Az RMIT Egyetem által kifejlesztett legújabb „proton akkumulátor” akár forradalmasíthatja is az otthonok, a járművek és az elektronikai eszközök tápellátását a lítium-ion akkumulátorok környezeti terhelése nélkül.
Az akkumulátor szénelektródát használ a víztől elválasztott hidrogén tárolására, és lényegében úgy működik, mint egy hidrogén üzemanyagcella, amely elektromosságot termel.
Mint arról az Interesting Engineering beszámol, az akkumulátor az RMIT Egyetem és az olaszországi székhelyű autóipari alkatrész-beszállító, az Eldor Corporation kétéves kutatási projektjének lesz remélhetőleg a gyümölcse. A projekt célja a proton akkumulátor néven ismert technológia további finomítása és a prototípus elkészítése. Ez az együttműködés egyébként a korábbi, ötéves partnerség meghosszabbítása.
A proton akkumulátort a lítium-ion akkumulátorok versenyképes és szénsemleges alternatívájaként szeretnék bevezetni a piacra. A nettó nulla üvegházhatású kibocsátás elérése érdekében ugyanis az időszakos megújuló energia (nap, szél stb.) irányába történő globális elmozdulással egyre nagyobb az igény a hatékony, egyben megfizethető, megbízható és biztonságos ellátási láncokkal rendelkező tárolási lehetőségek iránt. Nem kevés kritérium került említésre, de a proton akkumulátor elvileg megfelel ezeknek.
A proton akkumulátor egyik jelentős előnye a hatékony újrahasznosítás lehetősége és az életciklus végén járó környezeti terhelés tökéletes hiánya, mivel az akkumulátorban használt összes alkatrész és anyag megújítható, újrafelhasználható vagy újrahasznosítható, így valóban környezetbarát megoldásról beszélünk. A proton akkumulátor jelentős előnye még a ritkaföldfém ásványi alapú akkumulátorokkal szemben, hogy a készítéséhez főként a bőségesen előforduló és olcsó szénforrásokra van szükség.
A proton akkumulátor töltési folyamata során vízmolekulákat hasítanak, hogy ezekből protonokat állítsanak elő, amelyek aztán a szénelektródához kötődnek, megkerülve a hidrogéngáz nagy nyomás alatti tárolásának energiaigényes lépéseit. A kisülés során a protonok felszabadulnak a szénelektródáról, és a levegő oxigénjével egyesülve áramot termelnek.
A csapat sikeresen bizonyította az elképzelés működőképességét kisebb ventilátorok és egy lámpa néhány perces áramellátásával.
Az akkumulátor egységnyi tömegére vetített energiája már most a kereskedelemben kapható lítium-ion akkumulátorokéhoz hasonlítható, ugyanakkor tehát biztonságosabb és környezetbarátabb is, valamint jóval könnyebben hozzáférhető alapanyagokból készül, ami egyre kevésbé tűnik elhanyagolható szempontnak.
(Kép: RMIT Egyetem)