A Tesla autók fő értékesítési jellemzője mindig is az volt, hogy elektromosak, és a hálózatról töltött akkumulátorok táplálják őket. Mivel a Teslák tulajdonosai természetesen nem töltik autóikat benzinkutakon, így tehát lenne abban ráció, ha a Teslának mint vállalkozásnak növekedne az értéke, ha az olaj (és így a benzin) drágul, és fordítva. A 2020-as esztendő meggyőzően megmutatta, hogy erről szó sincs -írja Ellen R. Wald, a Forbes magazine amerikai elemzője.
Ebből következhet, hogy a Tesla már nem egyenlő pusztán egy olyan autóipari vállalattal, amely nem benzint használ.
2020 eleje óta a Tesla részvények értéke körülbelül 430-ról kb. 780 dollárra nőtt, ez közel 80 százalékos ugrást jelent - kevesebb mint másfél hónap alatt. Ugyanebben az időszakban az olaj ára esett, nagyrészt a koronavírus és más keresleti félelmek miatt.
Az USA olaj-benchmark értéke, a WTI, körülbelül 61 dollárról körülbelül 51 dollárra esett ebben az időszakban, és gyakran járt 50 dollár alatt is. Ez összesen több mint 16 százalékos csökkenést jelent.
Miközben a kőolaj ára esett, a Tesla részvények szárnyaltak. Annak ellenére történt mindez, hogy a Tesla a közelmúltban kezdett termelni Kínában, és számítanak a kínai piacon történő értékesítésre - a koronavírus járvány kitörésének kellős közepén.
Most egyértelműnek tűnik, hogy ha a piac a Teslát valaha is olyan vállalkozásnak tekintette, amely pusztán alternatívát kínál a benzinüzemű autók piacának, akkor ez a helyzet megváltozott.
A Tesla most valami teljesen mást jelent - és úgy tűnik, hogy senki sem törődik azzal, hogy az olajár csökken, és a Tesla jelentős kínai beruházása a koronavirus katasztrófa földrajzi középpontjában van.
Vannak olyan hangok is - például Jim Collins elemzőé, akik számára nagyon zavaró, ha a tőzsde átláthatatlanná válik. Az Apple abbahagyta az iPhone készülékek értékesítésének jelentését, és részvényeinek értéke azóta több mint kétszeresére nőtt, és a Tesla gazdasági működése sem könnyen átlátható.
Azok az adatok, amelyeket a Forbesnak sikerült megtalálni és elemezni, a Tesla számára nagyon, nagyon lassú januárra mutattak a három legfontosabb földrajzi régiójából kettőben. Meglepő módon a Tesla havi eladási és termelési adatai az Egyesült Államokban nem állnak könnyen rendelkezésre. Természetesen több száz, esetleg akár több ezer ember van a Tesla kaliforniai Fremontban és a Nevada Sparksban (és most a kínai Lingangban) működő gyártóüzemeiben, akik rendelkeznek ezekkel az adatokkal, és persze jó néhányan Tesla a Palo Altóban működő vállalati központjában is, az ő számukra minden egyes nap összesített adatokkal szolgál.
Az autóipar jövedelmezősége a folyamatos gyártás révén épül fel. Ez "teszi a dolgot fenntarthatóvá" - Musk szavaival élve. A haszonkulcsok fő mozgatórugói a gyártósor sebessége, az ütem és az offline szerelés gyakorisága. Természetesen a bevételi oldal is fontos, ám végül a fogyasztó határozza majd meg az árat, még egy olyan cool terméknél is, mint a Tesla.
A fentiekből - is - kifolyólag tehát egy csomó autó dömpingje minden negyedév utolsó hónapjában nem jelenti a befektetett tőke megfelelő megtérülését - amire a Tesla eddig még soha nem volt képes -, és nem tűnik megfelelő útnak az 500 ezer darabos eladáshoz sem. A Tesla értékesítését eddig az új modellek intenzív kannibalizálása tette ki, a régi termékek által (amiről a Modell S és a Modell X eladásainak 2019-es visszaesése tanúskodott, ahogy a Modell 3 promóciója belelendült), valamint a korai felhasználó-vevők kereslete, amelyet a fogyasztói kereslet visszaesése követett.
Ahogy a régi tőzsdei bölcsesség szól: mindenki vigyázzon, amikor adat helyett mánia alapján vásárol részvényeket.
(Forrás: Forbes, Forbes Képek: Pixabay, Wikimedia, Tesla)