A légitaxik után jöhetnek a légibuszok?

2021 / 06 / 13 / Bobák Áron
A légitaxik után jöhetnek a légibuszok?
Logikus gondolat, hogy ha az emberek néhány év vagy évtized múlva utak helyett már elsősorban a levegőben fognak közlekedni, akkor a nagyvárosok forgalmának a jelentős részét bonyolító tömegközlekedés is a fejünk felett fog zajlani. Hogy a légitaxikkal ellentétben a légibuszok fejlesztése egyelőre mégsem indult be, annak elsősorban technikai akadályai vannak, de az első fecskék már megjelentek a színen.

A Kelekona nevű New York-i vállalat április végén jelentett be egy igen érdekes koncepciót, egy olyan elektromos helyből fel- és leszálló légi járművet (azaz eVTOL-t), amelynek működési elve nagyjából megegyezik a terület úttörőinek, a Volocopternek és a Liliumnak az elképzeléseivel. Csakhogy amíg a Volocopter járműveiben 4-5, a Lilium légitaxijában pedig legfeljebb hét ember fér el, a Kolokona eVTOL-ja egyszerre akár 40 embert vagy közel fél tonnányi rakományt is tudna szállítani egyszerre.

"Száz százalékban a tömegközlekedéssel igyekszünk felvenni a versenyt" - erősítette meg a cég alapítója, Braeden Kelekona a Digital Trendsnek. Az egyelőre csak papíron létező tervek alapján a légibusz alig egy óra alatt tenné meg a Los Angeles és San Francisco közötti, 531 kilométeres távolságot, ami hagyományos busszal jó 5-6 órás út. Nagyjából ugyanennyi időbe telne elrepüli New Yorkból Washingtonba vagy Londonból Párizsba is. Bár a Kelekona a honlapján nem jelzi, hogy a légibusz milyen hatótávolsággal rendelkezne, de a felsorolt példák alapján feltételezhető, hogy legalább ekkora, 500-600 kilométeres távolsággal számolnak.

Hogy ez lehetséges legyen, a Kelekona nem a szokásos módon állt hozzá a tervezéshez: ahogy a cég alapítója fogalmaz, gyakorlatilag egy "repülő akkumulátort" terveztek, vagyis a tervezés első fázisában azt döntötték el, hogy milyen akkumulátorra lenne szükség ahhoz, hogy a terv megvalósulhasson, és eköré építették fel a gép többi részét. A légibusz akkumulátorát a jármű alján helyezték el, és kerekeken könnyen kigördíthető, így az utak között az akkumulátorcsomagot le lehet cserélni, vagyis az utasoknak nem kéne megvárniuk, amíg a légibuszt újratöltik. A Kelekona terveiről még annyit lehet tudni, hogy a járművet egy pilóta vezetné, vagyis sok hasonló koncepciótól eltérően nem önvezető technológiában gondolkodnak, ugyanakkor a légibusz sztereó kamerákkal és radarral pásztázná a környezetét, így akár 160 kilométeres távolságból is képes lenne figyelmeztetni bármilyen veszélyre, legyen az egy másik repülő, madárraj vagy időjárási anomália. A gépet összesen nyolc rotor fogja hajtani, amelyek a tervező szerint megfelelnek majd mind az FAA, mind az EASA és más szabályozó szervek előírásainak.

A Kelekona szerint egy ilyen gépet igen széles körben lehetne használni, az utasok szállítása mellett alkalmas lenne légi mentésre, szabványos konténerek szállítására, valamint katonai felhasználásra is. A cég tervei szerint az első teherszállító gépek 2022-ben már a magasba is emelkednének, az utasokat pedig 2024-től szállítanának. Az első légibuszok Manhattan és a Long Islanden található Hampton-vidék között fognak közlekedni, és a hírek szerint 85 dollárért, vagyis nagyjából 24 ezer forintért lehet majd rájuk jegyet váltani. Ahogy a New Atlas megjegyzi, nem a Kelekona az első, akiknek a légibusz ötlete az eszükbe jutott, hiszen februárban a brit GKN Aerospace is hasonló koncepcióval állt elő, igaz, az ő 30-40 ember szállítására alkalmas légibuszuk szárnyakkal is rendelkezne.

(New Atlas, Freethink, Interesting Engineering)

További cikkek a témában:

Szinte a semmiből robbant be az egyik legígéretesebbnek tűnő légitaxi A Joby Aviation első ízben közölt videót arról, ahogyan az elektromos légi járművük a levegőbe emelkedik, ez alapján pedig simán hihetőnek tűnik, hogy 2024-re már légitaxi-szolgáltatást fognak üzemeltetni.

Los Angeles városi légimobilitási programot indít, jön a légi tömegközlekedés A nagyvárosi légi közlekedés új formái, főképp emberek szállítására alkalmas önvezető drónokkal már sok helyütt tesztüzemben, vagy bevezetés előtt állnak. A légitaxik a tömegközlekedés új formái is lehetnek. Los Angeles is ezek közé a városok közé tartozik.

Rangos elismerést kapott a magyarok által tervezett légimentő multikopter Az Orca a tervezői szerint jelentősen csökkentheti a légimentés költségeit és idejét.


Az önvezető technológia nagy áttörését nem az önvezető taxik hozzák el
Az önvezető technológia nagy áttörését nem az önvezető taxik hozzák el
Az önvezető technológia egyik jelentős szerepkörét a szállítmányozás jelentheti, az önvezető kamionok ugyanis sok problémára nyújthatnak valódi megoldást. Az autonóm módon közlekedő járművek azonban nem csak az autópályákon, hanem zsúfolt városi környezetben is megjelennek többek között az önvezető taxiknak köszönhetően. Hogyan reagálnak majd az emberek az önvezető járművek jelenlétére az utakon, milyen a társadalmi megítélése ennek a speciális technológiának? Dr. Prónay Szabolcs egyetemi docens és Halmos Gyula, a Bosch csoport mérnöke podcastban beszélt a technológiával kapcsolatos kérdésekről.
Félkerekű, önegyensúlyozó vonatok és autók – a giroszkópos járművek őrült története: 1. rész
Félkerekű, önegyensúlyozó vonatok és autók – a giroszkópos járművek őrült története: 1. rész
Azt hihetnénk, hogy az önegyensúlyozó járművek olyan technológia, amelytől még távol vagyunk. Pedig ilyen járműveket már a huszadik század elején is fejlesztettek méghozzá sikerrel – akár olyan hatalmas tömegű eszközöket is “félkerékre” pakoltak, mint a vonat. Ám ha így tombolt a giroszkóp-őrület, hova tűntek ezek a járművek?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.