Kormánykereke nincs, de százhússzal megy előre és hátra az Amazon robottaxija
2020 / 12 / 15 / Pőcze Balázs
Kormánykereke nincs, de százhússzal megy előre és hátra az Amazon robottaxija
270 fokban látó szenzorok az autó mind a négy sarkán. 120 km/h végsebesség. Tizenhat órás üzemidő. Nulla kormánykerék. Bemutatták az Amazonhoz tartozó Zoox első modelljét.

"A jövő az utasoké, nem a sofőröké" - ezt a nyitómondatot az Uber is megirigyelhetné, ha nem pont egy hete adták volna el a teljes önvezető üzletágukat. A legismertebb újtaxi-cég ezzel valószínűleg hosszú időre feladta a nagy álmát, vagyis azt, hogy a sztrájkoló, több pénzt és társadalombiztosítást követelő sofőröket sokkal könnyebben kezelhető szenzorokra és algoritmusokra cserélje. Így végül fél órányi autóútra az Uber San Franciscó-i főhadiszállásától, Foster City-ben írták meg ezt a mondatot, ahol egy Zoox nevű cég hat éve készül arra, hogy megépítse robottaxiját.

Az Apple elnökének, Arthur D. Levinsonnak a fia, Jesse Levinson, és társa, a később kirúgott Tim Kentley-Klay 2014-ben alapították meg a cégüket, ami 2018-ban, elsőként kapott engedélyt Kaliforniában önvezető személyszállításra. Akkor a vállalatot több mint hárommilliárd dollárra értékelték; az Amazon idén nyáron végül ennek alig több mint a harmadáért vásárolta meg a Zooxot.

Most végre azt is megtudtuk, hogy pontosan mit kapott a pénzéért Jeff Bezos.

A The Verge cikke szerint az autó nem sokban hasonlít azokra a kocsikra, amiket ma az utakon látunk. Négyen ülnek benne, egymással szemben; az utasok a csillagos eget idéző tetőben gyönyörködhetnek útközben, ha már a forgalomra nem kell figyelniük.

A már létező önvezető autókból ismert LIDAR szenzorok és kamerák segítségével a Zoox minden irányba jól lát - ezt a tervezők azzal kombinálták, hogy a kocsi előre és hátra is ugyanúgy tud közlekedni, illetve mind a négy kereke kormányozható; így elméletileg a legszerencsétlenebb városi forgalom sem foghat ki rajta. A 120 km/h-s, vagyis 75 mérföldes végsebesség pedig arra utal, hogy a készítők az amerikai autópályákon is szívesen látnák a Zooxot.

A TechCrunch cikke kiemeli: azt nem tudni, hogy az autók biztonságáért felelős szövetségi hatóság adott-e már engedélyt arra, hogy a Zooxot kiengedjék a közutakra. Eddig ilyet a kormánykerékkel nem rendelkező járművek közül csak a Nuro kapott, az ő R2-jük viszont csak árut szállít, embereket nem.

(Fotó: Zoox)


További cikkek a témában:

Sanghajban megjelent az első önjáró KFC-étterem Néhány éve még teljes sci-finek tűnt, hogy egyszer majd a mobilunkról megrendelt önvezető éttermekből vagy vegyesboltokból vehetünk élelmiszereket, Kínában viszont ez az utópia már megvalósulni látszik.

Néhány Teslában mától már elérhető a "teljes önvezetés" funkció Elon Musk Twitteren jelentette be, hogy elkezdik ellátni az autóikat a "full self-driving" szolgáltatás béta verziójával, ami szerinte "kvantumugrás" lesz ahhoz képest, amit a kocsik eddig tudtak.

Nyolc technológiai trend, ami alapjaiban határozhatja meg a következő évtizedet Ha a CES-re hagyatkozunk, néhány év múlva egy sci-fiben fogunk élni, robotbuszok, légitaxik és az embereket kiváltó robotok között. Ha mégsem így lesz, ez a nyolc trend akkor is biztosan nagyon hangsúlyos lesz a következő években.


Igényes és férfias történeteket keresel? A Roadstert neked írjuk!
Olvass bele az egyik legszínvonalasabb hazai magazinba, szeretni fogod! A Roadster egy fantasztikus utazás az élet legjobb területein...
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.