November elején nem csak elnököt, képviselőket és szenátorokat választottak az amerikaiak, bizonyos helyi kezdeményezésekről is dönthettek a választók. Az egyik ilyen, az úgynevezett kaliforniai huszonnégyes javaslat az Egyesült Államokban mérföldkőnek számító jogszabályt, az egy éve életbe lépett Kaliforniai Fogyasztói Privát szféra Törvényt (CCPA) szigorítja tovább, miután a választók 56%-a mellette szavazott. Az európai GDPR-hoz hasonló törvényt ugyanis egyesek szerint túl könnyű kijátszani: a Wired cikkében azt írják, hogy a "ne adjátok el az adataimat" alaptételből a cégek mindent kétségbe vontak és kiforgattak, onnantól, hogy mi számít a tulajdonunknak, egészen odáig, hogy mi számít eladásnak.
Az új törvény, a Kaliforniai Privát szféra Jogok Törvénye (CPRA) még nagyobb védelmet fog biztosítani az online tárolt személyes adatoknak: nem csak eladni, de begyűjteni és továbbadni is nehezebb lesz azokat, sőt, egy önálló hatóságot is felállítanak, ami a visszaélések felgöngyölítésével foglalkozik majd. A Wired arra is emlékeztet, hogy ez a hatóság, a Privát szféra Védelmi Hivatal a sötét mintákat alkalmazókkal szemben is eljárhat, amikor 2023-ban megkezdi működését.
A fogalom alig több mint tízéves, és egy brit designer, Harry Brignull alkalmazta először. Brignull a jelenségnek szentelt weboldalán, a darkpatterns.org-on úgy fogalmaz, hogy "ezek azok a trükkök, amelyekkel weboldalak és appok rávesznek arra, hogy megtegyél olyan dolgokat, amelyeket nem akarnál, mint például megveszel valamit, vagy feliratkozol valamire." Sötét minta lehet az, amikor a fogyasztónak jobb opciót halványabb színnel szedik, amikor a profil törlését indokolatlanul megnehezítik, vagy amikor a "leiratkozás" menüpontot valahogy lényegesen nehezebb megtalálni, mint bármi mást az oldalon.
Brignullék külön Twitter oldalon gyűjtik a legelrettentőbb példákat. A kaliforniai törvény a Wired által megszólaltatott jogászok szerint az első, ami használja a kifejezést: "a sötét mintákkal megszerzett hozzájárulás nem minősül beleegyezésnek". Vannak szakértők, akik szerint ez csak egy új, divatos szófordulat, a félrevezetés az félrevezetés, ami nem új fogalom a törvény előtt - míg a jogszabály megalkotói azt mondják, hogy muszáj nevén nevezni a jelenséget, hiszen "a bolygó legokosabbjai dolgoznak azon, hogy megnehezítsék a dolgunkat" sötét mintákkal.
Két hete a Techcrunch egy olyan kezdeményezésről számolt be, amely az Amazon Prime szolgáltatását, illetve az arról való leiratkozást veszi célkeresztbe. A norvég fogyasztóvédelem egyik vezetője úgy nyilatkozott: "annyira egyszerűnek kéne lennie egy szolgáltatás lemondásának, mint amennyire könnyű rá feliratkozni". Két év múlva kiderül, hogy a kaliforniai hatóság el tud-e érni ilyen mértékű változásokat.
(Fotó: Pixabay)