A légitaxik után jöhetnek a légibuszok?
2021 / 06 / 13 / Bobák Áron
A légitaxik után jöhetnek a légibuszok?
Logikus gondolat, hogy ha az emberek néhány év vagy évtized múlva utak helyett már elsősorban a levegőben fognak közlekedni, akkor a nagyvárosok forgalmának a jelentős részét bonyolító tömegközlekedés is a fejünk felett fog zajlani. Hogy a légitaxikkal ellentétben a légibuszok fejlesztése egyelőre mégsem indult be, annak elsősorban technikai akadályai vannak, de az első fecskék már megjelentek a színen.

A Kelekona nevű New York-i vállalat április végén jelentett be egy igen érdekes koncepciót, egy olyan elektromos helyből fel- és leszálló légi járművet (azaz eVTOL-t), amelynek működési elve nagyjából megegyezik a terület úttörőinek, a Volocopternek és a Liliumnak az elképzeléseivel. Csakhogy amíg a Volocopter járműveiben 4-5, a Lilium légitaxijában pedig legfeljebb hét ember fér el, a Kolokona eVTOL-ja egyszerre akár 40 embert vagy közel fél tonnányi rakományt is tudna szállítani egyszerre.

"Száz százalékban a tömegközlekedéssel igyekszünk felvenni a versenyt" - erősítette meg a cég alapítója, Braeden Kelekona a Digital Trendsnek. Az egyelőre csak papíron létező tervek alapján a légibusz alig egy óra alatt tenné meg a Los Angeles és San Francisco közötti, 531 kilométeres távolságot, ami hagyományos busszal jó 5-6 órás út. Nagyjából ugyanennyi időbe telne elrepüli New Yorkból Washingtonba vagy Londonból Párizsba is. Bár a Kelekona a honlapján nem jelzi, hogy a légibusz milyen hatótávolsággal rendelkezne, de a felsorolt példák alapján feltételezhető, hogy legalább ekkora, 500-600 kilométeres távolsággal számolnak.

Hogy ez lehetséges legyen, a Kelekona nem a szokásos módon állt hozzá a tervezéshez: ahogy a cég alapítója fogalmaz, gyakorlatilag egy "repülő akkumulátort" terveztek, vagyis a tervezés első fázisában azt döntötték el, hogy milyen akkumulátorra lenne szükség ahhoz, hogy a terv megvalósulhasson, és eköré építették fel a gép többi részét. A légibusz akkumulátorát a jármű alján helyezték el, és kerekeken könnyen kigördíthető, így az utak között az akkumulátorcsomagot le lehet cserélni, vagyis az utasoknak nem kéne megvárniuk, amíg a légibuszt újratöltik. A Kelekona terveiről még annyit lehet tudni, hogy a járművet egy pilóta vezetné, vagyis sok hasonló koncepciótól eltérően nem önvezető technológiában gondolkodnak, ugyanakkor a légibusz sztereó kamerákkal és radarral pásztázná a környezetét, így akár 160 kilométeres távolságból is képes lenne figyelmeztetni bármilyen veszélyre, legyen az egy másik repülő, madárraj vagy időjárási anomália. A gépet összesen nyolc rotor fogja hajtani, amelyek a tervező szerint megfelelnek majd mind az FAA, mind az EASA és más szabályozó szervek előírásainak.

A Kelekona szerint egy ilyen gépet igen széles körben lehetne használni, az utasok szállítása mellett alkalmas lenne légi mentésre, szabványos konténerek szállítására, valamint katonai felhasználásra is. A cég tervei szerint az első teherszállító gépek 2022-ben már a magasba is emelkednének, az utasokat pedig 2024-től szállítanának. Az első légibuszok Manhattan és a Long Islanden található Hampton-vidék között fognak közlekedni, és a hírek szerint 85 dollárért, vagyis nagyjából 24 ezer forintért lehet majd rájuk jegyet váltani. Ahogy a New Atlas megjegyzi, nem a Kelekona az első, akiknek a légibusz ötlete az eszükbe jutott, hiszen februárban a brit GKN Aerospace is hasonló koncepcióval állt elő, igaz, az ő 30-40 ember szállítására alkalmas légibuszuk szárnyakkal is rendelkezne.

(New Atlas, Freethink, Interesting Engineering)

További cikkek a témában:

Szinte a semmiből robbant be az egyik legígéretesebbnek tűnő légitaxi A Joby Aviation első ízben közölt videót arról, ahogyan az elektromos légi járművük a levegőbe emelkedik, ez alapján pedig simán hihetőnek tűnik, hogy 2024-re már légitaxi-szolgáltatást fognak üzemeltetni.

Los Angeles városi légimobilitási programot indít, jön a légi tömegközlekedés A nagyvárosi légi közlekedés új formái, főképp emberek szállítására alkalmas önvezető drónokkal már sok helyütt tesztüzemben, vagy bevezetés előtt állnak. A légitaxik a tömegközlekedés új formái is lehetnek. Los Angeles is ezek közé a városok közé tartozik.

Rangos elismerést kapott a magyarok által tervezett légimentő multikopter Az Orca a tervezői szerint jelentősen csökkentheti a légimentés költségeit és idejét.


Fordítsd a fejére a világot! Fejlessz!
A memoQ, a világ egyik vezető fordítástámogató szoftverének készítője, csapatunk közel 100 nemzetközi szakemberből áll, és folyamatosan keressük az új tehetségeket. Nézz körül az aktuális álláslehetőségek között!
Hogyan kerül a hütte a hegyre?
Ön gondolkozott már azon, hogyan kerül egy alpesi hütte a hegy tetejére? Az alpesi kunyhók is olyan rejtélyes módon épülnek, mint a piramisok? Több száz embernek kell fát, követ és matracokat cipelnie a hegyre? Eláruljuk: nem. Tovább a cikkhez
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.