Az autóversenyek benzingőzös világát a klímaváltozás elleni harcra, a légitaxikra és önvezető autókra cserélte az egykori világbajnok
2021 / 10 / 07 / Bobák Zsófia
Az autóversenyek benzingőzös világát a klímaváltozás elleni harcra, a légitaxikra és önvezető autókra cserélte az egykori világbajnok
Nico Rosberg szerint a világ tíz év alatt is nagyot változhat, hamarosan már légitaxikkal repülhetünk, önvezető és elektromos járművekkel közlekedhetünk, amelyek zöld energiát használnak és teljes mértékben kibocsátásmentesek.

Az egykori Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg 2016-ban visszavonult az autóversenyzéstől és az elmúlt időkben a zöld technológiák népszerűsítésének érdekében indított vállalkozásokat, többek között megalapította a Greentech Fesztivált, amely 2018 óta az egyik legnagyobb eseménnyé nőtte ki magát a zöld technológiák szektorában. A vállalkozó elmondása szerint a Las Vegas-i CES-hez (Consumer Electronics Show) hasonlítható a rendezvény, csak környezetbarátabb kiadásban.

Rosberg ezenkívül sok olyan cég támogatásában is részt vállalt, amelyek a jövő közlekedésének képét igyekeznek átformálni, ilyen a légitaxikat gyártó Lilium, a Volocopter, a Tier mikromobilitási szolgáltató, amelynek elektromos rollerjei már Magyarországra is megérkeztek, és a Lyft autómegosztó vállalat. A vállalkozó szerint nem elképzelhetetlen, hogy akár már tíz éven belül akkorát fordul a világ, hogy a ma még csak kezdetleges, pilot fázisban lévő programok sokkal szélesebb körben is bevezetésre kerüljenek és megszokott látvánnyá váljanak a légitaxikkal és önvezető autókkal közlekedő emberekkel teli utcák a városokban.

Rosberg a Reuters Impact konferencián bemutatott interjúban azt is elmondta, a zöld technológiák sorsa a fenntartható forrásokból származó energiától függ, elvégre úgy nem lehet valódi környezetbarát elektromos közlekedést megvalósítani, ha közben szénerőművekből érkezik a működéshez szükséges áram.

Amíg a hétköznapokban az elektromos közlekedés felé mozdul a világ, addig az autóversenyek terén a szintetikus üzemanyagok kora érkezik el, a Formula-1-ben már évek óta dolgoznak a valamivel zöldebb üzemanyagok bevezetésén, 2025-re a cél a 100%-ban fenntartható üzemanyagok használata, 2030-ra pedig a teljes karbonsemlegesség elérése. Ha a Forma-1-ben nem is, de az Extreme E-ben és a Formula E-ben az elektromos meghajtás is nagy szerepet kap, az Extreme E versenyein Roseberg csapata, a Rosberg X Racing is indul, a Formula E bajnokság támogatói közé, melyet 2014 óta rendeznek meg elektromos versenyautók számára, pedig 2018-ban szállt be.

Szerinte a versenysorozat jó lehetőséget nyújt arra, hogy bemutassák, milyen menő is lehet valójában a fenntartható működésre alapozott technológia,

részben ez a célja egyébként a Greentechnek is, amelyért nemrégen megkapta a European Culture Award for the Environment díjat, amelyet előtte már Arnold Schwarzenegger is elnyert az R20 klímaszervezet létrehozásáért. A klímaváltozás elleni küzdelem az egyik legfontosabb cél jelenleg Rosberg számára, aki a Forma-1 világát hátrahagyva megígérte magának, hogy teljes mértékben a fenntarthatóságnak szenteli magát és erőforrásait és a karbonsemleges jövőért dolgozik majd.

Nagy fordulat ez az ex-autóversenyzőtől, akinek korábbi munkahelye, a Formula-1 sorozat évente nagyjából 256 551 tonna szén-dioxid kibocsátással jár 2018-as számítások szerint, bár ennek jelentős része nem az autók általi kibocsátásra vonatkozik, hanem a logisztikai tevékenységéből, szállításokból (45%), a személyzet helyszínek közti utazásából (27,7%), a gyárak tevékenységéből (19,3%) és az események megrendezéséből jön össze. Roseberg szerint viszont éppen a környezetszennyező közegben eltöltött múltja és a jelenlegi vállalkozásainak ettől szögesen eltérő iránya az, ami miatt az életpályája inspirációt jelenthet akár mások számára is. Számára az inspirációt pedig a többi sikeres vállalkozó jelenti, többek között Richard Branson és Elon Musk, akinek egyik cégébe, a SpaceX-be is beszállt részvényesként.

Bár a SpaceX, mint ahogy általában egy űrtechnológiákkal és rakéták gyártásával foglalkozó vállalat sem, nem kimondottan a környezetbarát működésről híresült el, de a cég gyakorlatiasabb célokat valósít meg a műholdak pályára állításával és az ISS-re való szállítással, mint az űrturizmusra épülő vállalkozások, amelyek mostanában (a rakéták kibocsátása miatt) gyakran kerülnek kritikák össztüzébe. Rosberg elgondolása szerint a közlekedésnek itt, a Földön azonban jó esélye van rá, hogy kizöldüljön: tíz év múlva már akár az önvezető technológia mellett a teljesen kibocsátásmentes járművek korszaka is elérkezhet.

(Fotó: Getty Images/Adam Pretty, Vladimir Rys Photography)

További cikkek a témában:

Autóversenyzés, mint a klímavédelem nagykövete Tereprali-verseny indul jövő januárban UNESCO-védett tájakon. Hogyan lehetséges ez?
Pilóta nélküli „Forma–1-et” szerveznek önvezető autóknak Valójában nem is a kocsik versengenek egymással, hanem az őket irányító szoftverek, illetve az ezeket író egyetemi csapatok.
Bemutatták a repülő versenyautót, ami az idén induló "légi Forma-1-ben" fog rajthoz állni Az ausztál Alauda Racing évek óta fejleszti az Airspeeder névre keresztelt drónt, amivel a céljuk, hogy egy Forma-1-hez hasonló versenysorozatot hozzanak létre - a levegőben.


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.