Olyan részletes képet villantott a JWST az Uránuszról és a gyűrűiről, hogy olyat még nem láttunk

2023 / 12 / 20 / Felkai Ádám
A NASA James Webb űrteleszkópja rendkívül részletes képet mutatott be az Uránuszról, amelyen a planéta gyűrűi, viharai és 27 holdja látható – ez messze meghaladja a Hubble legjobb képeit is. A mostani felvétel ráadásul szezonális részleteket is feltár, köztük egy kiemelkedő sarki sapkát, amely betekintést nyújt az Uránusz egyedi légköri viszonyaiba, miközben a bolygó 2028-ban a pályája kritikus pillanatához közeledik.

A NASA James Webb űrteleszkópja ismét bemutatta a lenyűgöző képességeit – olyan képet készített az Uránuszról, amely egyedülálló az emberiség történelmében. Az űrben keringő nagy teljesítményű teleszkóp példátlan részletességgel örökítette meg a jégkék bolygót, bemutatva a gyűrűit, a légköri viharokat, valamint a planétát kísérő 27 holdat is. A NASA által hétfőn közzétett javított kép felülmúlja a Hubble Űrteleszkóp korábbi kísérleteit, amelyek nem tudtak egynél több halvány gyűrűt bemutatni az Uránusz körül. Lent balkéz felől a Hubble, mellette pedig a JWST friss felvétele látható:

Habár az idén év elején a JWST már lőtt egy felvételt az Uránuszról, az év végi még ezt is jóval meghaladja a részletesség terén – egyben méltó zárlata az emberiség legfejlettebb teleszkópja idei tevékenységének. A mostani kép ugyanis bepillantást enged az Uránusz szezonális jellemzőibe. A képen a bolygó jellegzetes „felhősapkája” látható, amely az északi pólus fölött kavarog – ez a jelenség még hangsúlyosabbá válik az Uránusz 21 éves téli időszaka alatt, amikor is ezt a sarki sapkát megvilágítja a Nap. A sapka alatt heves viharok is láthatók, ami kérdéseket vet fel a tudósok körében ezen légköri zavarok gyakoriságával és eloszlásával kapcsolatban, amelyeket valószínűleg szezonális és meteorológiai tényezők kombinációja befolyásol.

Az Uránusz sarki sapkája

Az Uránusz Naprendszerünk egyik legfurcsább bolygója, mivel az oldalán 98 fokos szögben forog, ami minden bolygón a legszélsőségesebb évszakokat eredményezné. Szokatlan dőlésszöge azt jelenti, hogy egy uránuszi év során, amely körülbelül 84 földi éven át tart, a Nap csak az egyik pólusra süt az idő negyedében, ami egy meghosszabbított 21 éves télhez vezet. A bolygók dőlésszögeit a lenti képen lehet összehasonlítani, így különösen szembeötlő az Uránuszé.

Az Uránusz 2028-ban közeledik pályájának egy sarkalatos pillanatához, amikor is az északi pólus közvetlenül a Nap felé néz majd – a csillagászok pedig lelkesen várják, hogy az átalakulással kapcsolatos változásokat megfigyelhessék a bolygó viharrendszerében, sarki sapkájában, valamint egyéb jellemzőiben.

A James Webb Űrteleszkóp folyamatban lévő kozmosz-kutatása várhatóan további betekintést nyújt az Uránusz bonyolult légköri viszonyaiba.

(Forrás: Science Alert, kép: NASA, ESA, CSA, STScI)