A Zoox cég 2020 végén mutatta be azt az autonóm járművet, ami a jövő közlekedési trendjeihez igazodva már teljes önvezetéssel funkcionál, sőt, sofőr akkor sem vezethetné, ha akarná, mivel kihagyták belőle a kormánykereket és pedálokat is. A jármű egy guruló utasszállító, aminek a formája és a berendezése is a sofőr nélküli működéshez illeszkedik és csak távolról hasonlít autóra, de hamarosan több hozzá hasonló kialakítású jármű is követheti, mivel egyre több gyártó dönt úgy, hogy a személyszállítási szolgáltatások számára már az emberek általi vezetési lehetőség eliminálásával tervezi meg a járműveit.
A Zoox a cég februári 13-ai bejelentése szerint megkapta az engedélyt a DMV-től (California Department of Motor Vehicles) arra, hogy nyílt utakon is fuvarozzon embereket a taxival, így elkezdődhet a később majd szélesebb körben is kiterjesztett szolgáltatás első éles próbája. Az előzetes tesztek már korábban lezajlottak, de mostantól valamivel szabadabban haladhatnak a járművek, bár még mindig szigorú korlátok között tartják a működési területüket és idejüket.
A robottaxik a kaliforniai Foster Cityben, a Zoox központjának területén közlekednek majd, ahol egyik épülettől a másikig viszik a cég dolgozóit másfél kilométeres távon belül. Február 11-én már kipróbálták az útvonalat, ahol más járművek, kerékpárosok és gyalogosok között kell helytállnia a robottaxiknak. A maximális sebességük egyelőre nem lépheti át az 56 km/h-át, annak ellenére, hogy elméletileg sokkal nagyobb tempóra is képesek.
A Zoox járműveit tehát az elkövetkező időkben csak a cég teljes munkaidőben foglalkoztatott dolgozói vehetik igénybe és ők is csak egy-két kilométer erejéig, de a bejelentés szerint a további engedélyek megszerzése után már a teljes üzemű taxiszolgáltatás bevezetése lesz a cél.
(Fotó: Zoox)