Egy ománi cég, az AeroVecto nemrégen új koncepcióval állt elő, ami a terveik szerint forradalmasíthatja a városi közlekedést: a légibusz ötletével, ami a légitaxinál jóval több embert tud majd szállítani egyszerre a levegőben. Az AeroVecto nem az első, aki az egy-két férőhelyes eVTOL-oknál jóval nagyobb kapacitású légieszközök fejlesztését tűzte ki célul, de tény, hogy elenyésző azon gyártók száma, amelyek már a kezdetektől kifejezetten a tömeges személyszállításra koncentrálnak az elektromos (illetve ebben az esetben hibrid-elektromos) VTOL-ok, vagyis egy helyből történő fel-, és leszállásra alkalmas légi járművek tervezésénél. A levegőben közlekedő járatokon való utazás persze nem olyan lesz, mintha légi BKK buszokon utaznánk, annál sokkal exkluzívabb élményt biztosítanak majd, viszont a cég gondolt a valamivel szerényebb pénztárcájú leendő utasokra is, és egyből kétféle modellt álmodott meg a járműből: egy Passenger verziót, ami ugyan kényelmes, de hagyományos elrendezésű, extrák nélküli szolgáltatást nyújt, és egy Premium modellt, amiben nagy, lábtartós fotelek, asztalok, és sokkal még több kényelem várja az utazókat - ez utóbbi verziót hotelek, repülőterek kiszolgálására tartogatja majd az AeroVecto.
A légibusz hivatalos elnevezése Shuttle, és nevéhez illően inkább rövidebb távú ingázásra lesz alkalmas, a jármű hatótávja ugyanis 30 kilométer. A fedélzeten összesen 18 ember fér el, és a külsőre furcsa, lábakkal ellátott dobozkának (vagy valamilyen rajzfilmszereplőnek) tűnő struktúrát nyolc rotor emeli majd a magasba.
A Shuttle, multifunkciós jármű lévén, alkalmas lehet akár mentési feladatokra, vagy teherszállításra is, de az egyik legfontosabb célja a személyszállítás lesz.
Mivel a járművet még csak animációkon mutatták be, a kész verziója még nem készült el, sőt, a cég elég kevés részletet árult el a specifikációkkal vagy a megjelenés tervezett idejével kapcsolatban, ezért lehetséges, hogy ez is, mint sok más “forradalmi koncepció” az urbánus közlekedés megújítására csak papíron jól mutató, de soha meg nem valósuló ötletté válik - egy tekintetben azonban már halad előre a projekt: a LYNEports vállalattal együtt az AeroVecto már tervezi a vertiportokat, amelyek buszállomásként funkcionálnak majd.
Az amerikai LYNEports fogja kialakítani a leendő közlekedési infrastruktúrát a VTOL-okhoz, ami, elmondásuk szerint összhangban lesz Omán 2040-re kitűzött céljával, aminek jegyében a következő generációs mobilitás regionális központjává szeretnének válni.
(Fotó: AeroVecto, LYNEports)