A Kelekona nevű New York-i vállalat április végén jelentett be egy igen érdekes koncepciót, egy olyan elektromos helyből fel- és leszálló légi járművet (azaz eVTOL-t), amelynek működési elve nagyjából megegyezik a terület úttörőinek, a Volocopternek és a Liliumnak az elképzeléseivel. Csakhogy amíg a Volocopter járműveiben 4-5, a Lilium légitaxijában pedig legfeljebb hét ember fér el, a Kolokona eVTOL-ja egyszerre akár 40 embert vagy közel fél tonnányi rakományt is tudna szállítani egyszerre.
"Száz százalékban a tömegközlekedéssel igyekszünk felvenni a versenyt" - erősítette meg a cég alapítója, Braeden Kelekona a Digital Trendsnek. Az egyelőre csak papíron létező tervek alapján a légibusz alig egy óra alatt tenné meg a Los Angeles és San Francisco közötti, 531 kilométeres távolságot, ami hagyományos busszal jó 5-6 órás út. Nagyjából ugyanennyi időbe telne elrepüli New Yorkból Washingtonba vagy Londonból Párizsba is. Bár a Kelekona a honlapján nem jelzi, hogy a légibusz milyen hatótávolsággal rendelkezne, de a felsorolt példák alapján feltételezhető, hogy legalább ekkora, 500-600 kilométeres távolsággal számolnak.
Hogy ez lehetséges legyen, a Kelekona nem a szokásos módon állt hozzá a tervezéshez: ahogy a cég alapítója fogalmaz, gyakorlatilag egy "repülő akkumulátort" terveztek, vagyis a tervezés első fázisában azt döntötték el, hogy milyen akkumulátorra lenne szükség ahhoz, hogy a terv megvalósulhasson, és eköré építették fel a gép többi részét. A légibusz akkumulátorát a jármű alján helyezték el, és kerekeken könnyen kigördíthető, így az utak között az akkumulátorcsomagot le lehet cserélni, vagyis az utasoknak nem kéne megvárniuk, amíg a légibuszt újratöltik. A Kelekona terveiről még annyit lehet tudni, hogy a járművet egy pilóta vezetné, vagyis sok hasonló koncepciótól eltérően nem önvezető technológiában gondolkodnak, ugyanakkor a légibusz sztereó kamerákkal és radarral pásztázná a környezetét, így akár 160 kilométeres távolságból is képes lenne figyelmeztetni bármilyen veszélyre, legyen az egy másik repülő, madárraj vagy időjárási anomália. A gépet összesen nyolc rotor fogja hajtani, amelyek a tervező szerint megfelelnek majd mind az FAA, mind az EASA és más szabályozó szervek előírásainak.
A Kelekona szerint egy ilyen gépet igen széles körben lehetne használni, az utasok szállítása mellett alkalmas lenne légi mentésre, szabványos konténerek szállítására, valamint katonai felhasználásra is. A cég tervei szerint az első teherszállító gépek 2022-ben már a magasba is emelkednének, az utasokat pedig 2024-től szállítanának. Az első légibuszok Manhattan és a Long Islanden található Hampton-vidék között fognak közlekedni, és a hírek szerint 85 dollárért, vagyis nagyjából 24 ezer forintért lehet majd rájuk jegyet váltani. Ahogy a New Atlas megjegyzi, nem a Kelekona az első, akiknek a légibusz ötlete az eszükbe jutott, hiszen februárban a brit GKN Aerospace is hasonló koncepcióval állt elő, igaz, az ő 30-40 ember szállítására alkalmas légibuszuk szárnyakkal is rendelkezne.
(New Atlas, Freethink, Interesting Engineering)