Nagyon ritka günandromorf madarat fedeztek fel, ami egyszerre nőstény és hím

2023 / 12 / 13 / Bobák Zsófia
Nagyon ritka günandromorf madarat fedeztek fel, ami egyszerre nőstény és hím
A zöld cukormadár nőstény és hím egyedeinek színei erősen eltérnek egymástól, de ez a madár egyszerre mindkettő. A günandromorf állat nagy valószínűséggel a belső szervei tekintetében is kétnemű.

Hamish Spencer, az új-zélandi Otago Egyetem professzora egy helyi ornitológus segítségével Kolumbiában fedezte fel azt a különleges madarat, amihez hasonlót ritkán lehet találni a természetben. A madár úgy néz ki, mintha közepén elfelezték volna: a jobb oldalán a hímekre jellemző színeket visel, míg a bal oldala nősténynek (tojónak) tűnik. A különbség szembetűnő, mivel a zöld cukormadarak körében a két nemhez tartozó egyedek tollainak és csőrének színei és mintázata nagyban eltér egymástól, a tojók zöldek, a hímek kékek, fekete fejjel.

A Villamaría településen felbukkanó állatot a Spencert segítő amatőr ornitológus és a birtok tulajdonosai hosszú időn keresztül figyelték, miközben a madár heteken át rendszeresen a helyi etető közelében tartózkodott, majd néhány hétre eltűnt és újra megjelent. Összességében körülbelül 21 hónapon át sikerült detektálni a környéken, így a szakértők alapos betekintést nyertek a madár viselkedésébe. A videófelvételek szerint a zöld cukormadár alapvetően a fajtársaihoz hasonló magatartást tanúsított, azonban meglehetősen visszahúzódó életet élt, az etető közelébe általában csak akkor merészkedett, mikor a többiek már végeztek a táplálkozással, időnként területvédő jelleggel elkergette a madarakat és a többi cukormadár sem nagyon közeledett hozzá. A megfigyeléséről szóló tanulmány konklúziója szerint emiatt az egyednek valószínűleg nem sok lehetősége adódott a szaporodásra.

A madár az úgynevezett bilaterális günandromorfia jellegzetes példája. A günandromorfia lényege, hogy az élőlény egyszerre hordozza magában a nőstényekre és hímekre jellemző megkülönböztető jegyeket és korábbi megfigyelések szerint ilyenkor gyakran a belső szervek esetében is kétoldaliság alakul ki. Ehhez hasonló speciális állapotot főként a lepkék és rovarok körében fedeztek fel eddig, de néhány esetben madaraknál is megfigyelték már. Az első eset, hogy bilaterális günandromorf zöld cukormadarat találtak, 1914-ben történt és a mostani a második ismert és feljegyzett alkalom. A günandromorfia a madaraknál akkor alakul ki, mikor a pete meiózisa (sejtosztódása) során hiba lép fel és kettős megtermékenyítés történik két külön hímivarsejt által. Ennek következtében az egyik oldalon heterogametikus (ZW) női ivarsejtek, a másik oldalon homogametikus (ZZ) hímivarsejtek találhatóak az állatban - írja Hamish a tanulmányban.

Az egyszerre hím és tojó zöld cukormadár ritka, bár nem egyedülálló esetet jelent, elkülönülő életmódja azonban nem minden madárfajra jellemző. A günandromorf zebrapintyeknél például egy hasonlóan hím-nőstény egyed egyértelműen hímként viselkedett, nőstényeknek udvarolt és sikeresen párosodott, de a tojásokból végül nem bújtak elő kismadarak.

(Fotó: John Murillo)

Harvardi tudósok: Lehet, hogy rejtőzik egy fejlett technológiájú, ismeretlen civilizáció itt, a Földön
Elég rangos intézmények kutatói írják, hogy nem szabad kizárni ezt a lehetőséget sem – az ebből az állításból kinövő, esetleges következmények pedig még ennél is vadabbak.