Ahogy arról több lap, köztük az Interesting Engineering és az Axios is beszámolt, Elon Musk és Benjámín Netanjáhú a napokban egy olyan kerekasztal-beszélgetésen vett részt, amelyen többek között a mesterséges intelligencia, az antiszemitizmus valamint a technológia jövője is szóba került. Az izraeli miniszterelnök a beszélgetés egy pontján kifejezetten az X tulajdonosához intézett egy kérdést azzal kapcsolatban, hogy technikailag lehetséges-e valahogyan megfékezni a "bothadseregeket", amelyek antiszemita propagandát terjesztenek az X-en.
Musk erre reagálva elmondta, hogy igyekeznek megfékezni a gyűlöletbeszédet a platformon, aminek szerinte az egyik hatásos módja lehet, ha a felhasználóknak egy kisebb összegű havidíjat kell fizetniük a szolgáltatás igénybevételéért. "Ez az egyetlen mód, amit el tudok képzelni, hogy felvegyük a küzdelmet a botok seregei ellen" - mondta Musk, aki szerint a havidíjas rendszer jelentősen megdrágítaná az ilyen bothadseregek fenntartását, arról nem is beszélve, hogy minden egyes álprofilhoz külön bankkártyát kéne regisztrálni.
AI Roundtable with @elonmusk, @gdb, and @tegmark https://t.co/98chyR5OWL
— Benjamin Netanyahu - בנימין נתניהו (@netanyahu) September 18, 2023
Arról, hogy a fizetős rendszer bevezetésére mikor kerülhet sor és mennyibe kerülne, Musk a beszélgetés során nem árult el konkrétumot, utóbbival kapcsolatban is csak annyit jegyzett meg, hogy olcsóbb lenne, mint a már eddig is létező X Premium. A többek között a bejegyzések utólagos szerkesztését, hosszabb posztok közzétételét és hirdetési bevételek szerzését lehetővé tevő szolgáltatásra jelenleg havi 8 dollárért lehet előfizetni, ám egyelőre nem túl népszerű a felhasználók körében: ahogy arról a Mashable beszámolt, az X Premiumnak idén április végén 640-680 ezer előfizetője volt, ami rendkívül alacsony szám az X több mint 500 milliós havi aktív felhasználószámához képest.
Netanjáhú kérdése nem a semmiből jött, hiszen egy márciusban megjelent kutatás arra a következtetésre jutott, hogy amióta Musk tavaly októberben átvette a Twittert, a közösségi oldalon határozottan megugrott az antiszemita bejegyzések száma. A CASM Technology valamint az ISD elemzői ebben a kutatásban a 2022 júniusa és 2023 februárja közötti időszakot vizsgálták, és megállapították, hogy a felvásárlást követő három hónapban az antiszemita bejegyzések száma mintegy duplájára ugrott az azt megelőző három hónapos periódushoz képest, az ilyen jellegű tartalmakat terjesztő fiókok száma pedig megháromszorozódott.
A Twitter fizetőssé tételéről nem most lehetett először hallani, hiszen a Platformer már tavaly novemberben megírta, hogy Elon Musk ezt a lehetőséget is fontolgatja. Bár a cég vezetője most határozottan a botokkal indokolta ennek szükségességét, sokan úgy sejtik, hogy a lépés mögött inkább üzleti érdekek állhatnak, hiszen az X-et a felvásárlás óta sorra hagyják el a hirdetők, így pedig Musk azon célja is egyre kilátástalanabbnak tűnik, hogy nyereséges vállalkozássá tegye a 44 milliárd dollárért felvásárolt céget.
(Borítókép: Harun Ozalp/Anadolu Agency via Getty Images)