Norvégia betiltja a Facebook és az Instagram felhasználói viselkedés alapú, célzott hirdetéseit

2023 / 07 / 17 / Bodnár Barna
Norvégia betiltja a Facebook és az Instagram felhasználói viselkedés alapú, célzott hirdetéseit
A norvég adatvédelmi hatóság utasította a Facebook és az Instagram anyavállalatát, hogy ne jelenítsen meg olyan reklámokat a norvég felhasználók számára, amelyek az emberek tartózkodási helyét és online tevékenységét használják fel a hirdetés személyre szabásához.

A Meta jelenlegi hirdetési gyakorlata a Facebookon és az Instagramon is "nagyon privát és érzékeny személyes adatok feldolgozását foglalja magában”, a norvég Datatilsynet ügynökség szerint. A szervezet azt is hangsúlyozza, hogy a közösségi oldalakat üzemeltető óriáscég „rendkívül átláthatatlan és tolakodó megfigyelési, illetve profilalkotási műveleteket” végez, ezért a hatóság betiltja az úgynevezett viselkedés alapú hirdetéseket a skandináv országban. A tilalom augusztus 4-től három hónapon át tart. Ezalatt a Facebook és az Instagram csak olyan személyre szabott hirdetéseket jeleníthet meg az embereknek, amelyek kizárólag a felhasználók profiljának "Névjegy" részében megadott információkat használják fel.

A tiltás be nem tartása esetén a Meta napi 1 millió norvég korona (mintegy 33 millió forint) bírsággal sújtható.

A végzésben az is szerepel, hogy az átmeneti tilalom csak akkor oldható fel, ha a Meta módot talál a személyes adatok legális feldolgozására, illetve lehetőséget ad a felhasználók arra, hogy letilthassák a nyomon követés során szerzett adatok alapján létrehozott hirdetéseket.

Nem a skandináv ország az egyetlen, amely elégedetlen a Meta adatkezelési gyakorlatával. Májusban történt, hogy az amerikai nagyvállalatot rekordnagyságú, 1,2 milliárd eurós pénzbírsággal sújtotta az ír adatvédelmi hatóság, és utasította, hogy ne továbbítsa az európai Facebook-felhasználókról gyűjtött adatokat az Egyesült Államokba, ezzel ugyanis megszegi az Európai Unió adatvédelmi szabályzatát.

Bár az USA és Európa között nemrégiben született adatvédelmi megállapodás pontot tehet a legtöbb hasonló ügy végére, az ír hatóság mellett – aki a Meta kiemelt szabályozója, mert a vállalat európai központja is Írországban található - más tagállamok továbbra is hozhatnak három hónapig tartó nemzeti határozatokat, ha úgy látják, a cég megsérti állampolgáraik személyiségi jogait.

A Facebook és a Google működését is alapjaiban meghatározó megállapodás született az EU és az USA között Az adatvédelmi egyezség hiánya miatt korábban az is felmerült, hogy a Facebook és az Instagram elérhetetlenné válik Európában.

Matt Pollard, a Meta szóvivője az ügyre reagálva azt mondta, hogy ez a jogi vita már egy ideje folyik, és a cégek továbbra is a „szabályozási bizonyosság hiányával szembesülnek ezen a területen.” A Meta továbbra is együttműködik az ír szabályozó hatósággal, és annak minden utasításához igazodni fognak, valamint felülvizsgálja a norvég adatvédelmi hatóság döntését is, ennek azonban nem lesz közvetlen hatása szolgáltatásaikra, tette hozzá a szóvivő.

(Borítókép: Getty Images/Brian Bumby)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
A robotkutya bármilyen körülmények között talpra áll
A robotkutya bármilyen körülmények között talpra áll
A Deep Robotics alapos tesztelésnek vetette alá az általuk fejlesztett négylábú robotot, de a gép jól vette az akadályokat.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.