Az elektromos autókat gyártó Canoo bemutatta azt a járművet, ami az Artemis program első űrhajósait szállítja majd az indítóálláson várakozó rakétához, mikor végre sor kerül az Artemis missziók azon szakaszára, amely során már legénység is indulhat a Holdra. Az Artemis I keretében még űrhajósok nélkül repül az SLS rakéta és az Orion kapszula, ezért a NASA-val kötött megállapodás szerint a Canoonak 2023 nyaráig van ideje leszállítani az első modelleket, de egy tesztutazásra már most sor került a Kennedy Űrközpontban.
Az elektromos járművek kialakítása nem tér el azoktól a modellekétől, amelyeket a gyártó a nagyközönség számára is bemutat és értékesít még az idei év folyamán: a Canoo Lifestyle Vehicle elnevezésű járművek egyelőre mindössze némi külső átalakításon estek át, hogy a NASA céljainak is megfeleljenek. A piacon is megjelenő Lifestyle Vehicle-ek hatótávja körülbelül 400 kilométer lesz, de az űrhajósok számára ez a teljesítmény kihasználatlanul marad, mivel mindössze alig több mint 14 kilométert tesznek majd meg a rakétáig. A NASA elvárása alapján a járművekben négy, teljesen beöltözött asztronauta, a felszereléseik, három kísérő és a sofőr számára kell elegendő helynek rendelkezésre állnia: ezt próbálták ki június végén az űrközpont munkatársainak segítségével.
Azt egyelőre nehéz megjósolni, hogy mikor utazhatnak a valódi Artemis legénységi tagok a rakétához, hogy hosszú évtizedek kihagyása után újra emberek indulhassanak a Holdra, de annyi biztos, hogy az odafelé vezető úthoz nem csak a Canoo kisbuszai, hanem az SLS rakéta is készül és hamarosan rendelkezésre áll: utóbbi indítóálláson való tesztelését a NASA befejezte, az űreszközt a tervek szerint a mai napon szállítják vissza a szerelőcsarnokba, majd a hidrogén szivárgását okozó alkatrészek cseréje után, feltehetően augusztusban kerül vissza a 39B kilövőállásra, és egy ezután kijelölt időpontban emelkedik a magasba először.
(Fotó: Canoo)