Bemutatták a következő nagy dobást az elektromos töltés terén - a jármű egy valóságos guruló laboratórium

2025 / 10 / 10 / Bobák Zsófia
Bemutatták a következő nagy dobást az elektromos töltés terén - a jármű egy valóságos guruló laboratórium
A Mercedes-Benz kísérleti autója még fejlesztés alatt áll, de már körvonalazódnak az előnyei.

Mi lenne, ha nem kellene többet aggódni az elektromos járművek töltése miatt? És ha lenne egy olyan jármű, amire lényegében bármit rá lehet kapcsolni, egy egész háztartás fogyasztását állni tudja? A megoldás az ELF képében érkezhet meg, ami egy valóságos guruló laboratórium, és a töltési technológiával való kísérletezést szolgálja a Mercedes-Benz számára.

Az ELF neve a német Experimental-Lade-Fahrzeug kifejezésből származó betűszó, ami Kísérleti Töltőjárművet jelent, és az elektromos töltéssel kapcsolatos minden hasznos technológiát belepakoltak, amit csak el lehet képzelni: a járművön öt töltőnyílás található, elől egy megawattos töltésre alkalmas MCS csatlakozó, az oldalain pedig CCS csatlakozókat helyeztek el, emellett a jármű alján indukciós töltésre alkalmas egység is helyet kapott, a tetején pedig kétféle napelem segíti az energia beszerzését.

A Mercedes szerint az ultragyors, a kétirányú, a napelemes, az indukciós és konduktív töltés egyidejű integrálása holisztikus megoldássá egyesül a járműben, amivel a technológiát újradefiniálhatják.

Az ELF-et az Immendingeni Tesztközpontban mutatta be testközelből a vállalat, ahol a jármű az egyik legérdekesebb állomását jelentette a pályán zajló túrának. Az átalakított “laboratórium” egyelőre tele van berendezésekkel, kábelekkel, elektronikával, vagyis valóban egy kísérleti eszközhöz hasonló, de kívülről egy “átlagos” kisbusz benyomását kelti, amelynek különleges összetevői alig észrevehetőek a dizájnnak köszönhetően. A jármű tetején kialakított panelek alig látszanak, de napos időben sokat tudnak hozzáadni az akkumulátorok töltöttségéhez, a csatlakozók pedig rejtve vannak, a megawattos csatlakozó például az első Mercedes embléma mögött bújik el.

A két gyorstöltési rendszer (az MCS és a CCS) együttes jelenléte nagyban növeli a töltési lehetőségeket,

és a Mercedes-Benz a technológia fejlesztése során szerzett tapasztalatokat a gyakorlatban is kamatoztatja majd, vagyis nem csak kísérleti körülmények között, hanem a valódi töltőállomások esetében is felhasználják a fejlesztések eredményeit. Az új generációs, nagy teljesítményű töltőket a Mercedes töltőállomásain fogják szolgálatba állítani.

A “guruló töltőállomás” másik érdekességét a kétirányú töltés lehetőségeinek vizsgálata jelenti, mivel a jármű alkalmas arra, hogy ne csak magához vegye, hanem át is adja az energiát. A prototípus AC és DC töltési opciókkal rendelkezik, és V2H (Vehicle-to-Home, járműtől az otthonig), V2G (Vehicle-to-Grid, járműtől a hálózatig), valamint V2L (Vehicle-to-Load, járműtől a berendezésekig) töltésre is képes. Ezek alapvetően nem jelentenek rendkívüli újdonságot az elektromos autók terén, de az összes megoldás integrálása, és tesztelése egy járműben különleges alkalmat tartogat a lehetőségek kibontakoztatására.

Az AC (váltakozó áram) lehetővé teszi az elektromos eszközök (V2L) táplálását, valamint az energia visszatáplálását egy kétirányú AC fali töltőn keresztül közvetlenül az otthoni hálózatba - Vehicle-to-Home (V2H) vagy Vehicle-to-Building (V2B) -, illetve az energiahálózatba (V2G).

“Az előnye, hogy az infrastruktúra költséghatékonyabb. Hátránya, hogy a szabványosítás bonyolultabbá válik, mivel a járműnek meg kell felelnie a különböző energiahálózatok követelményeinek”

- mondja a Mercedes.

