Hogy pontosan mikortól nevezhetjük a biciklit biciklinek, arról sokat lehetne vitatkozni, hiszen a modern biciklit megelőzték az 1800-as évek elején elterjedő, még szigorúan futva hajtott velocipédek, valamint az 1870-es évektől a jellegzetes, nagy első kerékkel felszerelt velocipédek, amiket angolul penny-farthingnak nevezetek.
Az első, modernnek nevezhető biciklik, amiket visszamenőlegesen safety bicycle-nek neveznek az 1880-as években jelentek meg, és egy sor olyan újítást hoztak, ami miatt a bringázáshoz többé nem kellett az életét kockáztatnia az embernek. Ilyen volt többek között a felfújható gumiabroncs, a lánckerék-hajtás és az egyforma kerékmagasság. Ezzel együtt terjedt el a bicikliváz klasszikus, gyémánt alakzatú kialakítása is, ami a váz merevségét hivatott javítani.
A nők viszont a 19. század elején még szigorúan szoknyát viseltek, amiben meglehetősen nehéz volt úgy felülni a biciklire, hogy azzal ne okozzanak országos közfelháborodást. Emiatt alakult ki az úgynevezett alacsony átlépésű váz, amelynél a lábat nem kellett átemelni a nyereg fölött, így a nők is kényelmesen tudták használni. Ennek a váznak viszont megvoltak a maga hátrányai, hiszen kevésbé volt strapabíró, így pedig erősebb, ergo nehezebb vázat kellett készíteni ahhoz, hogy a bicikli elbírja az utas súlyát. A szoknya más szempontból sem volt túlságosan előnyös, hiszen könnyen beakadhatott a láncba, így a kerékpárokon hamarosan megjelentek a jól ismert láncvédők, amiket még ma is elég sok biciklin lehet látni.
Bár az alacsony átlépésű váznak még ma is van néhány hátránya a gyémántalakúhoz képest, például hogy kevesebb helyre lehet pakolni a kiegészítőket (kulacs, biciklitáska), valamint nehezebb őket kézben szállítani, a két váz előnyei és hátrányai idővel javarészt kiegyenlítődtek: a modern anyagok használatának köszönhetően ma már az alacsony átlépésű vázak is meglehetősen strapabíróak, ezzel együtt viszont a szoknya viselése is kiment a divatból, amivel együtt a női váz is elveszítette az eredeti funkcióját.
Hogy akkor mégis miért maradt ennyire elterjedt a női váz, arra a válasz az, hogy leginkább hagyományból, de nem kizárólag. Ugyanis az alacsony átlépésű váznak is van néhány előnye, például hogy kevésbé balesetveszélyes, ha az ember elveszíti az egyensúlyát a biciklin, és az idősek számára is könnyebben használható, mint a férfi vázas megoldás.
Ez a cikk eredetileg 2019. 12. 16-án jelent meg a Rakétán.
(Fotó: Getty, Pixabay, Forrás: TodayIFoundOut, Wikipedia 1, 2)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR