Az eVTOL-ok (elektromos, egy helyből való fel-, és leszállásra alkalmas légi járművek) többféle céllal lesznek használhatóak a nem is annyira távoli jövőben: bizonyos cégek légitaxi szolgálatások kivitelezésére alkalmazzák majd őket, míg más gyártók egyszemélyes verziókat fejlesztenek, amivel lényegében az autóval való mindennapos közlekedést válthatják le a leendő tulajdonosok. Az első légitaxik indítását a jövő évi párizsi olimpián tervezik megvalósítani, de ahhoz, hogy szélesebb körben is használható és működőképes szolgáltatást vezessenek be és tartsanak fenn a cégek, először a megfelelő infrastruktúrát is ki kell építeniük, ami biztosítja az utasok számára a ki-, és beszállás lehetőségét.
A vállalatok különbözőképpen képzelik el ennek az infrastruktúrának a kivitelezését: első körben sokan a már meglevő repülőtereken és helikopter leszállóhelyeken alakítanák ki a megállóhelyeket, míg mások a kifejezetten a légitaxik, eVTOL-ok számára fenntartott vertiportok építésében látják a jövőt. Moduláris és egyelőre csak átmeneti jelleggel kialakított vertiportot már építettek is 2022-ben Coventry-ben, de az Air One légikikötőjét csak demonstrációs céllal készítették el, hogy a nagyközönség is betekintést nyerhessen a leendő "légitaxi repülőterek" működésébe.
Az ausztrál Skyportz is mutatott már be nagyszabású koncepciókat a vertiportokról, amelyek központként szolgálhatnak az eVTOL-ok számára, most pedig egy sokkal kisebb méretű, személyes leszállóhelyet prezentáltak, ami olyan területeken alkalmazható, ahol nagyobb központok számára nincs elegendő hely. A Vertistop nem a legkisebb megállóhely, de elég apró ahhoz, hogy zsúfolt városi környezetben is könnyen lehessen neki helyet találni: az elhelyezése 30*30 méteres területet igényel, vagyis épületek tetején és parkolókban is installálható. A Vertistopot a Skyportz közösségi használatra szánja, de akár személyes vetiportként is lehet használni egy nagyobb birtokon: a lényege az egyszerűen integrálható jelleg, aminek köszönhetően nem kell nagyobb átalakításokat végezni vagy hosszas munkával teljesen új teret kialakítani a légi járművek számára.
A Dubai Airshow-n bemutatott vertiport egyelőre csak koncepció, de a Skyportz nagy erőkkel dolgozik azon, hogy a légitaxi infrastruktúra minél előbb létrejöjjön, ami elmondásuk szerint forradalmasítja majd a személy-, és teherszállítás módját.
(Autoevolution Fotó: Skyportz)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR