Múzeumok és a klímaválság, avagy hogyan módosul az intézmények szerepe a jövőben?

2020 / 11 / 22 / Perei Dóra
Múzeumok és a klímaválság, avagy hogyan módosul az intézmények szerepe a jövőben?
A világ múzeumai egyre inkább felismerik, hogy döntő szerepük van a társadalom klímaválságra adott válaszának kialakításában és támogatásában, ezért ki így, ki úgy igyekszik különböző megoldási stratégiákat találni a problémára. Londonban például idén megnyílt egy múzeum, ami a világon elsőként csökkenti szénlábnyomát. Persze, ahogy mondani szokás: ez még csak a jéghegy csúcsa.

Amikor Fredercik John Hornimann teakereskedő az ezernyolcszázas évek végén éppen új helyett keresett addigra igencsak jelentős természeti és kulturális műtárgy-gyűjteményének, a hátsó kertje tűnt erre a legideálisabb helyszínnek. Nem véletlenül, hiszen családi házuk London egyik legmagasabb pontján (Surrey Mount) állt, ahonnan fényűző kilátás nyílt a városra. A Forest Hill környező területe pedig akkoriban virágzó külváros volt, ezért Horniman arra törekedett, hogy "elhozza a világot" a helybelieknek azáltal, hogy mindenki számára elérhetővé teszi repertoárját. Hamarosan aztán Charles Harrison Townsend építész megbízást kapott az 1901-ben megnyílt Hornimann múzeum megtervezésére. Nem sokkal később Horniman az épületet és a hozzá tartozó tizenöt hektáros kertet a londoni megyei tanácsnak ajándékozta a közjó érdekében.

A világ számos múzeumához hasonlóan azonban a Horniman is kénytelen volt ideiglenesen bezárni 2020 márciusában, hogy megakadályozzák a COVID-19 terjedését. A kertek azonban a bezárás ideje alatt is nyitva maradtak, az ott élők legnagyobb örömére. A tisztás pedig rögtönzött gyülekezőhellyé vált, ahol mindenki szabadon gyönyörködhet a felhőkarcolók mögött lenyugvó napban. Az intézmény nagyjából ez idő tájt került fel a nyílt, "Topple the Racists" nevű közösségi térképre, hogy ezáltal "rávilágítson a gyarmatosításból származó ikonok és szimbólumok imádatára". Noha Nagy-Britanniában filantrópként és társadalmi reformerként ismerik, Horniman (és szinte valamennyi brit múzeumalapító) a gyarmatok kizsákmányolásával szerezte vagyonát, az ő esetében teakereskedelemmel. Nick Merriman, az intézmény vezérigazgatója a "Black Lives Matter" mozgalom kapcsán írt cikkében meg is jegyezte, hogy a teatermesztés „rendkívül nehéz, mégis méltatlanul alulfizetett munka volt, és sok esetben kényszermunkát jelentett”. De más olyan darabokat is találhatunk a gyűjteményben, amiket véres hadjáratok során szereztek, például a Benin bronz-szobrokat. Sok szempontból ez egy ismerős történet, hiszen a nyilvános múzeumok megjelenése a tizennyolc-tizenkilencedik században nem választható el a gyarmati leigázás és kizsákmányolás szomorú történeteitől. Míg Horniman vágya, hogy a világot Dél-Londonba vigye, az oktatás és a társadalmi „fellendülés” jegyében valósulhatott meg, maga a gyűjtésre, rendezésre és bemutatásra szolgáló múzeum építésének

gondolata a nyugat egyre szélesebb körű uralmát is jelentette kultúrák, na és persze a természet felett.

Mint azt mostanra számos társadalomkutató bebizonyította, a múzeumok által kifejlesztett és fenntartott faji és kulturális hierarchikus elképzelések megalapozták az erőszakos bánásmódot szerte a világon, és ez máig sem változott. Támogatták továbbá az európai kivételesség jövőképét, ami egyrészt ösztönözte a haladás eszméit, ugyanakkor a többség ezt felhatalmazásnak vette más nemzetek, és a természet leigázására. Ezt a hozzáállást azóta többször is megkérdőjelezték az antirasszista, gyarmatellenes és környezetbarát intézményi reformok részeként. Most pedig, egy olyan éghajlati és ökológiai vészhelyzet árnyékában, amely a társadalmi, politikai és gazdasági élet minden területére kihat, a múzeumok működési célja ismét megkérdőjeleződik.

