Mesterséges Intelligencia javította fel a legelső, fekete lyukról készült képet

2023 / 04 / 14 / Felkai Ádám
Mesterséges Intelligencia javította fel a legelső, fekete lyukról készült képet
Az új képen több részlet kivehető, és egészen költőien fest az első kép, amely ezen titokzatos objektumokról készült. Mindezt azonban nem úgy kell elképzelni, mint egy Insta-filtert, az MI az eredeti adatok felhasználásával alkotta meg az új képet.

2017 áprilisában az EHT (Event Horizon Telescope) együttműködés keretében hét rádióteleszkópot fordítottak ugyanabba az irányba – az elképzelés szerint így egy Föld méretű távcsövet hoztak volna létre. Miért volt szükség egy bolygónyi távcsőre? A cél az volt, hogy “lencsevégre kapják” egy szupermasszív fekete lyuk eseményhorizontjának az árnyékát – és ez sikerült is. Korábban ugyanis a fekete lyukat csak közvetetten lehetett vizsgálni, vagyis, ha inkább a hatását figyelték meg, nem pedig magát a tárgyat.

Az említett eseményhorizont (a narancssárga gyűrű középső széle, az akkréciós korong), az a küszöb, ahol a fekete lyuk vonzása elől csak úgy lehetne menekülni, ha gyorsabban mozognánk a fénysebességnél, ami Einstein speciális relativitáselmélete szerint lehtetlen. Ez tehát az M87* eseményhorizontjának az említett árnyéka, amelyet a csillagászoknak sikerült lefényképezni. Az első fekete lyukról készült felvételt (ami tehát nem magáról a lyukról készült, mivel az lehetetlen lenne, hanem a lyuk eseményhorizontjának az árnyékáról) végült 2019-ben hozták a csillagászok nyilvánosságra. Azóta egyébként a galaxisunk saját szupermasszív fekete lyukáról, a Sagittarius A*-ról is készült hasonló felvétel.

Mint arról az IFLScience beszámol, az azóta eltelt időben az EHT kutatói kifejlesztették az általuk PRIMO-nak nevezett (principal-component interferometric modeling) elnevezésű mesterséges intelligenciát. A PRIMO 30 ezer nagy pontosságú szimulált képet elemzett az az EHT M87* eseményhorizontjáról, hogy megtalálja a közös mintákat. Ez alapján született meg az eredmény: egy sokkal élesebb – és még mindig rendkívül pontos – reprezentáció a lyukról az EHT megfigyelései alapján, amely még az eredeti kép hiányzó adatainak egy részét is kiegészítette becsléssel.

Bal oldalon az eredeti EHT felvétel, jobb oldalt a PRIMO-val feljavított változat látható (forrás: Georgia Tech/L. Medeiros (Institute for Advanced Study), D. Psaltis (Georgia Tech), T. Lauer (NSF’s NOIRLab), és F. Ozel (Georgia Tech))

A csapat azt is megerősítette, hogy az új kép összhangban áll az eredeti adatokkal és az M87*-re vonatkozó elméleti feltételezésekkel is. Magyarán nem úgy kell a dolgot elképzelni, hogy rányomtak a képre egy csinosító filtert, mint a közösségi médiában, hanem lényegében újraalkották az eredeti felvételt. A kép nem csak az avatatlan szem számára tűnik élesebbnek, de a tudósok számára is tartogat izgalmas részleteket. Mint az eredeti EHT együttműködés egyik kutatója fogalmazott:

“Mivel a fekete lyukakat nem tudjuk közelről tanulmányozni, a kép részletei kritikus szerepet játszanak abban, hogy megértsük ezen objektumok viselkedését. A képen látható gyűrű szélessége most körülbelül fele akkora, ami erőteljes korlát lesz elméleti modelljeink és gravitációs tesztjeink számára.”

A PRIMO sem áll meg itt, a következő feljavított kép az lehet, ami a Sagittarius A*-ról készült.

(Kép: Georgia Tech/L. Medeiros (Institute for Advanced Study), D. Psaltis (Georgia Tech), T. Lauer (NSF’s NOIRLab), és F. Ozel (Georgia Tech))