Fura, ahogy a fejlődést felfogja az emberiség. Miközben kétségbeesetten próbálunk értelmet találni olyan létező, hihetetlenül fejlett de igazán nem sok mindenre alkalmas dolgoknak, mint mondjuk a félbehajtható telefon, valahogy legtöbbünknek eszünkbe se jut, hogy végre valami modern, kényelmes alternatívát találjunk kényelmetlen, törékeny, elveszíthető, nehéz és igazából ma már teljesen felesleges kulcsaink helyett. Már a legolcsóbb kisautók is képesek kulcs nélkül nyílni és beindulni, sőt: már a mobilos, NFC-chipes nyitás is terjedőben van az újabb típusoknál. A telefon, a laptop sem kulccsal nyílik és aktiválódik, hanem jelszóval, ujjlenyomattal, arcfelismeréssel, és ezt teljesen természetesnek vesszük. Ellenben egy telefon, laptop, autó értékének sokszorosába kerülő korszerű új lakás elkészültével az építési vállalkozó még ma is szinte mindig négy-öt kis fémdarabot nyom a vevő kezébe: tessék, használd, vigyázz rá, kínlódj vele! Ha beletöröd, megszívtad, ha beejted a csatornába, megszívtad, ha elveszíted, cserélheted le a zárat tízezrekért. Ja, és persze simán kizárhatod magad, otthon hagyhatod a kulcsod reggel véletlenül, hogy aztán arra gyere haza este, hogy a családtagjaid bezárták reggel az ajtót, és így tovább.
Pedig - természetesen - vannak megoldások arra, hogy az ókori egyiptomiak által kitalált, a rómaiak által továbbfejlesztett, mai alapformáját pedig az 1800-as években elnyert kulcsot végre a helyére, a múzeumba tegyük. A cégek, intézmények, sőt: társasházak elektronikus zárjainak léteznek lakossági megfelelői is.
Ez itt a Yale okoszárja (a Yale az USA Elzettje, 150 éves cég, ha egy amerikai regényben lakatról vagy zárról van szó, az szinte biztosan egy Yale-termék). Ez ugyan egy brit szabványos ajtókhoz kifejlesztett verzió, de a lényeg ott van a képen: lehetne ilyen számkóddal, kártyával vagy akár mobillal nyitható zár akár minden új ház minden ajtaján, kapuján. Pláne, hogy nem is túl drága: ajtónként száz fontért mentesíti a szabványos ajtós briteket a kulcs macerája alól:
(Egy kis kiegészítés a cikk megjelenése után: persze az se baj, ha ezek a zárak mechanikusan azért tudnak annyit, mint a klasszikus hengerzárak. Pont erről a Yale-ről kaptam egy csodás videolinket a facebookon egy olvasónktól. Megmutatom, de azért előtte szögezzük le, hogy aki nagyon be akar menni egy bezárt lakásba, azt a hengerzár se akasztaná meg.)
Vagy itt ez a friss videós válogatás öt okoszár-megoldásról, amiben olyan opciók is szerepelnek, mint az ideiglenes számkód vagy mobilos nyitókód megadásának lehetősége (Airbnb-sek, figyelem!), illetve az Alexával összekötött hangvezérléses nyitás-zárás képessége:
Ugye, hogy fura, mennyire kevéssé terjedtek el ezek nálunk valahogy? Vagy én tévedek és rajtam kívül mindenki önfeledten, boldogan éli kulcs nélkül az életét?

Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR