Nem biztos, hogy megoldják a közlekedési gondokat, de aranyosan néznek ki: jönnek a repülő buszok

2025 / 06 / 17 / Bobák Zsófia
Nem biztos, hogy megoldják a közlekedési gondokat, de aranyosan néznek ki: jönnek a repülő buszok
Repülő buszok visszaadják az emberek idejét a dugóban veszteglés helyett egy ománi cég szerint.

Egy ománi cég, az AeroVecto nemrégen új koncepcióval állt elő, ami a terveik szerint forradalmasíthatja a városi közlekedést: a légibusz ötletével, ami a légitaxinál jóval több embert tud majd szállítani egyszerre a levegőben. Az AeroVecto nem az első, aki az egy-két férőhelyes eVTOL-oknál jóval nagyobb kapacitású légieszközök fejlesztését tűzte ki célul, de tény, hogy elenyésző azon gyártók száma, amelyek már a kezdetektől kifejezetten a tömeges személyszállításra koncentrálnak az elektromos (illetve ebben az esetben hibrid-elektromos) VTOL-ok, vagyis egy helyből történő fel-, és leszállásra alkalmas légi járművek tervezésénél. A levegőben közlekedő járatokon való utazás persze nem olyan lesz, mintha légi BKK buszokon utaznánk, annál sokkal exkluzívabb élményt biztosítanak majd, viszont a cég gondolt a valamivel szerényebb pénztárcájú leendő utasokra is, és egyből kétféle modellt álmodott meg a járműből: egy Passenger verziót, ami ugyan kényelmes, de hagyományos elrendezésű, extrák nélküli szolgáltatást nyújt, és egy Premium modellt, amiben nagy, lábtartós fotelek, asztalok, és sokkal még több kényelem várja az utazókat - ez utóbbi verziót hotelek, repülőterek kiszolgálására tartogatja majd az AeroVecto.

A légibusz hivatalos elnevezése Shuttle, és nevéhez illően inkább rövidebb távú ingázásra lesz alkalmas, a jármű hatótávja ugyanis 30 kilométer. A fedélzeten összesen 18 ember fér el, és a külsőre furcsa, lábakkal ellátott dobozkának (vagy valamilyen rajzfilmszereplőnek) tűnő struktúrát nyolc rotor emeli majd a magasba.

A Shuttle, multifunkciós jármű lévén, alkalmas lehet akár mentési feladatokra, vagy teherszállításra is, de az egyik legfontosabb célja a személyszállítás lesz.

Mivel a járművet még csak animációkon mutatták be, a kész verziója még nem készült el, sőt, a cég elég kevés részletet árult el a specifikációkkal vagy a megjelenés tervezett idejével kapcsolatban, ezért lehetséges, hogy ez is, mint sok más “forradalmi koncepció” az urbánus közlekedés megújítására csak papíron jól mutató, de soha meg nem valósuló ötletté válik - egy tekintetben azonban már halad előre a projekt: a LYNEports vállalattal együtt az AeroVecto már tervezi a vertiportokat, amelyek buszállomásként funkcionálnak majd.

Az amerikai LYNEports fogja kialakítani a leendő közlekedési infrastruktúrát a VTOL-okhoz, ami, elmondásuk szerint összhangban lesz Omán 2040-re kitűzött céljával, aminek jegyében a következő generációs mobilitás regionális központjává szeretnének válni.

(Fotó: AeroVecto, LYNEports)

A légitaxik után jöhetnek a légibuszok? A Kelekona által nemrég bejelentett légi járművel egyszerre akár negyvenen is utazhatnának.


Azonosítatlan repülő tárgy csapódott be egy lengyel mezőn!
Azonosítatlan repülő tárgy csapódott be egy lengyel mezőn!
Több hatóság is dolgozik az ügyön.
Mókuskerék embereknek - tényleg megcsinálta a Toyota, pusztán szórakozásból
Mókuskerék embereknek - tényleg megcsinálta a Toyota, pusztán szórakozásból
Emberi mókuskereket fejlesztettek.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.