Ez volt az első alkalom, hogy ilyen eseményt drón segítségével sikerült megvalósítani. A projekt mögött álló kutatócsoportot a telekommunikációs óriáscég, az NTT vezeti. Céljuk nem csupán az infrastruktúra védelme a villámok okozta károktól, hanem akár annak a lehetőségnek a feltérképezése is, hogy a villámcsapásokban rejlő hatalmas energiát valamilyen módon begyűjtsék és eltárolják.
Ha ez sikerülne, úgy elég jelentős természetes energiához nyílna meg az út: egyetlen villámcsapás körülbelül egymilliárd joule energiát hordoz, ami nagyjából 278 kilowattórának felel meg – ezzel egy átlagos elektromos autót, például a Hyundai Ioniq 6-ot közel hatszor lehetne feltölteni. Világszerte évente mintegy 1,4 milliárd villámcsapás történik, ami körülbelül 383 terawattóra energiát jelent – ez megközelíti a világ 2023-as teljes villamosenergia-fogyasztásának 1,5%-át. Ezt az energiát azonban rendkívül nehéz és jelenleg veszélyes hasznosítani. A villámok hossza általában 3–5 kilométer, hőmérsékletük pedig ötszöröse a Nap felszínének, miközben akár 100 millió volt feszültséget is hordozhatnak. A villámok okozta veszély ráadásul nemcsak emberi életet fenyeget: Japánban évente 0,7–1,5 milliárd dollár kárt okoznak, ami többek között az NTT saját telekommunikációs infrastruktúráját is érinti – így talán már talán érthető, egy telekommunikációs cég miért kísérletezik ilyesmivel.
A fenti probléma kezelésére a kutatók egy egyedi kialakítású drónt fejlesztettek, amelyet fém Faraday-kalitkával láttak el a villám biztonságos eltérítésére, továbbá egy 300 méter hosszú, vezetőképes földelő dróttal és antennaszerű hegyes tüskékkel is felszerelték az eszközt, hogy vonzza a villámokat. Egy decemberi zivatar során a drónt 300 méteres magasságba emelték, ahol elektromos töltés halmozódott fel rajta. Amikor a kutatók bekapcsolták a földelést biztosító kapcsolót, a töltés utat talált a föld felé – ennek következtében bekövetkezett egy villámcsapás, amely részben megolvasztotta a drón fém védőrácsát, de az eszköz ennek ellenére is stabil maradt.
Az NTT állítása szerint ez volt az első alkalom, hogy elektromos tér manipulációjával drónnal sikerült villámcsapást irányítani. A csapat most a védelmi felhasználáson túl arra is törekszik, hogy kidolgozzon egy módszert az energia eltárolására. Ez azonban óriási kihívás: egy villám milliszekundumok alatt hatalmas energialöketet ad le – túlságosan gyorsan és intenzíven ahhoz, hogy ez hagyományos akkumulátorokkal begyűjthető legyen. Még a legfejlettebb ultrakondenzátoroknak és transzformátoroknak is hatalmas túlfeszültséget kellene kibírniuk.
(A cikkhez használt kép illusztráció, az AI generálta/Rakéta.hu)

 
         Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR