Metamorfózis - a Tesla már több lenne, mint pusztán az "úttörő EV gyártó"?

2020 / 02 / 14 / Justin Viktor
Metamorfózis - a Tesla már több lenne, mint pusztán az
Vajon a Tesla pusztán egy EV gyártó a sok közül, vagy a brand teljesen összefonódott Elon Musk személyes márkájával és többi vállalkozásának sikerei is fűtik a tőzsdei értékét?

A Tesla autók fő értékesítési jellemzője mindig is az volt, hogy elektromosak, és a hálózatról töltött akkumulátorok táplálják őket. Mivel a Teslák tulajdonosai természetesen nem töltik autóikat benzinkutakon, így tehát lenne abban ráció, ha a Teslának mint vállalkozásnak növekedne az értéke, ha az olaj (és így a benzin) drágul, és fordítva. A 2020-as esztendő meggyőzően megmutatta, hogy erről szó sincs -írja Ellen R. Wald, a Forbes magazine amerikai elemzője.

Ebből következhet, hogy a Tesla már nem egyenlő pusztán egy olyan autóipari vállalattal, amely nem benzint használ.

2020 eleje óta a Tesla részvények értéke körülbelül 430-ról kb. 780 dollárra nőtt, ez közel 80 százalékos ugrást jelent - kevesebb mint másfél hónap alatt. Ugyanebben az időszakban az olaj ára esett, nagyrészt a koronavírus és más keresleti félelmek miatt.

Az USA olaj-benchmark értéke,  a WTI, körülbelül 61 dollárról körülbelül 51 dollárra esett ebben az időszakban, és gyakran járt 50 dollár alatt is. Ez összesen több mint 16 százalékos csökkenést jelent.

Miközben a kőolaj ára esett, a Tesla részvények szárnyaltak. Annak ellenére történt mindez, hogy a Tesla a közelmúltban kezdett termelni Kínában, és számítanak a kínai piacon történő értékesítésre - a koronavírus járvány kitörésének kellős közepén.

Most egyértelműnek tűnik, hogy ha a piac a Teslát valaha is olyan vállalkozásnak tekintette, amely pusztán alternatívát kínál a benzinüzemű autók piacának, akkor ez a helyzet megváltozott.

A Tesla most valami teljesen mást jelent - és úgy tűnik, hogy senki sem törődik azzal, hogy az olajár csökken, és a Tesla jelentős kínai beruházása a koronavirus katasztrófa földrajzi középpontjában van.

Vannak olyan hangok is - például Jim Collins elemzőé, akik számára nagyon zavaró, ha a tőzsde átláthatatlanná válik. Az Apple abbahagyta az iPhone készülékek értékesítésének jelentését, és részvényeinek értéke azóta több mint kétszeresére nőtt, és a Tesla gazdasági működése sem könnyen átlátható.

Azok az adatok, amelyeket a Forbesnak sikerült megtalálni és elemezni, a Tesla számára nagyon, nagyon lassú januárra mutattak a három legfontosabb földrajzi régiójából kettőben. Meglepő módon a Tesla havi eladási és termelési adatai az Egyesült Államokban nem állnak könnyen rendelkezésre. Természetesen több száz, esetleg akár több ezer ember van a Tesla kaliforniai Fremontban és a Nevada Sparksban (és most a kínai Lingangban) működő gyártóüzemei​ben, akik rendelkeznek ezekkel az adatokkal, és persze jó néhányan Tesla a Palo Altóban működő vállalati központjában is, az ő számukra minden egyes nap összesített adatokkal szolgál.

Az autóipar jövedelmezősége a folyamatos gyártás révén épül fel. Ez "teszi a dolgot fenntarthatóvá" - Musk szavaival élve. A haszonkulcsok fő mozgatórugói a gyártósor sebessége, az ütem és az offline szerelés gyakorisága. Természetesen a bevételi oldal is fontos, ám végül a fogyasztó határozza majd meg az árat, még egy olyan cool terméknél is, mint a Tesla.

A fentiekből - is - kifolyólag tehát egy csomó autó dömpingje minden negyedév utolsó hónapjában nem jelenti a befektetett tőke megfelelő megtérülését  - amire a Tesla eddig még soha nem volt képes -, és nem tűnik megfelelő útnak az 500 ezer darabos eladáshoz sem. A Tesla értékesítését eddig az új modellek intenzív kannibalizálása tette ki, a régi termékek által (amiről a Modell S és a Modell X eladásainak 2019-es visszaesése tanúskodott, ahogy a Modell 3 promóciója belelendült), valamint a korai felhasználó-vevők kereslete, amelyet a fogyasztói kereslet visszaesése követett.

Ahogy a régi tőzsdei bölcsesség szól: mindenki vigyázzon, amikor adat helyett mánia alapján vásárol részvényeket.

(Forrás: Forbes, Forbes Képek: Pixabay, Wikimedia, Tesla)


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.