Sorra vágták vissza az előrejelzéseiket és a terveiket a gyártók, több országban visszatáncolt a "túl gyors elektrifikációtól" a politika, ám az elektromos autók (EV-k) statisztikáival foglalkozó Rho Motion adatai szerint februárban világszerte 1,2 millió ilyen gépjárművet értékesítettek, másfélszer annyit, mint tavaly. Viszonyításképp 2024-ben globálisan összesen körülbelül hetvenötmillió új autó talált gazdára, ebből tizenhétmillió volt elektromos.
Ha az év első két hónapját vetjük össze 2024 januárjával és februárjával, az látszik, hogy világszerte harminc, Kínában harmincöt, Európában és Amerikában húsz százalékos a többlet az EV-eladások terén. Összesen 2,4 millió értékesítésből 1,4 Kínában, 0,5 Európában, 0,3 az USÁ-ban és Kanadában történt, 0,2 millió pedig a világ egyéb országaiban.
"Az év erősen indult a globális EV-eladások szempontjából, februárban 50%-os növekedést mutatva az előző évhez képest. A növekedés nagy részét továbbra is Kína hajtja, ahol idén tisztán elektromos forradalom zajlik, szemben a 2024-es hibridőrülettel. A magas vámok ellenére hazai márkájuk, a BYD, nem mutat lassulást sem belföldön, sem a nemzetközi terjeszkedésben." - fogalmazott Charles Lester adatmenedzser.
Európában is egyértelműen a tisztán elektromos modellek (BEV-k) felelnek a szép számokért,
hiszen míg ezek tavalyhoz képest huszonkilenc százalékkal fogynak jobban, a plug-in hybridek (PHEV-k) csak két százalékkal teljesítették túl a tavalyi eredményeiket. A németeknél és a briteknél a BEV-piac negyven százalékkal bővült, a franciáknál a PHEV-ek iránti vásárlási kedvet egy idén bevezetett súlyadó fogta vissza.
Amerikában a Trump-kormányzat többször jelezte, hogy nem fogja úgy támogatni az EV-vásárlásokat, ahogyan Joe Biden kabinetje tette. A különböző kedvezmények és ösztönzők eltörlése folyamatosan zajlik, így többen gondolhatták úgy, hogy most jobban megéri elektromos autót venni, mint akár néhány hét vagy hónap múlva. Délebbre, Mexikóban a kínai EV-importok dobták meg a számokat.
A Tesla számai valóban közel ötven százalékot csökkentek Európában, tizenötöt Kínában, a BEV-szektor helyi harminchárom és tizenhat százalékos erősödésével szemben. Ugyanakkor, ahogyan azt a Kiszámoló blogon is részletezték, egyelőre korai lenne temetni Elon Musk vállalatát.
(Borítókép: Costfoto/NurPhoto via Getty Images)