Mi lenne, ha nem kellene többet aggódni az elektromos járművek töltése miatt? És ha lenne egy olyan jármű, amire lényegében bármit rá lehet kapcsolni, egy egész háztartás fogyasztását állni tudja? A megoldás az ELF képében érkezhet meg, ami egy valóságos guruló laboratórium, és a töltési technológiával való kísérletezést szolgálja a Mercedes-Benz számára.
Az ELF neve a német Experimental-Lade-Fahrzeug kifejezésből származó betűszó, ami Kísérleti Töltőjárművet jelent, és az elektromos töltéssel kapcsolatos minden hasznos technológiát belepakoltak, amit csak el lehet képzelni: a járművön öt töltőnyílás található, elől egy megawattos töltésre alkalmas MCS csatlakozó, az oldalain pedig CCS csatlakozókat helyeztek el, emellett a jármű alján indukciós töltésre alkalmas egység is helyet kapott, a tetején pedig kétféle napelem segíti az energia beszerzését.
A Mercedes szerint az ultragyors, a kétirányú, a napelemes, az indukciós és konduktív töltés egyidejű integrálása holisztikus megoldássá egyesül a járműben, amivel a technológiát újradefiniálhatják.
Az ELF-et az Immendingeni Tesztközpontban mutatta be testközelből a vállalat, ahol a jármű az egyik legérdekesebb állomását jelentette a pályán zajló túrának. Az átalakított “laboratórium” egyelőre tele van berendezésekkel, kábelekkel, elektronikával, vagyis valóban egy kísérleti eszközhöz hasonló, de kívülről egy “átlagos” kisbusz benyomását kelti, amelynek különleges összetevői alig észrevehetőek a dizájnnak köszönhetően. A jármű tetején kialakított panelek alig látszanak, de napos időben sokat tudnak hozzáadni az akkumulátorok töltöttségéhez, a csatlakozók pedig rejtve vannak, a megawattos csatlakozó például az első Mercedes embléma mögött bújik el.
A két gyorstöltési rendszer (az MCS és a CCS) együttes jelenléte nagyban növeli a töltési lehetőségeket,
és a Mercedes-Benz a technológia fejlesztése során szerzett tapasztalatokat a gyakorlatban is kamatoztatja majd, vagyis nem csak kísérleti körülmények között, hanem a valódi töltőállomások esetében is felhasználják a fejlesztések eredményeit. Az új generációs, nagy teljesítményű töltőket a Mercedes töltőállomásain fogják szolgálatba állítani.
A “guruló töltőállomás” másik érdekességét a kétirányú töltés lehetőségeinek vizsgálata jelenti, mivel a jármű alkalmas arra, hogy ne csak magához vegye, hanem át is adja az energiát. A prototípus AC és DC töltési opciókkal rendelkezik, és V2H (Vehicle-to-Home, járműtől az otthonig), V2G (Vehicle-to-Grid, járműtől a hálózatig), valamint V2L (Vehicle-to-Load, járműtől a berendezésekig) töltésre is képes. Ezek alapvetően nem jelentenek rendkívüli újdonságot az elektromos autók terén, de az összes megoldás integrálása, és tesztelése egy járműben különleges alkalmat tartogat a lehetőségek kibontakoztatására.
Az AC (váltakozó áram) lehetővé teszi az elektromos eszközök (V2L) táplálását, valamint az energia visszatáplálását egy kétirányú AC fali töltőn keresztül közvetlenül az otthoni hálózatba - Vehicle-to-Home (V2H) vagy Vehicle-to-Building (V2B) -, illetve az energiahálózatba (V2G).
“Az előnye, hogy az infrastruktúra költséghatékonyabb. Hátránya, hogy a szabványosítás bonyolultabbá válik, mivel a járműnek meg kell felelnie a különböző energiahálózatok követelményeinek”
- mondja a Mercedes.
A DC (egyenáram) lehetővé teszi az energia közvetlen visszanyerését egy kétirányú DC fali töltőn keresztül a nyilvános energiahálózatba (V2G), illetve közvetlenül az otthoni vagy épületen belüli hálózatba (V2H; V2B), az alkalmazott infrastruktúrától függően. Az előnye a magas hatékonyság, különösen, ha hibrid invertert alkalmaznak a kétirányú töltéshez. Lehetséges hátrányként említhető a töltőinfrastruktúra valamivel magasabb befektetési költsége.
A vállalat szakértőinek magyarázata szerint a kétirányú töltés elősegítheti az energiaellátás stabilitásának megőrzését is, mivel - különösen azokon a helyeken, ahol nagy a megújulók aránya - ingadozások léphetnek fel az energiaellátásban, de a töltőállomásként funkcionáló járművel mindig kéznél van a töltési lehetőség. A tipikus Mercedes Benz nagyfeszültségű akkumulátor egy elektromos járműben, amelynek kapacitása 70–100 kWh, teljes mértékben képes ellátni egy átlagos családi házat árammal két-négy napig a vállalat számításai szerint, ami ideális lehet áramkimaradás esetén, vagy egy napelemes rendszer kiegészítéseként. Emellett a jármű mobil energiaforrásként is szolgálhat elektromos eszközök számára V2L (Vehicle-to-Load) funkcióval, és rugalmasan biztosíthat energiát például szerszámoknak vagy háztartási gépeknek. A Mercedes szerint a technológia révén - a felhasználási módtól függően - évente akár 500 euró megtakarítás érhető el.
A Mercedes-Benz jelenleg tehát még fejleszti a kísérleti járművet, ami az induktív töltés terén például egyelőre 11 kW AC töltésre alkalmas (a jármű alján elhelyezett berendezés segítségével történő konduktív töltés szintén 11 kW AC-vel történik), de a tesztelt megoldások között olyan speciális és hasznos opciók is helyet kaptak, mint a töltés robotizációja. A robotkarok által végzett töltés több előnnyel is rendelkezik: nem kell az embereknek nehéz kábeleket emelgetniük, emellett biztonságosabb és kényelmesebb, ha a művelet többé-kevésbé automatizálva van. A jármű és a robotok együttműködése fel is gyorsíthatja a folyamatot, a jármű például automatikusan kinyitja a csatlakozókat a robot számára szükség esetén.
“Ezek a fejlesztések szorosan kapcsolódnak a Mercedes Benz Mobility házon belüli Töltési Egységének munkájához.
A Töltési Egység felelős a Mercedes Benz Töltőhálózat globális bevezetéséért is, ez a márka saját tulajdonú gyorstöltő hálózata, amely az elektromos járművek vezetői számára, márkától függetlenül, a kényelmet, a megbízhatóságot és a prémium szolgáltatást helyezi előtérbe.” - magyarázza a Mercedes.
(Fotó: Mercedes-Benz)