"A jövő az utasoké, nem a sofőröké" - ezt a nyitómondatot az Uber is megirigyelhetné, ha nem pont egy hete adták volna el a teljes önvezető üzletágukat. A legismertebb újtaxi-cég ezzel valószínűleg hosszú időre feladta a nagy álmát, vagyis azt, hogy a sztrájkoló, több pénzt és társadalombiztosítást követelő sofőröket sokkal könnyebben kezelhető szenzorokra és algoritmusokra cserélje. Így végül fél órányi autóútra az Uber San Franciscó-i főhadiszállásától, Foster City-ben írták meg ezt a mondatot, ahol egy Zoox nevű cég hat éve készül arra, hogy megépítse robottaxiját.
Az Apple elnökének, Arthur D. Levinsonnak a fia, Jesse Levinson, és társa, a később kirúgott Tim Kentley-Klay 2014-ben alapították meg a cégüket, ami 2018-ban, elsőként kapott engedélyt Kaliforniában önvezető személyszállításra. Akkor a vállalatot több mint hárommilliárd dollárra értékelték; az Amazon idén nyáron végül ennek alig több mint a harmadáért vásárolta meg a Zooxot.
Most végre azt is megtudtuk, hogy pontosan mit kapott a pénzéért Jeff Bezos.
A The Verge cikke szerint az autó nem sokban hasonlít azokra a kocsikra, amiket ma az utakon látunk. Négyen ülnek benne, egymással szemben; az utasok a csillagos eget idéző tetőben gyönyörködhetnek útközben, ha már a forgalomra nem kell figyelniük.
A már létező önvezető autókból ismert LIDAR szenzorok és kamerák segítségével a Zoox minden irányba jól lát - ezt a tervezők azzal kombinálták, hogy a kocsi előre és hátra is ugyanúgy tud közlekedni, illetve mind a négy kereke kormányozható; így elméletileg a legszerencsétlenebb városi forgalom sem foghat ki rajta. A 120 km/h-s, vagyis 75 mérföldes végsebesség pedig arra utal, hogy a készítők az amerikai autópályákon is szívesen látnák a Zooxot.
A TechCrunch cikke kiemeli: azt nem tudni, hogy az autók biztonságáért felelős szövetségi hatóság adott-e már engedélyt arra, hogy a Zooxot kiengedjék a közutakra. Eddig ilyet a kormánykerékkel nem rendelkező járművek közül csak a Nuro kapott, az ő R2-jük viszont csak árut szállít, embereket nem.
(Fotó: Zoox)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR