Mint a hír bejárta a világsajtót, ismét kontrollálhatatlanul zuhan a Föld felé egy kínai rakéta feleslegessé vált fokozata – a becsapódásra hétvégén lehet számítani, de mivel a kalkulációk bizonytalanok (plusz/mínusz 16 órát tévedhetnek), ezért ennél pontosabb időponttal a szakértők sem tudnak jelenleg szolgálni – írja a Space.com.
A most szóban forgó űrszemét a Hosszú Menetelés 5B rakéta első központi fokozata, amely múlt vasárnap került fellövésre, hogy egy újabb modult szállítson a Tiangong űrállomásra. Ez a fokozat méretes darab a maga 25 tonnájával, de ennek a nagy része szerencsére el fog égni a légkörben a visszatéréskor, de 5-9 tonna még így is el fogja érni a bolygó felszínét. Természetesen senkinek sem indulna jól a napja úgy, hogy 5-9 tonnányi kínai rakétamaradék fejbe kólintja, de a szakértők szerint erre kicsi az esély – egy zsúfolt városban nehéz ezt átérezni, de a Föld felszínének legnagyobb része vagy óceán vagy pedig gyéren lakott terület: statisztikailag így annak van a legnagyobb esélye, hogy az űrszemét lakatlan helyen fog majd talajt. A szakértők szerint 99,5 százalék az esélye, hogy semmi komolyabb probléma nem történik. A szakértők hozzáteszik azt is, hogy még ha megtörténne a legrosszabb, az is összehasonlíthatatlan lenne azzal a pusztítással, amit egyetlen robotrepülő okoz immár napi rendszerességgel a szomszédunkban zajló háborúban.
Mindez természetesen kevéssé vigasztalja majd azt, akit emiatt adott esetben bármiféle kár is ér – és el kell ismerni, hogy statisztika ide vagy oda, korábban, egész pontosan 2020. május 20-án már volt példa arra, hogy egy pont ilyen rakéta után maradt űrszemét Nyugat-Afrikában csapódott be. És hát a nagy számok törvénye alapján minél több ilyen eseményre kerül sor, annál nagyobb az esélye annak, hogy egyszer tényleg valami komolyabb baj fog történni.
Mindez annak fényében különösen problémás, hogy ezeket az eseteket, tehát az űrszemét kontrollálatlan becsapódását el lehet kerülni. A legtöbb orbitális rakéta központi fokozatait röviddel a felszállás után ugyanis biztonságos helyre irányítják, vagy a SpaceX Falcon 9 és Falcon Heavy járművei esetében függőleges leszállással az esetleges újrafelhasználás céljából tér vissza a jármű. A Hosszú Menetelés 5B központi fokozata azonban a hasznos teherrel együtt éri el a pályát, és addig marad fent, amíg a légköri ellenállás le nem hozza onnan.
Kína azonban tisztában van a problémával, mint a fenti cikkünkben írtuk, az ázsiai ország a világon elsőként vezettek le a Föld körüli pályáról egy rakétát, egész pontosan egy Hosszú Menetelés 2-t a vitorlára épülő drag sail technológiával. Kérdés persze, hogy mikor lesz ez a megoldás annyira elterjedt, hogy egy-egy kínai startot követően ne fürkéssze a fél világ némileg bizonytalanul a magas eget.