A dél-koreai LG Electronics és a holland Philips közös vállalkozásából megszülető, eredetileg folyadékkristályos LCD kijelzőket gyártó LG Display 2013-ban kezdett bele az OLED kijelzők tömeggyártásába, azóta pedig a világ vezető OLED gyártójává lépett elő a tévés szegmensben. 2020-ban a televíziókhoz készített kijelzők tekintetében a cég a globális piaci részesedés 21,6%-ával rendelkezett a Statista adatai szerint, miközben az OLED paneleket minden más gyártónak ők szállították.
Az OLED technológia népszerűségéről árulkodik, hogy bár a cég közleménye szerint az új tévékészülékek globális értékesítésében az elmúlt évben 12%-os visszaesés volt tapasztalható, az OLED kijelzők iránti kereslet mégis jelentősen, 70%-kal nőtt. Az OLED-ek nagy előnye a szintén közkedvelt LCD-khez képest, hogy mivel nem található bennük háttérvilágítás, ezért a fekete színek sokkal sötétebbek, mint a folyadékkristályos kijelzőkön.
Az organikus LED (organic light emitting diode) technológia szénmolekulákból álló rétegeket tartalmaz és az ezen található minden egyes pixel saját fényt bocsát ki, emiatt a különböző részletek és színek megjelenítése is egészen precízen kontrollálható. Az egyetlen probléma az OLED-del (a magasabb árát leszámítva), hogy a fényereje nem éri el az LCD panelekét, ami a világosabb környezetben való tévénézés közben hátrányt jelenthet. Az LCD kijelzőknél háttérvilágítás adja az extra világosságot, így egyes modellek akár a 4000 nites fényerőt (pontosabban fénysűrűséget) is elérhetik.
Az LG Display azonban most megoldást talált arra, hogy hogyan növelje jelentősen az OLED-ek fényét, ehhez egy újfajta organikus dióda alapanyagot, a deutériumot használják fel. A hidrogén izotópja a cég leírása szerint stabilizált állapotban képes rá, hogy a többi anyagnál fényesebbek és hosszú távon is hatásosabban működjön, ezáltal hozzájárul, hogy a televíziók képminősége emelkedjen.
A múltban már számos módszerrel próbálkoztak a mérnökök, hogy fejlesszék az OLED diódák hatékonyságát, erre többek között a TADF (Thermally Activated Delayed Fluorescence, hő által aktivált késleltetett fluoreszkálás) módszert alkalmazták, amellyel főként a kék színű organikus fénykibocsátó diódák teljesítményét javították, de a hosszú távú megbízhatóságot nem minden esetben sikerült elérni. Az ígéretes jelöltnek bizonyuló deutérium használata mellett az LG Display egy algoritmust alkalmazó technológiát, az EX-technológiát (az EX az evolúció és az eXperience, tapasztalat kifejezéseket jelzi) is integrálja a OLED kijelzőkbe, amelyek ezáltal személyre szabott módon alkalmazkodnak az általános felhasználói tévénézési szokásokhoz és ez alapján jósolják meg a sok milliónyi dióda használati szintjét.
Az új típusú OLED kijelzőt az LG december 29-én mutatta be, az év második negyedévében pedig már meg is kezdik a gyártását a cég dél-koreai és kínai üzemeiben, így hamarosan a nagyközönség számára is kiderül, hogy mennyit ad hozzá a deutérium a kijelzők minőségéhez.
Javítás 2022.01.07: a cikk korábbi verziójában tévesen állítottuk, hogy az LG Displaynek 21,6%-os részesedése volt 2020-ban a televíziókhoz készített OLED-kijelzők piacán, ez a szám valójában a teljes (vagyis az LCD és OLED kijelzők) piacára vonatkozik.
(Fotó: LG Display)