Az autóversenyek benzingőzös világát a klímaváltozás elleni harcra, a légitaxikra és önvezető autókra cserélte az egykori világbajnok

2021 / 10 / 07 / Bobák Zsófia
Az autóversenyek benzingőzös világát a klímaváltozás elleni harcra, a légitaxikra és önvezető autókra cserélte az egykori világbajnok
Nico Rosberg szerint a világ tíz év alatt is nagyot változhat, hamarosan már légitaxikkal repülhetünk, önvezető és elektromos járművekkel közlekedhetünk, amelyek zöld energiát használnak és teljes mértékben kibocsátásmentesek.

Az egykori Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg 2016-ban visszavonult az autóversenyzéstől és az elmúlt időkben a zöld technológiák népszerűsítésének érdekében indított vállalkozásokat, többek között megalapította a Greentech Fesztivált, amely 2018 óta az egyik legnagyobb eseménnyé nőtte ki magát a zöld technológiák szektorában. A vállalkozó elmondása szerint a Las Vegas-i CES-hez (Consumer Electronics Show) hasonlítható a rendezvény, csak környezetbarátabb kiadásban.

Rosberg ezenkívül sok olyan cég támogatásában is részt vállalt, amelyek a jövő közlekedésének képét igyekeznek átformálni, ilyen a légitaxikat gyártó Lilium, a Volocopter, a Tier mikromobilitási szolgáltató, amelynek elektromos rollerjei már Magyarországra is megérkeztek, és a Lyft autómegosztó vállalat. A vállalkozó szerint nem elképzelhetetlen, hogy akár már tíz éven belül akkorát fordul a világ, hogy a ma még csak kezdetleges, pilot fázisban lévő programok sokkal szélesebb körben is bevezetésre kerüljenek és megszokott látvánnyá váljanak a légitaxikkal és önvezető autókkal közlekedő emberekkel teli utcák a városokban.

Rosberg a Reuters Impact konferencián bemutatott interjúban azt is elmondta, a zöld technológiák sorsa a fenntartható forrásokból származó energiától függ, elvégre úgy nem lehet valódi környezetbarát elektromos közlekedést megvalósítani, ha közben szénerőművekből érkezik a működéshez szükséges áram.

Amíg a hétköznapokban az elektromos közlekedés felé mozdul a világ, addig az autóversenyek terén a szintetikus üzemanyagok kora érkezik el, a Formula-1-ben már évek óta dolgoznak a valamivel zöldebb üzemanyagok bevezetésén, 2025-re a cél a 100%-ban fenntartható üzemanyagok használata, 2030-ra pedig a teljes karbonsemlegesség elérése. Ha a Forma-1-ben nem is, de az Extreme E-ben és a Formula E-ben az elektromos meghajtás is nagy szerepet kap, az Extreme E versenyein Roseberg csapata, a Rosberg X Racing is indul, a Formula E bajnokság támogatói közé, melyet 2014 óta rendeznek meg elektromos versenyautók számára, pedig 2018-ban szállt be.

Szerinte a versenysorozat jó lehetőséget nyújt arra, hogy bemutassák, milyen menő is lehet valójában a fenntartható működésre alapozott technológia,

részben ez a célja egyébként a Greentechnek is, amelyért nemrégen megkapta a European Culture Award for the Environment díjat, amelyet előtte már Arnold Schwarzenegger is elnyert az R20 klímaszervezet létrehozásáért. A klímaváltozás elleni küzdelem az egyik legfontosabb cél jelenleg Rosberg számára, aki a Forma-1 világát hátrahagyva megígérte magának, hogy teljes mértékben a fenntarthatóságnak szenteli magát és erőforrásait és a karbonsemleges jövőért dolgozik majd.

Nagy fordulat ez az ex-autóversenyzőtől, akinek korábbi munkahelye, a Formula-1 sorozat évente nagyjából 256 551 tonna szén-dioxid kibocsátással jár 2018-as számítások szerint, bár ennek jelentős része nem az autók általi kibocsátásra vonatkozik, hanem a logisztikai tevékenységéből, szállításokból (45%), a személyzet helyszínek közti utazásából (27,7%), a gyárak tevékenységéből (19,3%) és az események megrendezéséből jön össze. Roseberg szerint viszont éppen a környezetszennyező közegben eltöltött múltja és a jelenlegi vállalkozásainak ettől szögesen eltérő iránya az, ami miatt az életpályája inspirációt jelenthet akár mások számára is. Számára az inspirációt pedig a többi sikeres vállalkozó jelenti, többek között Richard Branson és Elon Musk, akinek egyik cégébe, a SpaceX-be is beszállt részvényesként.

Bár a SpaceX, mint ahogy általában egy űrtechnológiákkal és rakéták gyártásával foglalkozó vállalat sem, nem kimondottan a környezetbarát működésről híresült el, de a cég gyakorlatiasabb célokat valósít meg a műholdak pályára állításával és az ISS-re való szállítással, mint az űrturizmusra épülő vállalkozások, amelyek mostanában (a rakéták kibocsátása miatt) gyakran kerülnek kritikák össztüzébe. Rosberg elgondolása szerint a közlekedésnek itt, a Földön azonban jó esélye van rá, hogy kizöldüljön: tíz év múlva már akár az önvezető technológia mellett a teljesen kibocsátásmentes járművek korszaka is elérkezhet.

(Fotó: Getty Images/Adam Pretty, Vladimir Rys Photography)

További cikkek a témában:

Autóversenyzés, mint a klímavédelem nagykövete Tereprali-verseny indul jövő januárban UNESCO-védett tájakon. Hogyan lehetséges ez?
Pilóta nélküli „Forma–1-et” szerveznek önvezető autóknak Valójában nem is a kocsik versengenek egymással, hanem az őket irányító szoftverek, illetve az ezeket író egyetemi csapatok.
Bemutatták a repülő versenyautót, ami az idén induló "légi Forma-1-ben" fog rajthoz állni Az ausztál Alauda Racing évek óta fejleszti az Airspeeder névre keresztelt drónt, amivel a céljuk, hogy egy Forma-1-hez hasonló versenysorozatot hozzanak létre - a levegőben.


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.