A DC (egyenáram) lehetővé teszi az energia közvetlen visszanyerését egy kétirányú DC fali töltőn keresztül a nyilvános energiahálózatba (V2G), illetve közvetlenül az otthoni vagy épületen belüli hálózatba (V2H; V2B), az alkalmazott infrastruktúrától függően. Az előnye a magas hatékonyság, különösen, ha hibrid invertert alkalmaznak a kétirányú töltéshez. Lehetséges hátrányként említhető a töltőinfrastruktúra valamivel magasabb befektetési költsége.

A vállalat szakértőinek magyarázata szerint a kétirányú töltés elősegítheti az energiaellátás stabilitásának megőrzését is, mivel - különösen azokon a helyeken, ahol nagy a megújulók aránya - ingadozások léphetnek fel az energiaellátásban, de a töltőállomásként funkcionáló járművel mindig kéznél van a töltési lehetőség. A tipikus Mercedes Benz nagyfeszültségű akkumulátor egy elektromos járműben, amelynek kapacitása 70–100 kWh, teljes mértékben képes ellátni egy átlagos családi házat árammal két-négy napig a vállalat számításai szerint, ami ideális lehet áramkimaradás esetén, vagy egy napelemes rendszer kiegészítéseként. Emellett a jármű mobil energiaforrásként is szolgálhat elektromos eszközök számára V2L (Vehicle-to-Load) funkcióval, és rugalmasan biztosíthat energiát például szerszámoknak vagy háztartási gépeknek. A Mercedes szerint a technológia révén - a felhasználási módtól függően - évente akár 500 euró megtakarítás érhető el.

A Mercedes-Benz jelenleg tehát még fejleszti a kísérleti járművet, ami az induktív töltés terén például egyelőre 11 kW AC töltésre alkalmas (a jármű alján elhelyezett berendezés segítségével történő konduktív töltés szintén 11 kW AC-vel történik), de a tesztelt megoldások között olyan speciális és hasznos opciók is helyet kaptak, mint a töltés robotizációja. A robotkarok által végzett töltés több előnnyel is rendelkezik: nem kell az embereknek nehéz kábeleket emelgetniük, emellett biztonságosabb és kényelmesebb, ha a művelet többé-kevésbé automatizálva van. A jármű és a robotok együttműködése fel is gyorsíthatja a folyamatot, a jármű például automatikusan kinyitja a csatlakozókat a robot számára szükség esetén.

“Ezek a fejlesztések szorosan kapcsolódnak a Mercedes Benz Mobility házon belüli Töltési Egységének munkájához.

A Töltési Egység felelős a Mercedes Benz Töltőhálózat globális bevezetéséért is, ez a márka saját tulajdonú gyorstöltő hálózata, amely az elektromos járművek vezetői számára, márkától függetlenül, a kényelmet, a megbízhatóságot és a prémium szolgáltatást helyezi előtérbe.” - magyarázza a Mercedes.

(Fotó: Mercedes-Benz)

Howitzerek helyett hiperautók - a világ egyik leglátványosabb autós tesztpályáján jártunk Immendingen az autós tesztpályák Hollywoodja, a hely, ahol lámák ijesztik el a farkasokat, és ahol nem utolsósorban a legkülönlegesebb technológiákat teszteli a cég, aminek alapítója annak idején “feltalálta az autót”.


Tisztelt Cégvezető! Vegyen részt 5 perces üzleti felmérésünkben, és garantáltan 30 000 Ft értékű online marketing szolgáltatást kap ajándékba.
Emellett 2025. október 22-én további három, egyenként 100 000 Ft értékű marketingcsomagot is kisorsolunk a résztvevők között.
Négy nagyszerű balatoni bringatúra-útvonal, amit tekerj végig a csodás őszi időben
Négy nagyszerű balatoni bringatúra-útvonal, amit tekerj végig a csodás őszi időben
Ilyenkor tényleg minden lehetőséget meg kell ragadni és kiélvezni a szabadban eltöltött időt.
A gyűjtés mint befektetés és hobbi – miért izgalmas világ ez? Indul az Ínyenc befektető a Roadsteren!
A gyűjtés mint befektetés és hobbi – miért izgalmas világ ez? Indul az Ínyenc befektető a Roadsteren!
A Roadster és a Range Rover új sorozatot indít Ínyenc befektető címmel, ahol az olvasók velünk tarthatnak az old money különleges világába.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.