Samsung Galaxy Z Flip - hát ezt meg hogy értsük?

2020 / 02 / 12 / Bobák Áron
Samsung Galaxy Z Flip - hát ezt meg hogy értsük?
Mi értelme egy olyan telefonnak, aminek látszólag az egyetlen újítása, hogy mostantól ki kell nyitnunk a telefonunkat, mielőtt használhatnánk? Teszünk rá egy kísérletet, hogy megfejtsük.

A Samsung kedden, a Galaxy S20-szériával együtt mutatta be a Z Flipet, ami a koreai gyártó második hajlítható kijelzős telefonja, és egyben a második olyan hajlítható telefon a Motorola Razr után, ami nem ki-, hanem félbehajtható. Míg a tavalyi és tavalyelőtti hajlítható telefonokat, a Galaxy Foldot, a Huawei Mate X-et és a Royole Flexpait kivétel nélkül táblagéppé nyithattuk szét, a Z Flip a 2000-es években népszerű “clamshell” mobilokhoz hasonlóan befelé csukódik. 6,7 colos kijelzőjével és vékony keretével a Z Flip pont úgy néz ki, mint egy mai okostelefon, azonban a kijelző közepén található hajlítható üvegnek köszönhetően félbehajtható.

Amíg a korábban látott hajlítható telefonoknál egyértelmű volt, hogy hosszú távon milyen előnyökkel kecsegtethet ez a megoldás (táblagép és okostelefon egyben), a Z Flip esetében már sokkal kevésbé nyilvánvaló, hiszen bár a telefonok kijelzőjének a mérete egyre csak nő, még a legújabb modellek is kényelmesen elférnek az ember zsebében. Első ránézésre tehát a Z Flip egyetlen újítása, hogy plusz egy mozdulatot kell tennünk, hogy használhassuk a telefonunkat.

A Z Flipről amúgy is könnyű lenne ítéletet mondani, hiszen 536 ezer forint bármilyen telefonért túl magas ár lenne, pláne egy olyanért, amiben nem a legújabb hardvert találjuk. A telefon specifikációja nagyjából a tavalyi Galaxy S10-ével van egy szinten: a tavaly ősszel bemutatott Snapdragon 855+ processzort, 8 GB RAM-ot és 12+12 megapixeles hátlapi duálkamerát találunk benne, emellett hiányoznak belőle az S-széria olyan funkciói is, mint a kijelzőbe épített ujjlenyomat-olvasó, az 5G-adatkapcsolat vagy a 45 wattos gyorstöltés.

Ha pusztán a hajlítható kijelző szempontjából nézzük, akkor elmondhatjuk, hogy a Z Flip az eddigi legkiforrottabb telefon ebben a kategóriában.

A Samsung műanyag helyett valódi üveget használt*, és sokat finomítottak a zsanéron is, ami a gyártó elmondása szerint seprő technológiával tartja távol a telefon belsejétől a nem kívánatos porszemeket. Ez az első olyan hajlítható telefon is, ami fix zsanért kapott, vagyis félig kinyitott állapotban is rögzíthető. A készülékről eddig megjelent cikkek szinte kivétel nélkül hangsúlyozzák, hogy mennyire kiforrott telefonról van szó, ami abból a szempontból mindenképpen igaz, hogy a Z Flip az első olyan hajlítható telefon, amin már egyáltalán nem érezni, hogy prototípus. A Samsungnak ez kétségkívül komoly marketingértékkel bír, amivel feledtethetik a vásárlókkal a Galaxy Fold-fiaskó miatt a hajlítható kijelzőkkel szemben kialakult bizalmatlanságot, és bebizonyíthatják, hogy az új technológia egyáltalán nem kockázati tényező.

*UPDATE: A Jerry Rig Everything tüzetesebb strapatesznek vetette alá a telefont, és ez alapján úgy tűnik, hogy a Z Flip "üvege" inkább műanyag, mint valódi üveg.

A Samsung számos apró újítással próbálta elérni, hogy a hajlítható kijelző hasznosnak tűnjön. Ennek érdekében a Google-lel is együttműködtek, akik a Google Duót optimalizálták a készülékhez, amit 90 fokban félbehajtva kényelmesen videochatelhetünk. A “Flex Mode” jól jön szelfik készítésénél is, hiszen nincs szükségünk külön állványra, hogy a telefont letámasszuk, és számos más alkalmazás is támogatja az osztott módot, például a Youtube-on felül futhat a videó, alul pedig a hozzászólások. Egyelőre kérdés, vajon ezek az újítások mennyire lesznek hasznosak az átlagos felhasználóknak, nekünk mindenesetre kicsit az az érzésünk, mint az S6 esetében, ahol a nyilvánvalóan esztétikai okokat szolgáló, az oldalain lekerekített kijelzőhöz próbáltak meg új funkciókat találni. Ahogy akkor, úgy most is nyilvánvaló, hogy a kijelzőnek nem a funkcionalitásában, hanem a különlegességében van az igazi ereje.

