Dél-Korea kormánya nagy hangsúlyt helyez a digitalizálásra és ezen belül a legújabb virtuális valóság platformok, a metaverzumok fejlesztésébe, így az ázsiai ország elől jár a technológia bevezetésében olyan alkalmazások területén is, amelyeket a legtöbb metaverzum platform egyelőre még nem biztosít a felhasználók számára - a hasonló oldalak ugyanis általában szórakoztatási célból jönnek létre és közösségi élményeket, virtuális koncerteket, kiállításokat, játékokat vagy más szabadidős tevékenységeket kínálnak a szolgáltatásaik között.
A Szöul városi önkormányzata által létrehozott Metaverzum Szöul viszont a turizmussal és oktatással kapcsolatos programok mellett egy jóval hivatalosabb célt valósít meg: a virtuális világban a főváros lakói avatár formájában intézhetik az adminisztratív ügyeiket, adótanácsadást kaphatnak és tisztségviselők digitális kivetüléseivel beszélhetik meg a panaszaikat vagy foglalhatnak időpontokat az ügyfélszolgálatokra. O Szehun, Szöul polgármestere január 16-án jelentette be, hogy a metaverzum-város megnyitotta kapuit a nagyközönség előtt és az első, bár még limitált lehetőségeket kínáló szolgáltatásokat már igénybe is vehetik a digitális polgárok. Az adó-, és üzleti tanácsadás mellett fiatalok mentorálására szolgáló programok, közszolgálati konzultáció és a Szöul Plázában ingyenesen olvasható könyvek várják a látogatókat, valamint állampolgársági bizonyítványokat is lehet igényelni az ügyintézőktől.
A metaverzum építése még nem fejeződött be, a későbbi, bővített változat ennél szélesebb körű funkciókkal fog rendelkezni és feltehetőleg 2026 körül lesz majd készen. A jelenlegi Metaverzum Szöul, amelyet a Google Play áruházból, vagy az Apple App Store-jából lehet letölteni, a szolgáltatás próbáját is szolgálja, emellett a már most is használatban lévő online ügyféloldalak színesítésére való, de egyes kritikák szerint a projekt, mint ahogy a koreai kormány tavaly bejelentett, mintegy 61 milliárd forintos befektetése a virtuális valóság platformokba, csak a videójátékok egy újabb változatának megalkotását eredményezi. A Forkast interjújában a dél-koreai metaverzum-cég, a Miso Information Technology vezérigazgatója elmondta: az internetes ügyintézés áthidalja ugyan a fizikai távolságokat az emberek között, de nem elég hatékony azokban a szituációkban, ahol közvetlenebb kommunikációra van szükség.
A metaverzumokkal viszont megoldható ez a probléma a sokkal immerzívebb környezetnek köszönhetően.
Ennélfogva ezek a virtuális világok többet jelentenek egy online videójátéknál, bármennyire is hasonló a felépítésük, a szabályozásuk viszont nem esik olyan szigorú szabályok alá, mint a játékoké, ezért a videójátékokat gyártó cégek közül sokan nem értenek egyet a szabályozási környezettel.
(Fotó: Szöuli Fővárosi Önkormányzat, Getty Images/RUNSTUDIO)