Az elektromos raliautókat felvonultató Extreme E versenysorozat tavaly indult útjára azzal a céllal, hogy a versenyzéssel párhuzamosan világszerte felhívja a figyelmet a környezetvédelem fontosságára. A versenyfutamok úgy lettek megszervezve, hogy a helyszínek mindegyike kapcsolódjon a környezetvédelem témaköréhez. Most hétvégén indul a második szezon – hívta fel a figyelmet az Electrek.
A világbajnokság során az összes csapat köteles ugyanazt a típusú autót használni. A versenyek során koptatott Odyssey 21 névre hallgató autókat az a Spark Racing Technology gyártja, mely az elektromos Forma–1, a Formula E egyik fő beszállítója. Az autók akkumulátorát a Williams Advanced Engineering gyártja, akárcsak a már említett Formula E esetében is.
Az Extreme E-ben használt Odyssey 21 összesen 1650 kilogrammot nyom, és nagyjából 400 kW teljesítményt, azaz körülbelül 550 lóerőt tud felmutatni, és alig négy és fél másodperc alatt gyorsul fel száz km/órára. Ezen felül akár 52 fokos lejtőn is képes felmenni.
A verseny egy további különlegességét adja, hogy a csapatok kötelező jelleggel egy női és egy férfi sofőrből kell álljanak. Hogy mégis mennyire szükséges az „egyenlősítés” az autósportokban, azt nem tisztünk eldönteni, de azt érdekességképpen érdemes megjegyezni, hogy a szériához az idén csatlakozó McLaren az idei Extreme E versenyen indítja el történetének első női sofőrjét, Emma Gilmour-t. A csapatok között van Forma–1-es versenyzők által alapított brigád is: a Rosberg X Racinget a nevét viselő Nico Rosberg alapította, míg az X44 egy Lewis Hamilton által alapított csapat.
Alejandro Agag, az Extreme E alapítója és a Formula E társalapítója már bejelentett egy újabb szériát, ami az Extreme H nevet fogja kapni, és ugyanazokon a napokon és helyszíneken fogják majd tartani, mint az Extreme E versenyeket. Ezeken a futamokon hidrogénnel hajtott autók fognak majd részt venni. Az első hidrogénnel működő prototípusokat jövő évre ígérik, az első Extreme H versenyekre pedig majd az Extreme E negyedik évadjában lehet majd számítani.
A mostani, Desert X Prix hétvégéjének pénteki napján már túl vannak, ez jelenleg még csak próbaköröket takart, bár már ez is kellően látványos volt, mint ahogyan azt a fenti videóban is láthatjuk. A hétvége szombati napján időmérő edzéseket fognak tartani, vasárnap pedig magyar idő szerint reggel kilenckor kezdődnek majd az elődöntők, délután egytől pedig maga a döntő futam.
(Fotó: Extreme E)