Nem biztos, hogy megoldják a közlekedési gondokat, de aranyosan néznek ki: jönnek a repülő buszok

2025 / 06 / 17 / Bobák Zsófia
Nem biztos, hogy megoldják a közlekedési gondokat, de aranyosan néznek ki: jönnek a repülő buszok
Repülő buszok visszaadják az emberek idejét a dugóban veszteglés helyett egy ománi cég szerint.

Egy ománi cég, az AeroVecto nemrégen új koncepcióval állt elő, ami a terveik szerint forradalmasíthatja a városi közlekedést: a légibusz ötletével, ami a légitaxinál jóval több embert tud majd szállítani egyszerre a levegőben. Az AeroVecto nem az első, aki az egy-két férőhelyes eVTOL-oknál jóval nagyobb kapacitású légieszközök fejlesztését tűzte ki célul, de tény, hogy elenyésző azon gyártók száma, amelyek már a kezdetektől kifejezetten a tömeges személyszállításra koncentrálnak az elektromos (illetve ebben az esetben hibrid-elektromos) VTOL-ok, vagyis egy helyből történő fel-, és leszállásra alkalmas légi járművek tervezésénél. A levegőben közlekedő járatokon való utazás persze nem olyan lesz, mintha légi BKK buszokon utaznánk, annál sokkal exkluzívabb élményt biztosítanak majd, viszont a cég gondolt a valamivel szerényebb pénztárcájú leendő utasokra is, és egyből kétféle modellt álmodott meg a járműből: egy Passenger verziót, ami ugyan kényelmes, de hagyományos elrendezésű, extrák nélküli szolgáltatást nyújt, és egy Premium modellt, amiben nagy, lábtartós fotelek, asztalok, és sokkal még több kényelem várja az utazókat - ez utóbbi verziót hotelek, repülőterek kiszolgálására tartogatja majd az AeroVecto.

A légibusz hivatalos elnevezése Shuttle, és nevéhez illően inkább rövidebb távú ingázásra lesz alkalmas, a jármű hatótávja ugyanis 30 kilométer. A fedélzeten összesen 18 ember fér el, és a külsőre furcsa, lábakkal ellátott dobozkának (vagy valamilyen rajzfilmszereplőnek) tűnő struktúrát nyolc rotor emeli majd a magasba.

A Shuttle, multifunkciós jármű lévén, alkalmas lehet akár mentési feladatokra, vagy teherszállításra is, de az egyik legfontosabb célja a személyszállítás lesz.

Mivel a járművet még csak animációkon mutatták be, a kész verziója még nem készült el, sőt, a cég elég kevés részletet árult el a specifikációkkal vagy a megjelenés tervezett idejével kapcsolatban, ezért lehetséges, hogy ez is, mint sok más “forradalmi koncepció” az urbánus közlekedés megújítására csak papíron jól mutató, de soha meg nem valósuló ötletté válik - egy tekintetben azonban már halad előre a projekt: a LYNEports vállalattal együtt az AeroVecto már tervezi a vertiportokat, amelyek buszállomásként funkcionálnak majd.

Az amerikai LYNEports fogja kialakítani a leendő közlekedési infrastruktúrát a VTOL-okhoz, ami, elmondásuk szerint összhangban lesz Omán 2040-re kitűzött céljával, aminek jegyében a következő generációs mobilitás regionális központjává szeretnének válni.

(Fotó: AeroVecto, LYNEports)

A légitaxik után jöhetnek a légibuszok? A Kelekona által nemrég bejelentett légi járművel egyszerre akár negyvenen is utazhatnának.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Íme az első, működő hiperszonikus repülőgép-hajtómű!
Íme az első, működő hiperszonikus repülőgép-hajtómű!
Nagy előrelépés az első forgó detonációs rakétahajtómű sikeres tesztje.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.