A Columbia Journalism Review elemzésének az eredménye, amit a Gizmodo szemlézett, lesújtó: az itthon is ismert Perplexity az esetek harmadában, Elon Musk Grokja százból kilencvennégyszer volt képtelen arra, hogy hírek részletei alapján megtalálja az eredeti cikk címét, forrását és internetes címét, azaz URL-jét.
A vizsgált nyolc rendszer átlagosan a keresések hatvan százalékára adott hamis választ.
A szerzők azt tapasztalták, hogy a chatbotok nem szívesen mondják, hogy nem tudnak valamit, helyette inkább spekulálnak vagy tévednek; a fizetős szolgáltatások magabiztosabban mondanak butaságokat; a szoftverek nem mindig veszik figyelembe, ha a felkeresendő weboldal ki akarja tiltani az ilyen keresőket; az AI-alapú keresők még fiktív linkeket is kitalálnak; és hiába van megállapodásuk egy-egy kiadóval, attól még nem lesznek megbízhatóbbak a válaszaik.
"Véletlenszerűen kiválasztottunk tíz cikket minden kiadótól, majd manuálisan kiemeltünk részleteket ezekből a cikkekből, hogy felhasználjuk őket a kérdéseinkben. Miután minden chatbotnak megadtuk a kiválasztott részleteket, megkértük, hogy azonosítsa a megfelelő cikk címét, eredeti kiadóját, megjelenési dátumát és URL-jét" - írják a módszerükről a szerzők, majd kiemelik: olyan részleteket használtak, amelyek egy hagyományos Google kereséssel az első három találat között jelentek meg. Összesen ezerhatszáz keresést futtattak: húsz kiadó tíz cikke, nyolc különböző rendszerrel megvizsgálva (ChatGPT Search, Perplexity, Perplexity Pro, DeepSeek Search, Copilot, Grok 2 és 3 Search, illetve a Gemini). Az eredményességet az határozta meg, hogy a szoftver megtalálta-e a megfelelő cikket, a megfelelő kiadót és a megfelelő URL-t; a részletes adatokat a tanulmányban böngészhetjük végig.
Mindeközben Casey Newton, a Platformer hírlevél szerkesztője már arról ír, hogy a weboldalak forgalmát egyre nagyobb részben befolyásolják az AI-források: egy év alatt ezerkétszáz-ezerháromszáz százalékkal több látogató érkezik az internetes oldalakra ilyen irányból. Vagyis a kiadóknak és az AI-cégeknek egyre kevesebb idejük van arra, hogy kitalálják, hogy kinek és miért fogja megérni az interneten publikálni, ha a chatbotok összefoglalják a mondandóját, és ezzel forgalomtól és így hirdetési árbevételtől esik el; illetve, hogy hogyan biztosítják, hogy egyre pontosabb találatokat kapjunk, és az azokkal kapcsolatos elvárásaink reálisabbak legyenek.
(Borítókép: Jametlene Reskp/Unsplash)