciát arra, hogy bejön.)

Vannak viszont ebben a válságban olyan jelenségek is, amelyek növelik az olajkeresletet. Például az alacsony ár: most olcsó, most kell venni - ha van miből és ha van hova rakni. Amerikának van is miből, tudja is tárolni: az elnök már öt napja ki is adta az utasítást az energiaügyi miniszternek: töltse fel az olcsó olajjal az USA 87%-os telítettségű stratégiai tározóit.


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.