Újragondolt intézmények

Bár a Horniman sok szempontból archetipikusnak vehető, azért néhány meglepetést is tartogat: a természettörténetnek, antropológiának és a hangszereknek szentelt tárlatok mellett a látogatók ugyanis felfedezhetnek például egy lepkeházat, egy mini állatparkot és egy akváriumot, amely otthont ad egy, a korallzátonyok szaporodását feltáró innovatív kutatási projektnek. A természeti és kulturális gyűjtemények, a szabadtéri terek és az állattani kutatások e szokatlan kombinációját ki is emelték a múzeum 2020 januárjában megjelent klíma- és ökológiai nyilatkozatában. A hulladék minimalizálása, a szennyezés csökkentése és a környezeti kutatásba történő befektetés mellett a vezetés változtatásokat tervez a gyűjteményekkel, a helyszínnel és a szervezettel kapcsolatban is. Világossá teszik továbbá, hogy bár a múzeumok „hosszú távra szóló intézmények”, „erkölcsileg és etikailag szükségszerűen most kell cselekedniük” a globális felmelegedés elleni küzdelemben. Az alaszkai Anchoragetól kezdve egészen Sydney-ig ez a cselekvésre ösztönzés az elmúlt években az egész ágazatban visszhangot keltett. Míg az éghajlatváltozás mértéke és sürgőssége gyakran lesújtónak tűnhet, a múzeumok kezdik felismerni,

hogy döntő szerepük van a társadalom e válságra adott válaszának alakításában és támogatásában.

A Londoni Természettudományi Múzeum például idén bejelentette hosszú távú, tizenegy évre szóló stratégiáját, melynek fókuszában a klímaváltozás és a biodiverzitás áll. Ennek részét képezi a májusban nyílt, „Fantasztikus vadállatok" című kiállítás, az interaktív, játékos gyermekgaléria, és egy új dinoszaurusztárlat is. Mint mondják, az őshüllők sokszínűsége, alkalmazkodókészsége, életük és kihalásuk története analógiát szolgáltat a Föld mai biológiai sokféleségével - írja a Lonely Planet. A kiállítás bemutatja az éghajlatváltozás szerepét az őslények kihalásában,

felhívva a figyelmet a bolygó folyamatos változására, és hangsúlyozva azt a hatást, amit az ember érhet el.

Az új kiállításokhoz a múzeum terét is bővítik majd. A következő évtizedre vonatkozó tervek között szerepel a városi biodiverzitás csökkenésének kezelése, aminek jegyében például a múzeum öt hektáros kertjét a városban élő állatok kutatásának és megőrzésének szentelik. Digitalizálják emellett a múzeum nyolcvan millió példányos gyűjteményét, és törekednek a szén-dioxid-lábnyomának csökkentésére a múzeumok közül a világon elsőként.

Szintén 2020 első negyedévében, az angliai "Museums for Climate Action" nevű szervezet nemzetközi pályázatot hirdetett, amelyben arra kérték a múzeumokat, mutassák be, milyennek képzelik a jövő kulturális intézményeit. A zsűri egyaránt szívesen fogadta a gyakorlati megoldásokat és a spekulatív koncepciókat. Míg egyesek fenntarthatóbb múzeumépületek létrehozására vagy új klímaváltozási kiállítások kidolgozására tett javaslatokat küldtek, mások a muzeológiai gondolkodás és gyakorlat alapjainak újrafogalmazására törekedtek. A nyolc döntős jelenleg a Glasgowi Tudományos Központban rendezett kiállítás ötleteit dolgozza ki az ENSZ huszonhatodik klímaváltozási konferenciája, a COP26 előtt, amelyre 2021 novemberében Glasgow-ban kerül sor.

