Most hétvégén indul az elektromos raliautók világbajnoksága, az Extreme E

2022 / 02 / 19 / Palotai Nándor
Most hétvégén indul az elektromos raliautók világbajnoksága, az Extreme E
A világbajnokság első futama, a Desert X Prix az elsivatagosodás veszélyeire szeretné felhívni a figyelmet. A szezonnyitó versenyt az elkövetkezendő pár évben felépíteni tervezett szaúd-arábiai okosváros, NEOM helyszínén rendezik meg.

Az elektromos raliautókat felvonultató Extreme E versenysorozat tavaly indult útjára azzal a céllal, hogy a versenyzéssel párhuzamosan világszerte felhívja a figyelmet a környezetvédelem fontosságára. A versenyfutamok úgy lettek megszervezve, hogy a helyszínek mindegyike kapcsolódjon a környezetvédelem témaköréhez. Most hétvégén indul a második szezon – hívta fel a figyelmet az Electrek.

Az öt versenyhétvége öt különböző témakör köré épül

  • Desert X Prix: az első verseny február 19-20. között lesz, Szaúd-Arábiában, az elkövetkezendő években megépíteni tervezett okosváros, NEOM helyszínén. A versenyhétvége központi témája az elsivatagosodás lesz, ami ezen a helyszínen mostanra már több négyzetkilométernyi termőterületet tett tönkre.
  • Island X Prix: a május 7-8. közt a futamokat Szardínia szigetén fogják megrendezni, és a helyszín körül pusztuló tengeri élővilág kapcsán a tengerek és óceánok szén-dioxid megkötő képességére, és ennek fontosságára szeretnék felhívni a figyelmet.
  • Ocean X Prix: a július 9-10. között rendezett futamok az emelkedő tengerszint és az óceánok műanyagszennyezésének témáját helyezik majd fókuszba. A helyszínről még nem döntöttek, de vagy Skócia, vagy Szenegál ad majd otthont a versenyeknek.
  • Copper X Prix: szeptember 10. és 11-e között fogják megrendezni a rézbányászatot és annak az elektromobilitásban elfoglalt szerepéről szóló versenyhétvégét, a világ legnagyobb rézkitermelő országában, Chilében.
  • Energy X Prix: november 26-27. között Uruguayban a megújuló energiaforrások lesznek a középpontban a verseny és a helyszín kapcsán.

Megegyező autók és koedukált csapatok

A világbajnokság során az összes csapat köteles ugyanazt a típusú autót használni. A versenyek során koptatott Odyssey 21 névre hallgató autókat az a Spark Racing Technology gyártja, mely az elektromos Forma–1, a Formula E egyik fő beszállítója. Az autók akkumulátorát a Williams Advanced Engineering gyártja, akárcsak a már említett Formula E esetében is.

Az Extreme E-ben használt Odyssey 21 összesen 1650 kilogrammot nyom, és nagyjából 400 kW teljesítményt, azaz körülbelül 550 lóerőt tud felmutatni, és alig négy és fél másodperc alatt gyorsul fel száz km/órára. Ezen felül akár 52 fokos lejtőn is képes felmenni.

A verseny egy további különlegességét adja, hogy a csapatok kötelező jelleggel egy női és egy férfi sofőrből kell álljanak. Hogy mégis mennyire szükséges az „egyenlősítés” az autósportokban, azt nem tisztünk eldönteni, de azt érdekességképpen érdemes megjegyezni, hogy a szériához az idén csatlakozó McLaren az idei Extreme E versenyen indítja el történetének első női sofőrjét, Emma Gilmour-t. A csapatok között van Forma–1-es versenyzők által alapított brigád is: a Rosberg X Racinget a nevét viselő Nico Rosberg alapította, míg az X44 egy Lewis Hamilton által alapított csapat.

Nemsokára jöhet a hidrogén-rali is

Alejandro Agag, az Extreme E alapítója és a Formula E társalapítója már bejelentett egy újabb szériát, ami az Extreme H nevet fogja kapni, és ugyanazokon a napokon és helyszíneken fogják majd tartani, mint az Extreme E versenyeket. Ezeken a futamokon hidrogénnel hajtott autók fognak majd részt venni. Az első hidrogénnel működő prototípusokat jövő évre ígérik, az első Extreme H versenyekre pedig majd az Extreme E negyedik évadjában lehet majd számítani.

A mostani, Desert X Prix hétvégéjének pénteki napján már túl vannak, ez jelenleg még csak próbaköröket takart, bár már ez is kellően látványos volt, mint ahogyan azt a fenti videóban is láthatjuk. A hétvége szombati napján időmérő edzéseket fognak tartani, vasárnap pedig magyar idő szerint reggel kilenckor kezdődnek majd az elődöntők, délután egytől pedig maga a döntő futam.

(Fotó: Extreme E)


Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egy applikáción keresztül egyszerűbbé válik a töltőállomás-hálózat használata.
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.