Hasznos vagy nem, az ugyanis nyilvánvaló, hogy a Z Flip ma még egy nagyon különleges dolognak számít, olyasfajta látványos újításnak, amire mindenki felkapja a fejét. Ez pedig nem elhanyagolható szempont, hiszen a 13 éve kiszámíthatóan fejlődő, nagy meglepetéseket egyre kevésbé tartogató okostelefonok egyre kevésbé tudják lázba hozni az embereket. Hiába az erősebb hardver és a jobb kamera, a statisztikákból világosan látszik, hogy a felhasználók egyre ritkábban vesznek maguknak új telefont, a legújabb felmérések szerint már több mint harminc hónap az az átlagos idő, mire valaki új telefonra vált.

A felhasználók ki vannak éhezve az újdonságokra, a Z Flip pedig kétségkívül beteljesíti ezt az óhajt. Nem mellékesen pedig plusz figyelmet irányít a vele egyidőben bemutatott S20-szériára is, ami említés szintjén szinte mindegyik, a Z Flipről szóló cikkben megjelent.

A Z Flip tehát ebből a szempontból ugyanúgy egy reklámhordozónak is tekinthető, mint például Robert Downey Jr., aki bár kiváló színész, de a OnePlus mégsem a színészi képességei miatt hirdeti vele a OnePlus 7 Prót, hanem mert ismertségéből fakadóan képes plusz figyelmet irányítani a telefonra. A Z Flip lehetne a világ legvacakabb készüléke is, azt nem lehet elvitatni, hogy a Samsung jóval több megjelenéshez jutott, mintha csak az S20-at mutatták volna be kedden.

Ez pedig nem elhanyagolható szempont, hiszen bár a mobilpiac egészét nézve a Samsung továbbra is magasan piacvezető, a prémium szegmensben már kevésbé néznek ki jól a dolgaik. A Counterpoint Research piacelemző szerint a 400 dollár feletti telefonok piacán a Samsung 2019 harmadik negyedévében 25%-os részesedéssel bírt, és bár ez enyhe növekedés az előző évhez képest, így is fényévekkel vannak elmaradva az 52%-os részesedéssel bíró Apple-től. Hát még ha a 800 dollár feletti készülékeket nézzük, ahol 2018-ban még 88% volt az Apple részesedése.

A Z Flip tehát megjelenést generál a Samsungnak, akik ezt profin ki is használták. A Millennium Házában tartott magyarországi bemutatón a technológiai újságírók mellett feltűnően nagy számban voltak jelen a lifestyle magazinok képviselői, bloggerek, videósok, vagyis a médiának az a része, akiket általában kevésbé hoz lázba, hogy a Snapdragon processzor hány pontot ért el az Antutu benchmark teszten, vagy hogy melyik modell hány GB RAM-mal érkezik. A Samsung a Z Flippel bevallottan a lifestyle vonalat célozta meg, ezzel pedig egy olyan réteget tudnak megszólítani, akiket eddig kevésbé tudtak elérni.

És emellett persze ott van a presztízs is. A Samsung a hajlítható kijelzős technológia hajnala óta a közvetlen élmezőnyben van, a Z Flipnek köszönhetően pedig egyedüliként mondhatják el magukról, hogy már két ilyen telefonjuk is van a piacon, miközben a közvetlen konkurenciájuknak (Huawei, Apple) egy sem. Ehhez persze kellett az is, hogy a Samung az elmúlt években számtalan újítással mélyítette el a cég early adopter imázsát - míg az Apple-nek nem feltétlenül férne bele az arculatába, hogy piacra dobjanak egy Z Flipet, pláne egy Foldot, a Samsung ezt ma már minden további nélkül megteheti. Mivel a Z Flip meglepően rövid idő alatt, az USA-ban már február 14-én, Magyarországon pedig február 22-én a boltokba kerül, így ahogy tavaly a Folddal,

a Samsung idén is elmondhatja magáról, hogy a vadiúj technológiákban ők mutatják az irányt, ők diktálják a trendeket.

A Huawei Mate X, a Motorola Razr és számos másik, még csak tervezett hajlítható kijelzős telefon alapján pedig eléggé úgy tűnik, hogy a piac a következő években követni fogja ezeket a trendeket, az elemzők arra számítanak, hogy 2025-re százmillió hajlítható kijelzős telefont fognak eladni évente.

Végül, de nem utolsó sorban említsük meg, hogy a Z Flip akár üzletileg is sikeres lehet. A The Korea Herald információi szerint a Samsung 2,5 millió eladott készülékre számít az első évben, ami a Magyarországon 536 ezer forintért, az Egyesült Államokban 1380 dollárért kapható készülék esetében már látható bevételt jelentene a Samsungnak. Összehasonlításképpen a cég tavaly 37 millió darabot adott el az S10-szériából az első hat hónapban, vagyis 2,5 millió eladott Z Flip elég jelentősen megdobná a Samsung által eladott ultrapérmium kategóriás telefonok számát.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.