"Elefánt a teremben"

Noha nem minden múzeumalapítási történet kapcsolódik közvetlenül a gyarmatosításhoz, az mindenesetre tény, hogy a természeti és kulturális tárgyak felhalmozása, egy adott történet elmesélése formálta azt, ahogyan a társadalmak napjainkban világszerte megismerik és megértik helyüket a világban. A gyűjtési folyamatok ugyanakkor sok esetben azt jelentették és jelentik, hogy

támogatnak, igazolnak, illetve fenntartanak bizonyos eljárásokat amik katasztrofális következményekkel járhatnak a környezetre nézve.

A huszadik század elején például az Amerikai Természettudományi Múzeum számos utat támogatott Afrikába, hogy új dioráma-sorozatuk kedvéért befogjanak és levadásszanak vadon élő állatokat. Az élőlényeket - köztük oroszlánokat, zsiráfokat, elefántokat és gorillákat - aztán persze kitömték, konzerválták és a mesterségesen kreált 'vadonba' szállították. Ennek eredményeként létrejött Afrika egyik első védett területe, a Kongó keleti részén található Albert Nemzeti Park, amely a belga királyról kapta a nevét. A parkot, amely ma már az UNESCO Világörökség része, 1969-ben átkeresztelték Virungára.

Amint azt a legújabb tanulmányok kimutatták, az ilyen védett területek erős megosztottságot teremthetnek a helyi közösségek és az általuk lakott területek között. Mit értenek ezalatt a kutatók? Nos leginkább azt, hogy az őslakos közösségek, valamint a földgazdálkodás alternatív rendszerei gyakran marginalizálódnak ebben a megközelítésben, amely kiterjeszti a múzeumi diorámák dermedt világát az élő ökoszisztémákra. Mindez a környezettel szembeni modern hozzáállás lenyomata, amely jelentős akadályt jelent az ésszerű éghajlati cselekvés előtt.

A fent említett pályázatra érkezett egy rövid, játékos,mégis provokatív kísérleti projekt a Design Earth jóvoltából: egy varázslatos realisztikus történet, amelyet spekulatív tervrajzok kísérnek. Az "Elefánt a teremben" lényegében arról szól, hogy mi történne, ha az egyik állat, esetünkben elefánt, életre kelne, és igazságot követelne, ledózerolná a múzeumot, és pontosan annyit hagyna belőle, mit ami a gyarmatosítók után hátramaradt.

"Az elképzelés, miszerint az emberek bármiféle hatalmat gyakorolhatnak a természet felett, mindig is illúzió volt.

A múzeumok, mint az elitizmus és a változatlanság szimbólumai azonban túl sokáig hozzájárultak ezen világkép erősítéséhez” - mondja James Clifford, a Harvard Egyetem antropológusa. A múzeumoknak az éghajlatváltozás elleni küzdelem alappilléreinek újragondolása tehát nem csupán a fenntarthatóság, az újrahasznosítás és a szén-dioxid-kibocsátás kérdéseinek számonkérését jelenti, noha azok is fontosak. Történelmi számvetést jelent azzal a szereppel, amelyet az intézmények mostanáig játszottak a klímaválság fő mozgatórugóinak támogatásában - nem utolsósorban a gyarmatosítás, a kapitalizmus (legalábbis ahogyan jelenleg ismerjük) és az ipari modernizmus elterjedésében.

Ez is érdekelhet:

Szinte lehetetlen megbecsülni, mennyien kelnek majd útra a klímaváltozás miatt

Az EU szigorítani tervezi a 2030-ra vonatkozó klímacélokat

Így semmisít meg a környezetszennyezés komplett halpopulációkat

(Fotó: Pixabay, Design Earth via The Conversation)


Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Olyan ősi ez az ökoszisztéma, hogy még a dinoszauruszok előtti időből származik.
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Egész váratlan dolog nyír majd ki minket (ha addig minden mást megúszunk): egy új szuperkontinens, a Pangea Ultima. Időpontra is van ötlet.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.